Vad är digital transformation och och hur kan marknadsavdelningen bidra? Var skall vi börja och vad skall vi fokusera på? Det besvarade Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – på årets sista Kntnt frukost. Här kan du se hennes föredrag.
Vad är digital transformation och hur kan marknadsavdelningen bidra? Var skall vi börja och vad skall vi fokusera på? Det besvarade Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – på årets sista Kntnt frukost. Här kan du se hennes föredrag.
Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
Branscher och funktioner ställs på ända
Digitaliseringen sägs vara den mest samhällsomvälvande kraft vi sett sedan industrialiseringen. Det ligger säkert mycket i det. Faktum är att de flesta verksamheter idag genomgår någon form av digitalisering eller digital transformation. Ofta handlar det om att effektivisera sin verksamhet eller åtminstone delar av den.
Effekten av digitaliseringen vänder upp och ner på alla branscher. Två exempel som ofta lyfts fram är Uber och Airbnb men det finns många fler. Att lära sig utan att behöva ta plats i skolbänken och att handla mat och kläder utan att besöka butiken är två.
Samma sak gäller funktioner där inte minst HR- och marknadsavdelningarna berörs. Marknadsföring är en nödvändighet (såklart) men att jobba på en traditionell marknadsavdelning är det inte.
Digitalisera eller dö?
Visst låter allt detta spännande? Jo, tack. Men, handen på hjärtat, samtidigt lite skrämmande, eller hur? För vad innebär detta för just vår verksamhet eller vår marknadsfunktion? Vad måste vi göra för att finnas kvar och hur kan vi bidra i arbetet? Vad händer om vi misslyckas?
Digitaliseringen handlar till stor del om att se över företagets processer, men den handlar också om att arbeta med beteenden, attityder och värderingar. För att skapa insikt och förståelse för att detta är något viktigt. Såväl hos ledning som bland övriga medarbetare.
Två teser
Digital transformation handlar om hur man på ett strukturerat och metodiskt sätt tar sig an digitaliseringen berättar Marie. I sitt arbete gör hon avstamp i två teser:
- digital mognad ökar konkurrenskraften
- digitaliseringen kommer att påverka våra verksamheter i så hög grad att den kommer att vändas upp och ner på.
Insikten om att vi inte kommer att kunna göra samma saker som vi gör idag är här central.
Bråttom, bråttom, eller?
Hur bråttom det är beror på i vilken bransch du är menar Marie. Exempelvis ligger media, teknik och telekom i framkant medan bygg, gruv, olja & gas är en bra bit efter.
Är du i en omogen bransch bör du fundera på vilken positionering du bör ta. Skall du ta ledartröjan, vilket kostar en slant, eller sitta lugnt i båten och jobba organiskt med att ställa om tills dess att marknaden är mogen? Det sistnämnda blir förmodligen en trevligare resa.
Om din bransch börjar förändra sig måste du se upp. För då är det bråttom! Och gör då inte misstaget att stirra blint på konkurenterna utan mät dig istället mot startups och företag från andra branscher som börjar knapra på kakan. Liksom mot dina kunder för att inte komma på efterkälken.
Bra samtal i Kntnt Radio
I Kntnt radio 152 pratat Marie Andervid med Robert Börjes och mig (Pia Tegborg) om marknadsföringens roll vid digital transformation. Det får du inte missa!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »