Lean är en management-filosofi som kan användas för content marketing. För att minska slöseri, korta genomloppstid och öka produktiviteten. I denna artikel tar Thomas Barregren med dig på en resa in i lean-tänket. Häng med!
Har du hört talas om lean?
Kanske hört någon i IT-teamet säga att de arbetar leant? Eller känner någon som arbetar i ett större industriföretag där man arbetar enligt lean-principerna? I så fall vet du säkert att lean handlar om hur man organiserar sitt arbete för att bli både flexiblare och effektivare samtidigt som man blir mindre stressad.
Tänk om ni i ditt marknads- eller kommunikationsteam införde några av dessa idéer. Skulle det göra ert liv mindre stressigt? Kan ni fortfarande vara på tårna och snabbt anpassa er efter ändrade förutsättningar? Och kommer ni kunna göra mer med samma eller mindre resurser?
Svaren på dessa tre frågor är ja, ja och ja.
Men… Det finns alltid ett men
Lean är inget du bara gör. Det är ingen quick fix. Det är inget du bara ändrar på.
Att börja arbeta leant handlar mer om ett ändrat synsätt än om faktisk förändring i arbetssätt. Och att förändra synsätt är svårt och tar tid. Men belöningen är stor för de som lyckas ta sig igenom förändringsprocessen. Och ingen som har gjort det ångrar sig.
Det finns en tröskel, när det gäller det här sättet att jobba. Men när man väl har kommit över den, så skulle jag säga att man vill aldrig gå tillbaks.
Detta säger Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, i en intervju vi gjorde med honom.
Artikelserie
Jag ska i en serie artiklar under våren försöka hjälpa dig en bit på väg. Jag önskar att jag kan hjälpa dig hela vägen över tröskeln. Men jag ska vara ärlig och säga som det är. I artikelform kan jag bara hjälpa dig fram till tröskeln, ge dig en bild av vad som finns på andra sidan, och ge dig lite tips och råd om hur du ska ta dig över. Klättrandet måste du och ditt team göra själva. Tag gärna hjälp av oss eller någon annan kunnig coach. Och lova mig att inte lyssna på alla dilettanter som lovar snabba lösningar.
I denna artikel, den första på vår resa, ska jag förklara vad lean är. Men allra först, för att du ska kunna bilda dig en uppfattning om vår kunskap och erfarenhet inom området, så ska jag berätta om vår egen erfarenhet. Om det inte behövs, så kan du hoppa direkt till det spännande.
Spänn fast säkerhetsbältet. Nu lyfter vi.
Romantiskt byråliv inte så glamoröst i längden
Som du kanske vet, har vi våra rötter i en webbyrå som under nio år växte från 3 till cirka 70 medarbetare, innan de blev Wunderkraut och vi slutade. Det var en mycket lärorik tid. Mycket lärde vi oss den hårda vägen. Till exempel hur svårt det är att förändra sättet att tänka och arbeta från något invant till något nytt.
Från början arbetade vi som folk gör mest i allmänhet: gjorde någon sorts planering, satte igång och anpassade oss så gott det gick efter krav och förutsättningar som ändrades. Det fungerade riktigt bra när vi hade få projekt. Men allteftersom vi växte och fick fler projekt så ökade också svårigheterna att leva upp till specifikation, tidplan och budget.
Vi klarade det ändå (ibland med nöd och näppe) tack vare otroligt bra personal, som alltid ställde upp och räddade oss. I början var det roligt. Det stämde in i en romantiserad bild av livet på en byrå.
Jag minns med glädje den där natten när Johan och jag satt i en vindsvåning med utsikt över månbelysta takåsar i Paris (vi skulle vara på konferens), drack whisky, åt choklad och kämpade med att bli klara med leveransen till SF Bio. Klockan fem på morgon var vi klara, och kunde få ett par timmars välförtjänt sömn, innan det var dags att ta Metron till konferensanläggningen.
Men det är roligt någon enstaka gång. Inte när det är mest hela tiden. Och det började det bli, 2010, när vi tog beslut att ”professionalisera vårt arbete”.
Svårare än man kan tro
Vi införde en metod för projektstyrning som delar många idéer och tillvägagångssätt med lean.
Enligt ”best practice” delade vi upp oss i tvärfunktionella team som under tvåveckorsperioder jobbade mot en prioriterad lista av saker att göra. Varje period inleddes med planering, och avslutades med demo av resultatet och utvärdering av arbetet.
Medarbetarna var med på noterna och vi kunde snabbt komma igång med det nya arbetssättet. Till det yttre gjorde vi allt rätt. Planeringsmöten, demo-möten och utvärderingsmöten hölls. Jobb tidsuppskattades och prioriterades. Och allt åskådliggjordes på stora whiteboards. Allt ”by the book”.
Men till vår och kundernas frustration sjönk vår produktivitet. Saker tog längre tid att göra, kostade mer eller prioriteras bort. Trots att vi gjorde allt rätt, tyckte vi. Vad var fel?
Vi tog hjälp av Michael Göte (numera på Crisp). I ett helt år coachade han våra team i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo. Sakta men säkert vände utvecklingen och det gick bättre och bättre, och till slut började löftena infrias.
Lärdomar
Vi drog flera viktiga lärdomar.
Den främsta var kanske att lean är lätt att ta till sig på ett ytligt plan, men kräver desto mer för att verkligen förstå och behärska. Man blir inte lean bara för att man arbetar på ett speciellt sätt eller använder speciella verktyg. Lean är mycket djupare; ett annorlunda sätt att tänka. En filosofi, om du så vill.
En annan lärdom var att det tar tid att gå från vanligt sätt att tänka och jobba till ett leant sätt.
Det kan ta rätt många år, också beroende på organisation runt omkring och organisationens intresse, för att jobba processorienterat.
Detta säger Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, i en intervju vi gjorde med honom.
En tredje lärdom är att ta hjälp utifrån. Man behöver stöd av någon som har gjort resan, som kan se på frågan utifrån och ställa de obekväma frågorna som får tankarna att gå i rätt riktning.
Idag
När vi startade Kntnt var erfarenheterna från att jobba leant en av de saker vi tog med oss in i vårt arbete med content marketing. Vi arbetar efter samma principer. Och många funktioner i vårt kommande verktyg Konzilo stödjer ett leant arbete.
Även i vår bok Content marketing – värdeskapande marknadskommunikation hittar du spår av lean. Det är i bokens tredje och sista del som vi tar upp den redaktionella processen och beskriver hur du kan tänka för att planera och arbeta effektivare.
Nog om oss. Nu är det hög tid att vi tillsammans tittar närmare på vad lean egentligen är. I dagens artikel tar vi oss en titt på begreppen från ett helikopterperspektiv. I kommande artiklar ska vi tillsammans dyka ned i hur du redan idag kan använda valda delar av lean. Förhoppningsvis inspirerar det dig att utforska ämnet mer.
Detta är Lean
Detta är lean. Den rubriken har jag stulit från en helt fantastisk liten bok med samma namn. Det är den bästa bok som har skrivits om ämnet. Jag rekommenderar varmt att du köper och läser den.
Men innan du kilar över till Bokus (eller var du nu brukar handla böcker), så ska jag försöka ge en kort sammanfattning av vad lean är.
Toyotas produktionssystem
Lean är en management-filosofi som har utvecklats ur Toyotas sätt att bygga upp sin produktion.
Det började med att Kiichiro Toyoda, som startade Toyotas biltillverkning, bad ingenjören Taiichi Ohno fundera på om man kan få en bilfabrik att fungera som ett storköp: En kund tar önskad mängd varor från hyllan och köper dem. Butiken fyller på med tillräckligt många nya produkter för att hyllan ska vara full. Resultat blev just-in-time.
Men Ohno nöjde sig inte med det, utan fortsatte att utveckla Toyotas produktionssystem med just-in-time som en av två hörnpelare.
Lean production
Toyotas idéer spreds under 1980-talet till västvärldens biltillverkare, som också började anamma just-in-time och andra idéer från Toyota och andra som tänkte i samma banor.
1988 publicerade MIT Sloan Management Review artikeln Triumph of the Lean Production System av John Krafcik. I artikeln jämför han produktiviteten mellan olika bilproducenter, och bevisar att Toyota, som har har små lager, små buffertar och enkel teknik, kunde förena hög kvalitet med hög produktivitet. Han kallade Toyotas slimmade produktion för just det – lean production.
Leant tänkande
Under fem år studerade forskare från hela världen lean production i International Motor Vehicle Program (IMVP) vid MIT. Resultatet publicerades i den bästsäljande boken The Machine That Changed the World av James Womack, Daniel Jones och Daniel Roos.
Womack och Jones fortsatte därefter att utveckla lean-tänket och att skriva böcker. 1996 publicerade de Lean Thinking där de fokuserar på hur företag ska bära sig åt för att ”bli lean”.
Toyota beskrev själva sin filosofi först 2001. De kallade det för The Toyota Way. Och det blev också titeln på en läsvärd bok av Jeffrey Liker, professor vid University of Michigan. Den kom ut 2004, och har inspirerat andra discipliner att anamma lean-tänket.
Tidigt ute var utvecklare av datorprogram. Redan 2003 skrev Mary Poppendieck och Tom Poppendieck en bok om lean programutveckling.
En liten varning är på sin plats. Som alltid när ett begrepp blir populärt kommer dilettanter och sprider sin dynga. Lean är inget undantag. Det finns böcker där ute som försöker lära dig att använda lean för att göra än det ena, än det andrar. Några är bra. Många är skräp. Se upp!
Effektivitet
Så vad är egentligen lean?, frågar du. Dags att komma till sak antar jag. Men jag kan inte förklara lean riktigt ännu. Först måste vi förstå effektivitet.
När vi pratar om effektivitet så tänker vi som regel på hur man kan nyttja resurser så väl som möjligt. Författarna till boken Detta är lean kallar detta resurseffektivitet. I nära tvåhundra år har ökad resurseffektivitet stått i fokus för den industriella utvecklingen.
Men det finns en annan form av effektivitet. För att förklara den behöver jag först slänga in några ytterligare begrepp.
Process är sammanlänkade processer och aktiviteter som med samma resultat kan utföras repetitivt på en följd av lika objekt.1
Flödesenhet är ett objekt som förs framåt i en process.
Genomloppstid är tiden det tar för en flödesenhet att gå igenom processen.
Hjälp!, vad formella vi blev. Enkelt uttryckt så är en flödesenhet något som förädlas i flera steg, och genomloppstid är tiden som det tar från det att förädlingen påbörjas tills den är klar.
Nu kan jag förklara den andra formen av effektivitet. Den handlar om att korta genomloppstiden så mycket som möjligt. Författarna kallar detta flödeseffektivitet.
Detta är lean (äntligen!)
Lean strävar efter att uppnå maximal flödeseffektivitet och resurseffektivitet. Ett produktionens nirvana. Tyvärr är det inte möjligt.
För att nå det ideala tillståndet måste man i detalj kunna förutsäga kundernas behov och med exakthet av ett schweiziskt ur kunna leverera på det.
Författarna till…, ja du vet vilken bok, gör ett fantastiskt arbete för att lättillgängligt och begripligt förklara varför. Jag ska inte ens försöka.
Problemet är att det alltid finns variationer i både efterfrågan och tillgång. Dessa variationer gör det omöjligt att nå nirvana.
Så därför handlar lean om att försöka komma det ideala tillståndet så nära som möjligt, genom att prioritera flödeseffektivitet framför resurseffektivitet och minimera variationer.
Men hur?
Fem principer
James Womack och Daniel Jones beskriver i boken Lean Thinking från 1996 följande fem guidande principer för hur företag kan ”leanifiera” sin verksamhet.
- Värde: Förstå vad kunden uppfattar som värdefullt. Fokusera på det. Allt annat är slöseri.
- Värdeström: Identifiera nödvändiga aktiviteter för att skapa värdet. Fokusera på dem. Allt annat är slöseri.
- Flöde: Skapa en jämn process av de identifierade aktiviteterna. Desto mindre variation, desto närmare kan du komma det ideala tillståndet.
- Dra: Konstruera processen så att efterfrågan drar flödeselement genom processen. Producera inget som inte efterfrågas.
- Perfektion: Förbättra ständigt 1–4. Försök att komma det ideala tillståndet så nära som möjligt.
Lean och content marketing
Lean passar content marketing som handen i handsken. Precis som hos lean står kundens upplevda värde i fokus. Och precis som lean är content marketing processorienterat, istället för projekt- eller kampanjorienterat. Därför kan mycket av lean-tänket också användas för content marketing. För att minska slöseri, korta genomloppstid och öka produktiviteten.
I kommande artiklar ska vi tillsammans titta lite närmare på hur det kan göras rent praktiskt. Så missa inte nästa artikel!
- En aktivitet är den minsta enhet arbete som utförs på ett objekt med mätbart resultat.↩
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »