Hur gör dagens företag affärer med andra företag och hur kan vi använda kunskapen i vår B2B-marknadsföring och försäljning? Det vet Susanne Hägvall och Malin Sjöman – specialister inom området och grundare av byrån Hägvall & Sjöman.
Hur gör dagens företag affärer med andra företag och hur kan vi använda kunskapen i vår B2B-marknadsföring och försäljning? Det vet Susanne Hägvall och Malin Sjöman – specialister inom området och grundare av byrån Hägvall & Sjöman. Lyssna nu!
Komplexa affärer
B2B-försäljning handlar i mångt och mycket om komplexa tjänster, långa köp- och säljprocesser, avancerade produkter och stora belopp. Detta sammantaget ställer stora krav på din marknadsföring och kommunikation.
I dagens avsnitt av Kntnt Radio hör du de båda B2B-specialisterna, Malin Sjöman och Susanne Hägvall, dela med sig av sina erfarenheter.
Rådge istället för att sälja
Vi pratar om hur den nya spelplanen för modern B2B-försäljning egentligen ser ut. Vad har förändrats och vad ställer det för krav på dig som jobbar med försäljning och marknadsföring?
Att ringa kalla samtal fungerar allt sämre. Köparna föredrar nämligen att göra stora delar av köpprocessen själva och vill gärna slippa säljaren så länge som möjligt. Istället söker de svar på sina frågor på nätet och i sina nätverk. Och när de väl hör av sig vill de bara ha ett pris!
Utmaningen blir att komma in tidigare i processen och då snarare i en rådgivande funktion än en säljande. I detta arbete kan din content marketing göra stor skillnad. Lyssna vidare så får du tips på hur du skall gå tillväga.
Vem tar beslutet?
Ett B2B-köpbeslut påverkar ofta flera delar av ett företag och tas därför sällan av en enda person. Istället svarar en grupp individer för att nå ett gemensamt beslut. Men med olika agendor är vägen till konsensus sällan konfliktfri och i marknadsförarens utmaning ligger att förstå hur förutsättningarna ser ut.
I samtalet pratar vi om forskning kring detta och vad du med marknadsföring och content marketing kan göra för att driva köpprocessen framåt.
Varumärkets roll
Vi diskuterar varumärkes betydelse i en B2B-affär. Våra beslut är i grunden rationella men samtidigt visar studier att när konsumenten väl är inne i köpprocessen väger också känslomässiga faktorer in.
Vinnare är varumärken med stark emotionell koppling till sina användare. Frågan är hur kan du nyttja detta för att ta hem affären?
Content marketing och produktmarknadsföring i samverkan
De sista minuterna av podd-avsnittet handlar om hur du kopplar ihop din produktmarknadsföring med din content marketing så att de stöttar varandra under köp- och säljprocessen. Något som fungerar alldeles utmärkt även i B2B-försäljning. Missa inte.
Källor till dagens samtal och annat intressant innehåll från vårt arkiv
Här listar vi de källor som vi refererar till i dagens samtal. Som utlovat hittar du också ett axplock från vårt arkiv som handlar om försäljning och marknadsföring i B2B-företag.
- Artikeln om lösningsförsäljnings slut: The End of Solution Sales, Harvard Business Review, July-August 201
- Artikeln om en förändrad B2B-köpprocess: Two numbers you should care about, CEB Blogs, 31 March 2015
- McKinseys modell Consumer decision journey som vi diskuterar i slutet av avsnittet
- Favoritböckerna The Challenger Customer och The Challanger Sales som Thomas refererar till under samtalet.
- Malin Sjömans artikel Fem sanningar om B2B-försäljning och hur du drar nytta av dem i ditt content marketing-arbete
- Podd-intervju med Ulf Vanselius om B2B-marknadsföring i den digitala tidsåldern (Kntnt Radio avsnitt 73)
- I Kntnt Radio 78 diskuterar Pontus och Thomas Marknadsföring och försäljning innan 57% av köpresan är avklarad
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: To The Roofs © Colaars (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »