Nytt år innebär en massa trendspaningar och förutsägelser. 2019 är inget undantag. Men de flesta spaningar känns bekanta. Är det inte samma som ifjol? Jo! Än så länge siktas inget nytt buzzword som likt "influencer marketing" och "account based marketing" får marknadsförare och säljare att åldras i förtid och byråägare att gnugga händer. Bra, tycker vi. Då ges andrum att förbättra det vi redan gör. Och mot den bakgrunden spanar Niklas Myhr ("the social media professor"), Pia Tegborg och Thomas Barregren om nio saker som du särskilt ska tänka på under 2019. Lyssna nu!
Så här års ska varje content byrå med självaktning göra en trendspaning eller förutsägelse för det nya året. Det har vi också gjort sedan 2014. Vi ska inte bryta den sviten.
Vi har som vanligt (med undantag av den allra första spaningen) med oss vår gode vän och “social media professor” – Niklas Myhr – som till vardags undervisar studenter på Chapman University i Södra Kalifornien.
Men en sak är annorlunda. Det finns nästan inga trender eller förutsägelser att göra. Rättare sagt: De finns inget nytt, hippt buzzword som content marketing, influence marketing, account based marketing, predictive analytics, AI, AR, VR att prata om.
Det som vi i början av 2019 kan säga om året framför oss är att det blir i stort samma som i fjol.
Så istället för att lista alla de trender som vi alla är medvetna om, och göra förutsägelser som inte alls är förutsägelse utan en realitet nu, så tänkte vi oss ett litet annorlunda upplägg.
Jag har bett Niklas, Thomas och mig själv att prata om tre saker var, som vi tycker att man som marknadsförare eller säljare ska vara extra observant på under 2019.
Länkar
- Forresters artikel (med länk till studie) om hur säljare fokuserar mer på befintliga kunder och tiden efter köpet istället för på att fylla säljtratten.
- Micro-Moments handlar om de många små stunder vi plockar upp mobilen för att agera på ett behov att få något gjort.
- Stacklas studie The Consumer Content Report: Influence In the Digital Age visar att ett företags äkthet och öppenhet spelar stor roll vid köpbeslut.
- Buffers Transparency Dashboardär ett exempel på extrem öppenhet.
- Bannerflow och Digidays rapport State of In-housing – Defining how marketing teams evolve 2022 om inhouse-trenden.
- Thomas debattartikel i Resume från juni 2018 om vart byråvärlden är på väg.
Mer spaningar
Missa inte heller Thomas funderingar över 7 trender och förutsägelser som många gör om AI, SEO, personalisering och martech. Mycket intressant läsning utlovas.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Second Star to the Right © The Devil Music Co. (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »