Uber är världens högst värderade startup, men utan marknadsföringsbudget i Sverige, och ändå växer de så att det knakar. Hur berättar Lina Areblad, marknadschef för Uber i Sverige, i höstens första frukostföredrag.
Beep, beepp, beep… Det är väckarklockan som ringer. Den visar 04:30. Det är fredagen den 4 september och dags att kliva upp. Snabb morgonrutin och sen iväg med bussen till Konserthuset. Där, i den vackra Stenhammarsalen, är det dags för höstens första Kntnt frukost – nummer 18 i ordningen.
Precis som i våras är det ett samarrangemang med Marknadsföreningen i Göteborg (MiG). Och precis som vårens fyra tillfällen har MiG en värd som bjuder på frukost och sig själv. Fast den här gången var de två. Göteborgs symfonikerna och Collector Bank.
Efter frukost och mingel, och efter välkomstord och de båda värdarnas ord, var det äntligen dags för dagens huvudperson: Lina Areblad. Hon är svensk marknadschef på Uber – taxikonkurrenten som inte är ett taxibolag utan en plattform där förare och passagerare hittar varandra.
Det är ingen liten firma som Lina Areblad arbetar på. Uber är världens högst värderade startup. I augusti var de värderade till svindlade 50 miljarder USD. Siffran är så absurt stor att det är svårt att förstå. Jag var tvungen att jämföra den med Sveriges statsbudget för att fatta. Om Sverige skulle få för sig att köpa Uber, så skulle halva statsbudgeten ryka på ett bräde.
Där jobbar Lina Areblad som svensk marknadschef. Blott 24 år gammal. Men redan en mycket erfaren marknadsförare, med mycket insikt och klokskap att dela med sig av.
Lina Areblad började jobba som praktikant hos Valentin & Byhr, fortsatte i egen regi och är nu på Uber. Hon har under fem år varit talare på Webbdagarna. Och det var där, i Göteborg förra året, som Thomas och jag hörde henne första gången. Och blev imponerade. Och bestämde oss för att bjuda in henne som talare på Kntnt frukost. Och i fredags var det dags.
I sin 45 minuter långa presentation, som du kan se nedan, delar Lina Areblad med sig av sina erfarenheter och insikter. Mycket bra och väl värd tiden framför skärmen. Om du vill ha mer så kommer nästa avsnitt av Kntnt Radio (nummer 42 för att vara precis) att innehålla en längre intervju med Lina Areblad. Missa inte den!
https://vimeo.com/138549714
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »