Kan en bloggutmaning ge en ny företagssajt en kickstart? Skribenten och vetenskapskommunikatören Kristina Svensson rapporterar om ett experiment att använda bloggutmaningen #blogg100 för att få läsare till en helt ny företagssajt.
I februari i år (2014) var jag ny i rollen som förlagschef på Lava som är ett nystartat hybridförlag, ett företag som ger ut, marknadsför och säljer böcker åt författare. En av mina första åtgärder var att börja fundera på en webbsajt. Jag har själv med framgång använt content marketing på min egen webbsajt för att sälja böcker, något jag bloggat om tidigare.
Syftet med Lavas webbsajt formulerade jag då så här. ”Sajten ska medverka till att Lava gör vinst genom att göra reklam för att ge ut på Lava och för Lavas böcker så att fler författare vill anlita Lava och att dessa författares böcker säljer.”
Jag skrev också att syftet skulle uppnås genom att:
- Presumtiva debutanter ska hitta bra innehåll exempelvis tips till deras eget skrivande/bokutgivande. Innehåll som gör att de vill länka och dela sajten samt återkommer till den. De ska hitta lättfattlig information om hur Lava fungerar, uppfatta att vi lyfter fram Lavas författare väl, har proffsiga medarbetare och känna sig välkomna. Även de som inte har råd att anlita Lava ska få ett positivt intryck av företaget.
- Etablerade författare ska lätt hitta information om Lava och känna att Lavas erbjudande är bättre än deras nuvarande förlag.
- Existerande kunder ska känna att deras bok lyfts fram bra. De ska hitta tips på marknadsföring som gör att de blir effektivare i att sälja sina böcker.
- Bokbloggar ska känna sig välkomna och bli intresserade av att läsa och skriva om Lavas böcker. De ska lätt kunna beställa rec-ex och hitta intressanta bilder.
- Media ska enkelt hitta relevant information och högupplösta bilder om förlaget, förlagets författare och medarbetare.
- Duktiga yrkespersoner inom bokbranschen ska känna sig attraherade av att arbeta för Lava till ett konkurrenskraftigt pris.
- Alla andra som kan tänkas titta in, exempelvis bokhandlare eller läsare ska bli lockade att köpa och läsa Lavas böcker.
#blogg100 – utmaning med hundratals deltagare
Ungefär samtidigt som jag funderade på strategin för Lava drog det ihop sig till start i årets omgång av #blogg100, en utmaning att blogga ett inlägg om dagen i hundra dagar. #Blogg100 har startats av Fredrik Wass och lockar varje år flera hundra bloggar
Jag deltog i #blogg100 förra året med min privata blogg. När jag summerade det deltagandet kunde jag konstatera att utmaningen gett ett positivt avtryck i besöksstatistiken, att jag tack vare den dagliga deadlinen fått sätta perfektionisten i skamvrån och att jag fått ihop en imponerande mängd inlägg. Mycket av detta är sådant som även på lång sikt är bra för sajten.
Det jag i efterhand minns mest och värderar högst är dock gemenskapen med de andra bloggarna. Under de tre månader som utmaningen pågick läste jag fler bloggar i fler ämnen än jag gjort varken förr eller senare. Istället för att slösurfa på Facebook förkovrade jag mig i allt från arvstvister till livet på en lantgård. Efteråt har jag hållit kontakt och även samarbetat med ett par av de deltagare jag lärde känna.
Planen med årets deltagande
Målet med att anmäla Lavabloggen till #blogg100 var att få mer innehåll på sajten, att få länkar till sajten samt att öka kännedomen om företaget bland presumtiva kunder. Jag kunde se på anmälningslistan att många av de andra deltagarna var skrivande personer, vilket är en av de målgrupper vi vill nå.
Jag hade en vag idé om vilka texter jag skulle skriva. En och annan kortare dagboksanteckning på temat livet på förlaget hade jag redan på förhand planerat. De går fort att skriva samtidigt som de bidrar till transparens och personlighet. Givetvis skulle de blandas upp med gediget genomarbetade listor med tips och inbjudningar till företagets events. De senare är inlägg som jag hoppades skulle bli delade och spridna och som jag tänkte kunde få ett längre liv och en synligare position så småningom när sajten blev mer färdig.
Webbsajten var alltså långt ifrån klar när #blogg100 startade. Vi hängde upp en temporär förstasida med kontaktuppgifter och sedan började jag blogga. Hur gick det?
I förra veckan rundades utmaningen av med träffar i bland annat Stockholm och Göteborg. Jag var på en av dem trots att jag klev av halvvägs. Den utlösande faktorn var att jag hade lovat familjen att inte jobba under själva påskdagarna. För att vara ledig hade jag tidsinställt ett par inlägg men de publicerades inte när det var tänkt
Dialog, inte megafonerande
Teknikproblemen må ha varit droppen men det underliggande problemet var tidsbrist, eller snarare att jag inte prioriterade detta projekt tillräckligt högt. Ett framgångsrikt deltagande i en bloggutmaning bygger på att alla kommenterar, länkar och diskuterar varandras inlägg. Den som inte gör det blir bara en megafon som kräver andras uppmärksamhet utan att erbjuda något i gengäld.
Trots att jag bara deltog i halva och att antalet inlägg av dagbokskaraktär blev fler än jag hade önskat hade deltagandet ändå flera positiva effekter. Den mest oväntade var att jag på grund av det ivriga bloggandet inte hann publicera de texter om Lavas tjänster som jag hade planerat. Det kanske inte låter som en fördel men när vi startade hade vi en bild av hur dessa skulle presenteras. Under våren har vi dock kommit på delvis andra tankar. Istället för paket och priser är det medarbetare och service vi vill lyfta fram.
En fördel med att delta i en bloggutmaning som andra deltagare också lyfter fram, är att det avdramatiserar skapandet av innehåll. På grund av tidspressen blir det mindre tid på att fundera över tonalitet och vad bilderna ska signalera och mer att bara köra och testa sig fram. ”Den röda tråden syns efteråt” som Fredrik Wass sa när jag träffade honom på Stockholmsträffen.
Något vi lärde oss på Lava tack vare #blogg100 var att vi generellt publicerade inlägg fel dagar. De inlägg som publicerades på helger fick generellt sätt bättre spridning än de som publicerades under vardagar. Det är inte så konstigt om man tänker att vi vänder oss till författaraspiranter och många av dem har ett annat jobb under vardagarna. En annan företagsbloggare som deltog i #blogg100 gjorde den omvända upptäckten, måndag till onsdag var de dagar då deras texter blev mest lästa. Den här insikten hade vi inte fått utan att blogga varje dag under en längre period.
Med dessa och andra lärdomar i bagaget fortsätter arbetet med att utveckla webbsajten. Välkommen att titta förbi.
Tips för att delta i bloggutmaningar
Totalt sett var det en vettig idé att använda en bloggutmaning som ett sätt att sätta en ny företagsblogg på kartan.
Några tips till den som funderar på att göra samma sak.
- Välj en bloggutmaning där de andra deltagare är bloggar du vill nå, eller som i sin tur har läsare du vill nå. Hittar du ingen bloggutmaning som passar, starta en egen och bjud in kollegor och kunder att delta. Kom ihåg att bloggutmaningar inte behöver vara dagliga, det går bra att blogga varannan också.
- Avsätt tid för deltagandet. Både för att ta fram material och för att ha dialog med andra deltagare.
- Publicera de längsta inläggen när din målgrupp har tid att läsa dem och inte när du har tid att skriva dem.
- Förbered ett antal inlägg på förhand som kan tas till när inspirationen tryter eller när dagarna försvinner iväg i möten.
- Material behöver inte vara artiklar, det kan lika gärna vara bilder, video eller podcast.
- Kontakta gästbloggare i god tid. Det kan ta nästan lika lång tid att administrera gästblogginlägg som att skriva själv men gästbloggarna bidrar med andra erfarenheter och dessutom kommer de att sprida sitt inlägg i sina kanaler vilket ökar antalet läsare av din sida.
- Skaffa ett lager av bilder av god kvalitet som du kan användas som illustrationer utan att bryta mot någon upphovsrätt.
Till sist
Och du, gillade du blogginlägget, visa det genom att dela med dig till vänner och bekanta på Facebook, Twitter och LinkedIn.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »