B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern heter en bok författad av Conny Gustafsson, Rune Rennemark och dagens gäst i Kntnt Radio – Ulf Vanselius.
Ulf har jobbat med marknadsföring och reklam sedan 1980. Och sedan 1990 i Pyramid – Sveriges kanske mest välrenommerade B2B-byrå – som han var med och grundade och är vd för idag.
Med sådan gedigen erfarenhet är Ulf en ovärderlig källa till kunskap och insikt som han frikostigt delar med sig av i dagens program. Lyssna!
B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern heter en bok författad av Conny Gustafsson, Rune Rennemark och dagens gäst i Kntnt Radio – Ulf Vanselius.
Ulf har jobbat med marknadsföring och reklam sedan 1980. Och sedan 1990 i Pyramid – Sveriges kanske mest välrenommerade B2B-byrå – som han var med och grundade och är vd för idag. Med sådan gedigen erfarenhet är Ulf en ovärderlig källa till kunskap och insikt som han frikostigt delar med sig av i dagens program. Lyssna!
Avsnittet spelades in den 2 maj 2016.
Den nya köpprocessen
Vi pratar med Ulf om den nya köpprocessen. Vad den innebär och vilka konsekvenserna den får. Om hur makten flyttas från säljarna till kunderna och det faktum att vi först en bra bit in i processen orkar lyssna på säljsnack. Vi konstaterar också att många företag, som av tradition lever av sin säljkår, inte är riggade för denna utmaning.
Vi landar i tre slutsatser. Vilka de är hör du Ulf berätta i den inledande delen av detta podd-avsnitt.
Den generiska och den totala produkten
Konkurrenterna är dig hack i häl. Samtidigt har kunderna svårt att skilja produkterna på marknaden åt.
Den faktiska varan eller tjänsten benämns generisk produkt eftersom den som regel är lätt att kopiera. För att särskilja dig måste du därför lyfta fram alla de saker som omger varan eller tjänsten och ger kunden ”övertygande skäl att köpa”. Saker som varumärke, kunskap, trygghet, säkerhet och utbildning. Det ger den totala produkten.
Kunskap om den generiska och den totala produkten har visserligen funnit länge men acceptansen har saknats. Många stora företag har inte behövt bry sig då de varit framgångsrika oavsett men nu fungerar inte detta längre.
Känd för rätt saker
Det räcker inte att ditt varumärke är känt och omtyckt. Det måste dessutom vara omtyckt för rätt saker. I podden exemplifierar Ulf detta med ett skräckexempel och ett mönsterexempel.
När du funderar över ditt varumärke skall du fråga dig vad som driver kunderna att köpa just din produkt när produkt och pris inte längre är differentierande. Vad är det som skiljer er produkt från de andra?
Digitaliseringen är (fortfarande) inte ett ämne på styrelsemötet
Är digitaliseringen en generationsfråga? Sitter det gamla beteendet i väggarna? Ungefär 50% av de 100 största industriföretagen har fortfarande inte en mobilanpassad hemsida. Men argumentet ”våra tjänster säljs inte på detta sätt” håller inte längre då mobilen är involverad i 80% av alla köp!
Men varför tar det så lång tid för företagen att förstå detta? De nystar vi i om du hänger kvar och lyssnar ett tag till.
Två världar som möts
Marknad/kommunikation och ledning har ofta svårt att förstå varandra. Vad betyder de ekonomiska termerna för kommunikationsarbetet? Hur kan kommunikationen i sig bidra till att de uppfylls? Och omvänt, när det kommer till kommunikationstermer, hur får man ledningen att förstå vikten av vad produkten signalerar?
Här behövs ett uppvaknande menar Ulf. Lyssna på diskussionen i mitten av detta program.
Skapa global kommunikation från Sverige
Fungerar det? Det finns både skillnader och likheter i arbetssätt och rätt hanterat kan vi ta fram 80% av kommunikationen i Sverige innan den adapteras lokalt menar Ulf. Att enkom sitta i Sverige och hitta på lösningar fungerar inte utan de som arbetar lokalt måste involveras.
Ett knep är att bilda en referensgrupp och låta denna delta i utvecklingen. Ett annat är att fokusera på det viktiga (som till exempel målgrupp eller kanal) och sedan ge den lokala marknaden möjlighet att bestämma taktiken.
Lyssna vidare så får du råd om hur du skall gå tillväga.
Global content marketing
Content marketing handlar om att regelbundet och under lång tid producera ett sammanhållet innehåll som med tiden bygger sitt egna varumärke. Det är både kostsamt och tar tid.
Vi frågar Ulf om global content marketing. Skall du producera innehållet centralt i Sverige, översätta det till olika språk och sedan försöka pusha ut det? Eller satsa på att bygga upp närvaron lokalt?
”Glocalisering” vs lokal fokus
Utifrån ett perspektiv blir världen global där allt finns tillgängligt för alla. Där det inte går att sätta priser på olika nivåer eftersom de sprids på ett ögonblick. Samtidigt ser vi ett ökat fokus på lokalanpassad kommunikation. Inte minst av SEO-skäl kan detta vara viktigt. Vi går med andra ord åt två håll: samtidigt som vi blir mer globala tvingas vi att vara lokala.
Stanna kvar ett tag till så får du lyssna på en intressant diskussion om detta.
För mycket kommunikation och för lite affärsnytta
Pratar dagens marknadschef kommunikation utan koppling till affärsnytta? Kanske är customer officer den nya rollen att sträva efter? En roll som äger hela kundinterfacet och inte bara kommunikationen. Här får reklambyråerna en rejäl känga. Det kan ju i jämförelse med varandra bara vara dyra, dyrare eller dyrast menar Ulf. Men ger deras arbete merförsäljning? Eller vilka besparingar leder det till? Här saknas ofta bevis.
Utgår man däremot från affärsnytta i samtalet blir det självklart att investera en del av den möjliga intäkten eller besparingen i kommunikationen.
Länkar till sådant som nämns i avsnittet
Artikeln End of Solution Sale som Thomas tipsar om.
Den årliga undersökningen Sveriges Marknadsföringsindex som Ulf nämner.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: North Hollywood Skyline © Brady Harris (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »