2017 spås bli det första året då marknadschefen spenderar mer pengar på IT-tjänster än IT-chefen. Samtidigt visar forskning att var femte IT-chef tvingas rapportera till marknad inom bara några år. Analysen avser visserligen USA men det är ändå väl värt att fundera på vad denna utveckling säger oss. Det är också temat för årets första rond av Pontus vs Thomas. Lyssna nu!
Håller marknadschefen på att ta makten över IT? 2017 spås nämligen bli det första året då marknadschefen spenderar mer pengar på IT-tjänster än IT-chefen. Samtidigt visar en analys att var femte IT-chef tvingas rapportera till marknadsdirektören år 2020. Analysen avser visserligen USA och det handlar främst om lite större, mer internationella bolag men det är ändå väl värt att fundera på vad denna utveckling säger oss. Det är också temat för årets första rond av Pontus vs Thomas. Lyssna nu!
Marknadsföringen allt mer teknikberoende
Marknadsföringen har på kort tid blivit en av de mest teknikberoende funktionerna i ett företags verksamhet. Med tanke på att det är främst i de digitala kanalerna som kunderna nås är det kanske inte så konstigt. Redan 2012 förutspådde forsknings- och konsultföretaget Gartner att marknadschefen kommer att göra större investeringar IT-tjänster än teknikchefen 2017 – ett ofta citerat påstående som idag verkar högst troligt.
För femte året i rad har Gartner kartlagt hur marknadschefer spenderar sina resurser. I senaste undersökningen, ”2016−2017 Chief Marketing Officer (CMO) Spend Survey”, deltar närmare 400 marknadsförare på företag med mer än 250 miljoner dollar i omsättning i Nordamerika och Storbritannien.
Rapporten måste du betala för men några viktiga slutsatser sammanfattas i artikeln CMO Spending is on the Rise (Again)! Bland annat kan man läsa att 27% av marknadsbudgeten för 2017, eller 3,24 % av omsättningen för 2016, öronmärks till teknik. Detta är faktiskt mer än vad som satsas på betald media (22%) och i hasorna på vad som avsätts för personal (28%). Jämfört vi detta med CIO’s budget på 3,4% av omsättningen för 2016 så ser vi att Gartners förutsägelse från 2012 är på god väg att gå i uppfyllelse.
CMO + CIO = CMT
En ny roll inom marknadsfunktionen – Chief Marketing Technologist (CMT) – har på senare år vuxit fram och ökar nu kraftigt. Rollen kan sägas vara en kombination av CMO och CIO. Att rollen breder ut sig kan till stor del förklaras av att fler marknadsförare än någonsin är ansvariga för inköp och hantering av teknik för marknadsföring. I den intressanta undersökningen Modernizing the Mix: Transforming Marketing Through Technology and Analytics framgår att två-tredjedelar av företagen i USA idag har en CMT eller liknande roll. Motsvarande siffra för Europa är 73%. I undersökningen deltog 532 företag med 250–500 anställda i USA och Europa. Tittar man enbart på globala företag är siffran ännu högre.
En flora av verktyg till hjälp
Den digitala världen är under ständig och snabb förändring och marknadsföringen måste följa med. Idag behöver en marknadschef både ha en god förståelse för teknik och en förmåga att implementera denna i sitt team för att lyckas.
Då kunderna återfinns i de digitala kanalerna blir investeringar i programvara en nödvändighet för att engagera såväl potentiella som befintliga kunder. En viktig fråga för marknadsavdelningen idag är hur den bäst kan dra nytta av den flora av verktyg som erbjuds. Och det utan att sätta alltför stor tilltro till att tekniken på egen hand löser uppgiften.
Dagens avsnitt är 48 minuter långt och Pontus och Thomas pratar om:
- Content är innehåll som skapar ett mottagarvärde
- Många aktörer vill göra begreppet content marketing till sitt
- Content marketings fyra principer
- Det finns en glidning i terminologin
- Att säga att man jobbar med content är ett sätt för traditionella byråer att få genomslag idag
- Content marketing är inte ett one night stand utan en långsiktig relation (Elin af Klintberg)
- 2017 blir året då marknadschefen spenderar mer pengar på IT-tjänster än IT-chefen enligt Gartner
- 81% av tillfrågade företag i Gartner-undersökning har en Chief Marketing Technologist
- Är det enorma antalet verktyg för marknadsföring ett tecken på att marknaden är omogen
- Du behöver inte vara ingenjör för att hantera dagens marknadsföringsverktyg
- Att integrera verktyg kräver inga specialister idag
- nyttan med verktyget uteblir ofta om inte utbildning ges och arbetsprocesser ställs om
- det måste finas teknisk kompetens på marknadsavdelningen
- segmentera leads innan du skickar dem vidare
- marknadsavdelningen sätter för stor tilltro till att verktyget skall lösa problemet
- marknad skapar affär medan it tar hand om den underliggande infrastrukturen
Artiklar och annat spännande innehåll som tas upp i samtalet:
- Artikeln Gartner Predicts 2017: Marketers expect the Unexpected
- Artikeln Marketing Technology 2017: (Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Platform)
- Elin af Klintbergs artikel 2016 – året när allt blev content
- Swedish Content Agencies/Novus undersökning om content marketing (2015)
- Accenture artikeln Sales tools: a barrier to your team’s performance?
- Pontus artikel tre digitala hinder för marknadsförare och vägen förbi (en sammanfattning av Adobe Digital Roadblock report 2016)
- Thomas artikel Riktiga trender 2017: contextual marketing, digital transformation & big data
- Infographic: Marketing tech landscape 2016
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Hopes © Sweet Play (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »