Ge inte sken av att vara det perfekta varumärket. Det skapar bara distans till dina kunder som inte känner igen sig. Faktum är att ett eller annat snedsteg faktiskt kan vara attraktivt och skapa medmänsklighet. Läs Martin Modigh Karlssons artikel om pratfall-effekten som gör att du blir älskad för dina brister. Och gör det nu!
Eurovision Song Contest, 1985. Årets programledare, Lill Lindfors, äntrar scenen i en mintgrön tvådelad dräkt, men just som hon tar sista steget in på den öppna ytan fastnar tyget i något och kjolen slits av. Lindfors står plötsligt framför publik och tv-kameror i endast blus och trosor. Hon finner sig snabbt och gör med några enkla handgrepp om den tidigare gröna överdelen till en ny, vit långklänning. Eurovisions kanske snabbaste klädbyte är ett faktum och alla kan andas ut. Sekundärskammen (”tänk att behöva stå framför miljoner tittare i bara underkläderna?”) ersätts av andra känslor.
Snedsteg kan vara attraktiva
Alltsammans var förstås ett välplanerat stunt. En ’comic relief’ för både programledare och publik. Och även om somliga drabbades av moralpanik, var det ett ögonblick som etablerade Lill Lindfors som en sympatisk superstjärna. Ett tydligt exempel på vad som inom socialpsykologi kallas pratfall-effekten.
the pratfall effect is the tendency for attractiveness to increase or decrease after an individual makes a mistake, depending on the individual’s perceived ability to perform well in a general sense. An individual perceived to be highly-competent would be considered, on average, more likable after committing a blunder, while the opposite would occur if a person perceived as average made a mistake.
Källa: Wikipedia
Termen fångar vår benägenhet att tycka mer (eller mindre) om människor och deras prestation om de gör någon typ av misstag. För personer som i grunden uppfattas som kompetenta tycks gälla att små misstag bara ökar deras attraktivitet. Översatt till PR-språk betyder detta att om du redan har ett förtroendekapital tenderar det att stärkas ytterligare om du är öppen med dina misstag.
Pratfall-effekten i marknadskommunikation
När det gäller produktutveckling och marknadsföring har pratfall-effekten testats i flera studier. Ett omskrivet exempel gäller kakor, där 66 % av de potentiella kunderna föredrog en mer oregelbundet och lite frasig kaka framför en som var perfekt formad.
Det påminner om ett annat fenomen, som vi kan kalla för ”Lagom Smutsig Potatis”. I din matvaruaffär finns potatis till självplock. Särskilt i färskpotatistider är det legio att potatisen är lite klädsamt sandig och smutsig. Som konsument ser man fram emot att snabbt skölja av den och sedan koka med skalet på. Faktum är att studier har visat att vi föredrar lätt smutsig potatis framför tvättad potatis. Problematiskt, eftersom potatis sällan är lätt smutsig – oftast är den rejält lerig. Lösningen är att en stor mängd potatis tvättas och sedan återsmutsas så där lagom mycket.
”Med vårt rykte har vi inte råd att göra fel”
Ett exempel inom marknadsföring där man försökt utnyttja pratfall-effekten stod Skandia för 2004. Efter en tid av skandaler där stora bonusar avslöjats, släktingar fått lyxiga lägenheter och det ena med det tredje, valde bolaget att använda sina misstag som en styrka i sin kommunikation. Budskapet blev ”Med vårt rykte har vi inte råd att göra fel”. Genom att lyfta fram att bolaget hade ögonen på sig efter alla misstag försökte man återställa kundernas och allmänhetens förtroende.
Detta gränsar till ett annat PR-grepp som brukar kallas pudlandets ädla konst. Det skriver jag om i nästa krönika.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »