Marknadsföringens roll vid digital transformation

I allt fler styrelserum pratas det om digital transformation, och för många ledningsgrupper är det en utmaning som står på agendan. Men vad är det egentligen? Hur skiljer det sig från digitalisering? Och vilken är marknadsföringens roll? Det är några av de frågor som Pia Tegborg och Robert Börjes ställer till Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – i veckans avsnitt av Kntnt radio. Lyssna nu! Det är ett riktigt bra samtal.

Pia Tegborg
14 december 2017

I allt fler sty­rel­se­rum pra­tas det om digi­tal trans­for­ma­tion, och för många led­nings­grup­per är det en utma­ning som står på agen­dan. Men vad är det egent­li­gen? Hur skil­jer det sig från digi­ta­li­se­ring? Och vil­ken är mark­nads­fö­ring­ens roll? Det är någ­ra av de frå­gor som Pia Teg­borg och Robert Bör­jes stäl­ler till Marie Ander­vin – för­fat­ta­re till boken Att leda Digi­tal trans­for­ma­tion och kon­sult från Dig­jour­ney – i vec­kans avsnitt av Knt­nt radio. Lyss­na nu! Det är ett rik­tigt bra samtal.

Vi pra­tar bland annat om:

  • begrepps­för­vir­ring­en
  • vik­ten av en sam­syn i organisationen
  • vem som bör leda transformationsresan
  • var­för HR mås­te med­ver­ka på resan
  • att alla bran­scher påver­kas av den digi­ta­la trans­for­ma­tio­nen och hur bråt­tom det är
  • svå­rig­he­ten att nå fram till mål­grup­pen i framtiden
  • hur Goog­le, Face­book med fle­ra styr över platt­for­mar­na för egen vinning
  • den vik­ti­ga kundin­sik­ten och att kun­den många gång­er ger oss stör­re vär­de än vad vi kan erbju­da tillbaka
  • att ju mer vi vet ju mind­re för­står vi att vi vet om vår digi­ta­la mognad
  • det fak­tum att ca 80% av före­ta­gen befin­ner sig i bör­jan av transformationsresan
  • var­för du bör bench­mar­ka dig mot kun­der­na istäl­let för mot konkurrenterna
  • hur mark­nads­av­del­ning­en kom­mer att se ut i fram­ti­den. Finns den över­hu­vud­ta­get kvar?

Marie avslu­tar sam­ta­let med att stäl­la upp en hypo­tes. Lyss­na klart så får du veta hur den lyder!

 Länkar till mer läsning

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Trans­form © Masha Sad­Me (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »