Hej vänner!
Det märks att julen närmar sig. Alldeles för mycket att göra. Alldeles för lite tid. Jag börjar känna mig som killen i bilden ovan. Du med?
Men nu är det fredag! Så därför ska du unna dig lite tid för både förkovring och underhållning. Låt mig ge dig några tips.
Less is NOT more
Denna vecka var det dags för den tredje lektionen i Kntnts strategiskola. Men tiden (och orken) räckte inte till. Inte för att leverera ett innehåll med den kvalitet och skärpa som du förtjänar. Så därför gör strategiskolan uppehåll denna vecka. (Men missa inte chansen att spara 1000 kronor på Webbdagarna Academys kurs i samarbete med Kntnt!)
Istället för strategiskolan ska jag tipsa om en tankeprovocerande artikel av Michael Brenner.
Du har säkert hört det nya credot bland content marketers: less is more. Det är en trossats som allt fler content marketing experter bekänner sig till. Att säga något annat är kätteri. Och jag är en kättare, för jag håller inte med.
Redan våren 2015 argumenterar jag för att du ska göra mer innehåll. Något jag har upprepat med en dåres envishet. Du hör mig prata om det i avsnitt 19 och avsnitt 38 av Kntnt Åsikt, och diskutera det med Pontus Staunstrup i avsnitt 76 av Kntnt Radio.
Men tro inte att jag menar att du ska göra mer innehåll av vilken sort som helst och sprida det överallt. Det må fungerar så länge din bransch inte är i content shock, men du ska inte satsa din karriär på det.
Skapa istället en content product. Det innebär att du publicerar innehåll på samma sätt och plats under lång tid. Med tiden kommer innehållet förtjäna dig en publik, som tänker på sättet och platsen som en produkt, jämförbar med vilken medieprodukt som helst.
Genom att publicera innehåll som publiken uppskattar, så bygger du upp ett förtroende för produkten. Ett förtroendet som Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm kallar för reklamkapital eller kommunikationskapital, eftersom det kan växlas in mot uppmärksamhet för ditt budskap.
Men för att skapa en content product måste du konsistent publicera bra innehåll. Desto oftare du kan göra det, desto större effekt får du. Studie efter studie visar det. Nu senast i en studie av Andy Crestodina och hans team på Orbit Studios.
Men trots övertygande bevis så ropa jag i öknen. Tills nu. För nu har jag fått sällskap av Michael Brenner. Och eftersom han är 10× skarpare än mig så lämnar jag ordet till honom. Läs The content marketing debate: More (better) is defintely more.
Marknadsföring och försäljning innan 57% av köpresan är avklarad
Michael Brenner är en av få personer inom content marketing som verkligen kan ge mig en aha-upplevelse. Jag förstår att det låter anspråksfullt. Men du måste tro mig, när jag säger att det inte alls är min mening.
Efter att ha arbetat med content marketing i tretton år, och ägnat de fyra sista åt att läsa, begrunda och lära ut ”best practice”, så är det inte längre ofta jag får uppleva det där goa aha-ögonblicket. Du vet vad jag menar; när en lönndörr i ditt medvetande öppnar sig på glänt, du tränger in och upptäcker en helt ny värld av insikter. Det är otroligt inspirerande. Som ett rus. En intellektuell orgasm.
Men även om det nu inte sker lika ofta som förr, så sker det alltjämt. Och mitt största aha-ögonblick i år gav mig boken The Challenger Customer.
Boken är en fortsättning på den Harvard Business Review-artikel som satte den kända (eller ökända) siffran 57% till världen. Du har säkert hört eller sett siffran; att 57% av köpresan är avklarad när b2b-kunder tar kontakt med säljare. För några är detta en sanning. För andra en myt. Så därför bestämde Pontus Staunstrup och jag oss för att borra i frågan. Vi gör det i veckans avsnitt av Kntnt Radio. Jag kan lova dig en mycket intressant och givande diskussion.
Tröst för en förvirrad hjärna
Om allt prat om 57% och att less inte är more så kan det vara skönt att vila i Gabriella Myréns krönika, som denna gång handlar om förändringens fyra rum. Som vanligt kan du välja mellan att läsa eller lyssna på den. Detta är för övrigt den sista gången hon medverkar (tillsvidare).
Electrolux: #BusterTheTvättmaskin
Jag lovade dig både förkovring och något roligt. Vi har haft vårt roliga, så nu är det dags för förkovring. 🙂
Förra veckan bjöd jag på John Lewis: #BusterTheBoxer. Den är inte bara den mest sedda reklamfilmen 2016 bland människor. Även hundar gillar den.
Med en sådan succé får John Lewis och BusterTheBoxer räkna med copycats. Kan detta vara Electrolux: #BusterTheTvättmaskin?
Men önskan om trevlig läsning,
Thomas
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »