Google älskar bra innehåll och länkar. Att tänka sökoptimering i ditt PR-arbete kan därför göra underverk för din synlighet på Google. Tips på hur du skall gå tillväga får du i dagens välskrivna artikel av Michael Wahlgren – expert på sökmotoroptimering, författare och grundare av byrån Pineberry.
Förenklat, hur går ekvationen PR och SEO ihop? Jo, för att Google älskar bra innehåll och länkar. PR i sin tur handlar om att ta fram just intressant innehåll och detta innehåll har egenskaper för att attrahera länkar. PR och SEO passar därför på många sätt som handen i handsken.
PR, eller Public Relations, kan hjälpa dig att synas bättre på Google. På flera olika sätt kan PR hjälpa din SEO och vice versa. Om du applicerar ett SEO-tänk i ditt PR-arbete kan du få ut lite extra lönsamhet av din PR-investering och ditt arbete med SEO får en extra skjuts.
Arbeta med PR i syfte att skapa kännedom
PR är ett fantastiskt sätt att marknadsföra sig på. Det hjälper dig att skapa en bild av ditt företag och ger rätt aktörer kännedom om vart du finns och vad du gör. PR bygger och vårdar ditt varumärke och ger dig på många sätt bra förutsättningar för att driva din verksamhet. Bland annat kan PR stötta dig i det du vill sälja, göra dig intressantare som arbetsgivare, partner, leverantör och även som investeringsmöjlighet.
Och som ännu en fördel kan alltså PR stärka din SEO.
PR är inte en komplett SEO-strategi
Däremot är PR inte en komplett SEO-strategi och att arbeta med PR av endast SEO-skäl blir nästan alltid en dyr och olönsam historia. Din investering i PR ska inte vila på SEO och de vinster som PR kan leda till i form av bättre synlighet på Google ska du se som grädde på moset.
För att maximera de SEO-vinster som PR har att erbjuda finns det vissa saker som är smart att ha i åtanke under PR-arbetet.
Skapa innehåll med sökordstänk
En viktig komponent för att lyckas med SEO är att ta fram bra texter till din sajt. Detta är ett arbete som många upplever som mödosamt även om belöningen i form av mer trafik från Google är värt mödan flera gånger om.
När du jobbar med PR tar du också fram bra texter, exempelvis i form av pressreleaser eller faktablad. Men istället för att enbart skicka texterna till journalister eller andra influencers passar dessa texter ofta också bra att publicera på din egen sajt. Detta blir extra bra om du har ett sökordstänk i ditt PR-arbete.
När det gäller just sökord har SEO en hel del att bidra med till din PR. Genom att analysera sökbeteende kan du som jobbar med PR hitta vad din målgrupp intresserar sig för och samtidigt göra kommunikationen mer träffsäker. Att göra en sökordsanalys är en förutsättning för att lyckas med SEO men kan även göra det lilla extra för din PR.
Ge inte bort innehållet till Mynewsdesk
Många använder Mynewsdesk och liknande tjänster för att publicera och distribuera pressreleaser. Det finns såklart fördelar med detta, men det finns ett par saker som är bra att veta ur ett SEO-perspektiv.
Om du bara publicerar din pressrelease på Mynewsdesk är det de som får ut SEO-värdet av ditt innehåll. Så generös tycker jag absolut inte att du ska vara. Att publicera samma text både där och på din egen sajt är inte det heller en bra lösning. Då uppstår nämligen något som kallas för duplicerat innehåll, vilket Google inte alls gillar.
Lösningen är istället att publicera ett kortare unikt utdrag av din pressrelease på Mynewsdesk med en länk till din sajt där hela releasen ligger. En ytterligare fördel med detta upplägg är att om någon länkar till releasen kommer dessa länkar sannolikt peka till din sajt. Ett helt klart bättre alternativ än att ge bort värdet av både innehåll och eventuella länkar till Mynewsdesk.
PR ger länkar
Text i alla ära, men det är när det kommer till länkar som PR kan göra störst skillnad för din SEO. Google använder ju länkar som en viktig signal för att bedöma hur relevant en sajt är. När en sajt med högt förtroende i Googles ögon länkar till din sajt räknas det som en stark röst på dig och hjälper dig att ranka högt på Google.
Om ditt PR-arbete lyckas och du får tidningar, bloggare och andra medier att skriva om dig finns det goda chanser att de även länkar till dig från sin text. För att öka chansen att journalisten eller bloggaren länkar till dig är det viktigt att du har med relevanta länkar i ditt pressmaterial.
För att göra detta kan du exempelvis i samband med en produktlansering skicka med en länk till din sajt där det går att läsa mer om produkten i fråga, trenden den svarar mot eller annat material som ger ett mervärde. På så sätt gör du det också enklare för skribenten att referera till källan, det vill säga dig.
Kontakta journalisten om länkning
Men tyvärr blir vi sämre och sämre på att länka. Även större medier är många gånger dåliga på att använda länkar för att referera till relevanta källor i sina artiklar.
Om en tidning skriver om dig men inte länkar till dig är ett tips att kontakta journalisten. Min erfarenhet är att de gärna lägger till en relevant länk efterhand. Framförallt om du ber snällt.
Hellre flera olika än samma
Slutligen, om du har möjlighet att styra var det skrivs om dig är det SEO-mässigt bättre om du får länkar från flera olika ställen än flera länkar från samma sajt. Det är alltså bättre om du får en länk från Expressen och en länk från Aftonbladet än två länkar från Aftonbladet. Förenklat blir det som två röster istället för en – vilket väger tyngre för Googles ranking av din sajt.
När du bygger ditt varumärke med PR – glöm inte att tänka SEO. Det kan göra underverk för din synlighet på Google.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »