"Är det lönsamt att anstränga sig i digitala medier? Lönar det sig att arbeta med content?" Det är två frågor som alla vi som jobbar med marknadsföring i digitala medier ställer oss. Och det var också titeln på det föredrag som Mats Rönne, före detta global varumärkeschef på Ericsson och Electrolux, höll vid ett av Kntnts frukostseminarium. Läs vidare för att ta del av Mats svar.
Det är den 24 oktober. Klockan är strax före åtta på morgonen. Ute yr höstlöven mot en gråmulen himmel. Genom dörrarna till Lindholmens konferenscenter hastar några eftersläntrare till Kntnts frukostseminarium. De hälsas välkomna av Maria Gustafsson, får namnbricka och anteckningsmaterial av mig, och tar sig en macka och en kopp kaffe, innan de slinker in i konferensrummet där övriga 59 anmälda redan har bänkat sig. Kntnts andra frukostseminarium denna höst skall till att börja.
I dag är det Mats Rönne som pratar om att mäta effekter, om förhållandet mellan konsumenter och varumärken och om content i relation till övriga marknadsföringsinsatser. Alltihop dokumenteras av Kepa Arizala och hans team, som också skall intervjua Mats Rönne efter seminariet. Resultatet ser du längre ned.
Pia Tegborg, som har planerat och organiserat höstens frukostseminarium, hälsar alla välkomna, och berättar att dagens program består av en kort introduktion av mig innan Mats Rönne tar över. Nu är det min tur…
Jag har gått av scenen där Pia just nu introducerar Mats Rönne. Han har varit global varumärkeschef på Ericsson, europeisk mediechef på Electrolux, marknadschef på Skanska, ordförande för Sveriges annonsörer och en av initiativtagarna till tävlingen 100-wattaren. I dag arbetar han som rådgivare och konsult för flera företag inom branschen. Kort sagt, vet vad han pratar om.
Applåder. Mats skämtar om att det börjar bra med applåder innan han ens hunnit upp på scen. Nu börjar han sin föreläsning (58 minuter).
Det blev lite längre än planerat. Jag ber om ursäkt för det. Men visst var det intressant!? Jag fick hans presentation om du vill se den igen.
Här kommer Helena Bäckhed. Hon är journalist. Vi lever som vi lär, och producerar redaktionellt material och delar med oss i marknadsföringssyfte. Hon skall intervjua Mats (7 minuter).
Mats ser trött men nöjd ut. Han var självklart med på prisutdelningen och festen när 2013 års 100-wattare utsågs igår kväll på Cirkus i Stockholm. För att hinna till vårt frukostseminarium fick han ta nattbusen och kom till Göteborg klockan 05:50.
Lite längre bort står Fabian Sörqvist och Fredric Bergström och visar Konzilo som de har jobbat intensivt med de sista månaderna. Konzilo är ett verktyg som hjälper marknadsförare och kommunikatörer att planera och leda produktion och publicering av innehåll i olika kanaler.
Kntnts andra frukostseminarium hösten 2013 är över. Kepa och hans team packar ihop sin utrustning. Maria skickar en sista tweet. Pia samlar in enkäter. Några åhörare dröjer sig kvar hos Fabian och Fredric. Och själv säger jag klart slut!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »