Hur viktigt är det egentligen att samla in, analysera och använda data för att lyckas med content marketing. Det diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 89 av Kntnt Radio.
Många företag säger sig vilja jobba mer datadrivet men har svårt att komma igång. Hur viktigt är det egentligen att samla in, analysera och använda data för att lyckas med content marketing? Det diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 89 av Kntnt Radio.
Datadrivna insikter istället för antaganden
Trots ofta bristande personalresurser och avsaknad av en dokumenterad strategi producerar vi innehåll som aldrig förr. Men där tar det ofta stopp. Lika bra som vi är på att producera innehåll, lika dåliga är vi nämligen på att samla in data, analysera denna och följa upp.
Att utgå från data istället för att förlita sig på antaganden i sin content marketing har dock många fördelar. Du hör Pontus och Thomas nämna ett flertal i detta samtal.
Att mäta är svårt
Att mäta och analysera data är svårt. Det är lätt att gå i fällan och göra pliktskyldiga mätningar, konstatera att det väl ser okej ut och sedan köra på i samma hjulspår. Utan att det driver affären eller ger affärsnytta.
Skall du jobba systematiskt och framgångsrikt med din content marketing måste du jobba datadrivet men du behöver också vara skeptisk. Varför förstår du om du fortsätter lyssna.
Plan för distribution och konvertering
Du behöver en plan för hur du distribuerar ditt innehåll och hur du sedan konverterar besökaren. Med tydliga mål att mäta mot. Thomas förespråkar att planen innehåller flera små steg, så kallade mikrokonverteringar, där mätning och analys utgör viktiga delar. Lyssna vidare för exempel på hur det kan gå till.
Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet
- Artikeln som Thomas och Pia refererar till i försnacket: Veritas CMO: Manage your data or risk your brand reputation
- Artikeln som Pontus och Thomas diskuterar i dagens avsnitt: Data Is Vital Ingredient In Content Marketing Success
- Boken av Lee Odden som Pontus rekommenderar: Optimize
- Cisions sammanfattning av Adobes undersökning om digitala trender 2017
- Boken av Michael Brenner som Pontus och Thomas rekommenderar: The Content Formula
- Intervju med Michael Brenner i Kntnt Radio
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Fire Inside © Ridgway (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »