Luckor i lagen för äganderätt och kontroll av data

Nya affärsmodeller har gjort data till en värdefull tillgång. Trots detta saknas lagstiftning som reglerar äganderätten. Även möjligheten att kontrollera din data begränsas kraftigt med trubbiga regler. Och ingen ny lagstiftning inom området är i sikte. I denna artikel ger advokat Erik Ullberg och jur kand Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå en bild över nuvarande läge och tänkbar väg framåt. Läs den nu!

Erik Ullberg
12 oktober 2018

Digi­ta­li­se­ring­en som sve­per fram genom sam­häl­let har knap­past und­gått någon. Begrepp som AI, Inter­net of Things, Big Data och så vida­re hörs allt ofta­re i allt fler sam­man­hang. Som en följd av tek­nik­ut­veck­ling­en har dess­utom mäng­den data som pro­du­ce­ras ökat expo­nen­ti­ellt. Sam­ti­digt har öka­de möj­lig­he­ter att sam­la och explo­a­te­ra data ska­pat nya affärsmo­del­ler, vil­ket gjort data till en i många fall vär­de­full tillgång.

Men vem äger egent­li­gen datan? Det­ta är inte en helt lätt frå­ga att besva­ra och för när­va­ran­de finns det ing­en spe­ci­fik svensk lag­stift­ning eller EU-lag­stift­ning som regle­rar frå­gan. Det ute­slu­ter dock inte att det finns annan lag­stift­ning som har bety­del­se för hur kon­troll sna­ra­re än ägan­de­rätt över data kan uppnås.

Upphovsrättslagstiftningens möjligheter till kontroll

Som tidi­ga­re nämnt finns det ing­en spe­ci­fik lag­stift­ning utan rät­ten, eller sna­ra­re möj­lig­he­ten, till kon­troll över data får sökas i annan lag­stift­ning som exem­pel­vis upp­hovs­rättsla­gen, lagen om skydd för före­tags­hem­lig­he­ter och Data­skydds­för­ord­ning­en (GDPR).

Upp­hovs­rättsla­gen har begrän­sad räck­vidd avse­en­de rät­ten till kon­troll över data. För­ut­satt att datan som sam­man­ställs uppnår en till­räck­lig grad av ori­gi­na­li­tet genom mänsk­lig kre­a­ti­vi­tet kan ett visst skydd upp­nås för den form i vil­ken den kom­mit till uttryck. Det inne­bär till exem­pel att ett doku­ment upp­rät­tat av en per­son i ett före­tag kan kom­ma att erhål­la upp­hovs­rätts­ligt skydd.

Emel­ler­tid är skyd­det av begrän­sad nyt­ta i det­ta sam­man­hang av ett antal skäl. Dels eftersom det som skyd­das är den kon­kre­ta for­men av den sam­man­ställ­da datan och inte datan i sig. Det inne­bär i teo­rin att en annan aktör kan utnytt­ja eller erhål­la skydd för sam­ma data om den uttrycks i en annan ori­gi­nell form.

Ett annat skäl som stäl­ler upp­hovs­rät­tens prak­tis­ka nyt­ta på sin spets är att de sto­ra voly­mer av data som han­te­ras idag i regel över­sti­ger mänsk­lig för­må­ga. Det leder in oss på områ­det masking­e­ne­re­rad data, såsom exem­pel­vis data gene­re­rad genom maski­nin­lär­ning och arti­fi­ci­ell intelligens.

Dessvär­re erbju­der upp­hovs­rättsla­gen ing­en möj­lig­het att upp­nå ett skydd för data gene­re­rad på des­sa sätt eftersom lagen före­skri­ver att en män­ni­ska ger upp­hov till verket.

Där­e­mot erbju­der lagen ett upp­hovs­rätts­ligt skydd för data­ba­ser som i vis­sa fall kan vara av nyt­ta. Det är dock inte hel­ler här själ­va infor­ma­tio­nen i data­ba­sen som skyd­das utan sam­man­ställ­ning­en av datan, det vill säga inve­ste­ring­en i form av tid och kost­nad att sam­man­stäl­la denna.

Det kan följakt­li­gen kon­sta­te­ras att upp­hovs­rättsla­gen ger begrän­sa­de möj­lig­he­ter att kon­trol­le­ra data.

Kontroll av data som företagshemlighet

Data kan även upp­nå ett indi­rekt skydd genom att han­te­ras som en före­tags­hem­lig­het. Lagen om före­tags­hem­lig­he­ter är likt upp­hovs­rättsla­gen inte ursprung­li­gen ska­pad för att skyd­da ägan­de­rätt till data utan främst ska­pad för att för­hind­ra att obe­hö­ri­ga röjer käns­lig infor­ma­tion. Effek­ten av lagen är att ett egen­doms­lik­nan­de skydd upp­står för infor­ma­tion om vis­sa för­ut­sätt­ning­ar uppfylls.

De för­ut­sätt­ning­ar som skall upp­fyl­las är att infor­ma­tio­nen avser affärs- eller drift­för­hål­lan­den, att den finns hos före­ta­get i dess rörel­se, att den hålls hem­lig och att själ­va röjan­det är ägnat att med­fö­ra ska­da i kon­kur­rens­hän­se­en­de. Vik­tigt att poäng­te­ra är att lagen för­ut­sät­ter att datan hålls hem­lig vil­ket kan upp­nås genom till exem­pel lösenords­skydd eller and­ra tek­nis­ka spär­rar. I prin­cip kan datan som gene­re­ras inom ramen för en rörel­se där­för i prin­cip utgö­ra företagshemlighet.

Kra­ven på hem­lig­hål­lan­de och att infor­ma­tio­nen ska vara före­tags­spe­ci­fik gör emel­ler­tid lagen om före­tags­hem­lig­he­ter till ett trub­bigt verk­tyg i för­hål­lan­de till data som före­kom­mer i kom­mer­si­el­la sam­man­hang. Många gång­er är fle­ra aktö­rer inblan­da­de, som till exem­pel vid insam­ling och ska­pan­de av data. Där­för bör det ofta råda oklar­het till vem före­tags­hem­lig­he­ten (datan) till­hör, men det inne­bär ock­så utma­ning­ar kring kra­vet på hemlighållande.

Nya regler på EU-nivå

Den nyli­gen inför­da GDPR regle­rar inte ägan­de av data. För­ord­ning­en syf­tar istäl­let till att skyd­da indi­vi­dens per­son­li­ga integri­tet i för­hål­lan­de till per­son­upp­gif­ter (med vil­ket avses alla upp­gif­ter som direkt eller indi­rekt kan kopp­las till en levan­de indi­vid). Genom rät­ten att begä­ra ut och över­fö­ra data om sig själv, så kal­lad data-por­ta­bi­li­tet, som GDPR före­skri­ver upp­står emel­ler­tid en ägan­de­rätts­lik­nan­de funk­tion för indi­vi­den. Exem­pel­vis har indi­vi­den möj­lig­het att begä­ra ut en kopia av lag­rad infor­ma­tion om sig själv i maskin­läs­bar ver­sion och över­läm­na den till en annan orga­ni­sa­tion. Det kan poten­ti­ellt bli något som före­tag är vil­li­ga att beta­la för i framtiden.

Utö­ver GDPR, och snart E‑privacy för­ord­ning­ens infö­ran­de (läs vår arti­kel pub­li­ce­rad i Knt­nt Maga­sin den 25 sep­tem­ber), är intres­set för digi­ta­li­se­ring­en på EU-nivå omfat­tan­de. Bland annat har Euro­pe­is­ka Kom­mis­sio­nen lan­se­rat ”Digi­tal Sing­le Mar­ket stra­te­gy”. Inom ramen för det­ta stra­te­gi­ar­be­te har man iden­ti­fi­e­rat att ett regel­verk sak­nas för han­te­ring av rät­ten till data, även om inte ägan­de­rät­ten till data iden­ti­fi­e­rats som ett pro­blem för berör­da aktö­rer. Istäl­let är det främst till­gång­en till och åter­an­vänd­ning­en av data som upp­fat­tas som hin­der.[1]

Kontroll över data genom avtal

Det sätt som före­tag van­ligt­vis tilläm­par för att säker­stäl­la kon­troll eller till­gång till data före­fal­ler vara att träf­fa avtal. Avtals­vä­gen har fle­ra för­de­lar. Under för­ut­sätt­ning att ett avtals­upp­lägg inte bry­ter mot någon tving­an­de lag så är avtals­fri­he­ten gene­rellt stor. Det ger en flex­i­bi­li­tet vil­ket är sär­skilt lämp­ligt på områ­det data som är i så snabb utveck­ling, både tek­no­lo­giskt och oli­ka typer av affärsmodeller.

Att kon­stru­e­ra ett genom­tänkt avtal krä­ver lik­väl en ana­lys på fle­ra områ­den så som att iden­ti­fi­e­ra rele­van­ta par­ter, vad som skall till­han­da­hål­las samt vad för slags data som skall sam­las in och hur den ska använ­das med mera. Exem­pel­vis kan slu­tan­vän­da­ren av en pro­dukt eller tjänst bidra med data, vil­ket inne­bär att par­ter i fle­ra led kan behö­va regle­ra till­gäng­lig­het och kon­troll över datan. Om per­son­upp­gif­ter behand­las mås­te även GDPR beaktas.

Kontroll för långsiktigt värdeskapande

I dags­lä­get finns det såle­des ing­en spe­ci­fik lag­stift­ning som regle­rar ägan­de­rät­ten till data. Istäl­let för ägan­de av datan tycks det sna­ra­re hand­la om att för­sö­ka skaf­fa sig kon­troll över data. Befint­lig lag­stift­ning erbju­der viss möj­lig­het till kon­troll, men är sam­ti­digt något trub­bi­ga verktyg.

Sam­man­fatt­nings­vis talar myc­ket för att det är avtal som är vägen fram­åt då ing­en spe­ci­fik lag­stift­ning på områ­det ser ut att vara på gång i när­tid och exi­ste­ran­de regel­verk bär på utma­ning­ar. Intres­sant att note­ra är att anta­let tvis­ter på områ­det hitin­tills varit lågt, vil­ket kan vara ett tec­ken på att avtal eller and­ra sam­för­stånds­lös­ning­ar är ett i prak­ti­ken fun­ge­ran­de verktyg.


[1] Euro­pe­an Com­mis­sion, Study on emer­ging issues of data owners­hip, inte­ro­pe­ra­bi­li­ty, (re-)usability and access to data, and lia­bi­li­ty, Euro­pe­an Com­mis­sion, 25 April 2018

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »