Du har säkert hört att 57% av köpresan är i genomsnitt avklarad innan säljare tillfrågas om en offert. Då har i genomsnitt 5,4 personer äntligen nåt konsensus hos köparen, och det finns väldigt lite utrymme för säljare att påverka. Så var det inte förr. Men så är det numera. Tyvärr. Men det finns en väg ut ur detta! Om det pratar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i avsnitt 78 av Kntnt Radio. Lyssna nu!
5,4 personer är i genomsnitt med och fattar beslut vid B2B-köp. Med olika bevekelsegrunder leder det naturligtvis till konflikter. Redan 37% in på köpresan når konflikterna sitt crescendo. Först efter 57% av köpresan når man konsensus. Då, och först då, framställer köparna en request for propsal (RFP) till säljarna på ditt och andras företag. Men vid det laget är det för sent att påverka köparna. De 5,4 personerna har enats om en urvattnad kompromiss och ingen är intresserad av att riva upp gamla sår och börja om från början. Säljarna reduceras till i bästa fall ordermottagare, i sämsta fall alibi för ett förutbestämt köp. Detta är ”end of solution sales” – som Brent Adamson, Matthew Dixon och Nicholas Toman skriver om i Harvard Business Review.
Att säljarna blir tillfrågade så sent i köpresan beror på att kunderna kan det. De behöver inte prata med säljare för att ta reda på vilka alternativ det finns, deras för- och nackdelar eller för att identifiera bästa lösningen. Det klarar de av själva med Google, eller med hjälp av professionella upphandlare och alltmer sofistikerade inköpskonsulter.
Annat var det förr. När webben inte fanns. Då var köparna tvungna att tidigt kontakta säljare för att få reda på vilka alternativ som fanns. Det gav säljaren möjlighet att påverka köpet. Men inte nu…
Men! Det må vara slutet på lösningsorienterad försäljning. Men det är också början på ett nytt sätt att marknadsföra och sälja. Om det pratar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren i dagens avsnitt av Kntnt Radio. Så lyssna och låt dig inspireras!
Kan själv
Det jobbigaste med dagens B2B-försäljning är förmodligen det faktum att kunderna inte längre behöver dig. Åtminstone inte på samma vis som förr. De senaste decennierna har säljarna varit skickliga på ”solution sale”, det vill säga att kartlägga kundernas behov och föreslå en lösning.
Detta sätt har fungerat väl eftersom kunderna inte har vetat hur de skall lösa ett visst problem, även om de haft en god förståelse för det. Men nu ser det annorlunda ut. På egen hand, med hjälp av Google, eller med hjälp från professionella upphandlare och alltmer sofistikerade inköpskonsulter, så definierar företag i allt större utsträckning sin egen lösning.
Den irriterande säljaren
Över 1 400 B2B-företag har undersökts i den studie som ligger till grund för artikeln The End of Solution Sales. Resultatet visar att drygt halva köpresan är genomförd innan kunden kontaktar en säljare och ber om en offert. Detta innebär att stegen faktasökning, rangordning av alternativ, kravställning och prisjämförelser i stort är avklarade när kontakten tar vid.
Konsekvensen blir att den säljare som försöker påverka beslutet genom att erbjuda ”sin lösning” får föga uppmärksamhet, och kommer att upplevs som ett irritationsmoment snarare än en tillgång i den fortsatta köpprocessen.
Från konflikt till konsensus
Enligt författarna till artikeln Two Numbers You Should Care About är de som ansvarar för ett köpbeslut som allra mest oense när de avverkat i genomsnitt 37% av köpresan. Därefter startar en försoningsperiod för att vid 57% av köpresan övergå i konsensus.
Men är det då ingen idé för en säljare att ta kontakt med en potentiell köpare innan den kommit en bra bit längs köpresan – eftersom den ändå inte kommer att vara intresserad? Naturligtvis är det det. Här ska du tänka tvärt om.
För att ha en chans att påverka köpbeslutet måste marknadskommunikationens innehåll med stöd från sälj komma in i tidigt skede med målet att åstadkomma konsensus. För är du inte med i matchen när väl detta uppnåtts, är det oftast väldigt svårt att få gruppen att gå tillbaka och riva upp beslutet.
5,4 personer skall säga sitt
Vad som ytterligare försvårar ett B2B-köp är att antal personer inblandade i köpbeslutet ökat kraftigt under det senaste decenniet. Idag är i genomsnitt hela 5,4 personer med och tar beslutet, vilket komplicerar processen. Att de många gånger knappt känner varandra och dessutom befinner sig i olika delar av världen förenklar inte saken.
Satsa på den hälsosamt skeptiska
I all försäljning handlar det om relationer, om att nå och prata med ”rätt” personer. I tidigare teorier har fokus legat på ambassadörer eller entusiastiska medarbetare som burit buskapet in i organisationen. Medan det idag handlar det snarare om att hitta de personer i företaget som ifrågasätter, utmanar eller ställer fördjupande frågor. För att använda ett uttryck från studien handlar det om att närma sig de som är ”hälsosamt skeptiska” till det du som säljare säger. Och som dessutom har ett ”vi-tänk”. För det är oftast dessa personer som har företaget bästa för ögonen och kraften att genomdriva en förändring i verksamheten.
Traditionellt sälj funkar inte längre
En sak vet vi säkert. Det traditionella säljbeteendet fungerar inte längre eftersom köparen tar reda på så mycket själv. Dessutom är det så att när köparen väl skickar ut en offertförfrågan är det inte ovanligt att den redan bestämt vem den vill jobba med. Enligt studien svarar 80 procent av säljarna lydigt på frågorna i förfrågan, för att sedan bli förvånade när de inte får jobbet. Alltmedan de resterande 20 procenten (de i studien så kallade ”högpresterande säljarna”) inser att det istället handlar om att omdefiniera frågeställningen och utmana mottagaren.
Länkar för den som vill lära sig mer
Artiklar
- The end of solution sales
- Making the Consensus Sale
- Two Numbers You Should Care About
- Why You Need Mobilizers and Customer Consensus
Poddar
- The Marketing Book Podcast: The Challenger Customer
- Duct Tape Marketing Podcast: Finding and Selling to a Hidden Influencer
- Sälj & Marknadspodden: The challenger customer
- The More Clients Podcast: Brent Adamson on the Challenger Customer [Tillagd 21/6–17]
- The More Clients Podcast: Brent Adamson on Winning Business with Commercial Insight [Tillagd 21/6–17]
Böcker
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Something’s Goin’ On © Fader Hill (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »