Lär känna din målgrupp. Det är självklart. Men hur? Om det handlar avsnitt 100 av Kntnt Radio. Dels får du höra hur Skistar gör. Dels berättar Thomas hur du kan använda innehåll för att göra det. Lyssna nu!
Lär känna din målgrupp. Det är självklart. Men hur? Om det handlar avsnitt 100 av Kntnt Radio. Dels får du höra hur Skistar gör. Dels berättar Thomas hur du kan använda innehåll för att göra det. Lyssna nu!
Skistars content manager berättar
Skistars content manager, Nina Hallström, har säsong året runt. I vart fall i sitt arbete med det börsnoterade bolagets kommunikation. För även om ”produkterna” – skidanläggningarna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hammarbytoppen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge och St. Johann i Österrike – har gått i sommardvala, så har inte kommunikationsavdelningen gjort det. Tvärtom!
När sommaren står för dörren är det viktigare än någonsin att hålla besökarnas minnen och drömmar vid liv. Men då gäller det att vara både träffsäker och relevant i kommunikationen. Och det kräver god kännedom om målgruppen.
Är personen som fattar det slutliga köpbeslutet den enda som behöver påverkas av din kommunikation för att köpet skall bli av? Troligtvis inte. Vilka plattformar är relevanta att synas i och vilka kan du strunta i och var längs köpresan läggs lämpligen krutet? Är ett stort engagemang hos kunderna bara av godo och hur hanterar man ris och ros?
Nina Hallström berättar hur Skistar jobbar.
Lär känna din målgrupp med hjälp av content marketing
Efter intervjun berättar Thomas hur du kan använda content marketing för att lära känna din målgrupp. Han förklarar hur du gör med webbpubliceringsverktyget WordPress och marketing automation-verktyget Mautic. Båda är gratis och har öppen källkod. Inga problem för den som är lite teknisk lagd. (Hör av dig till oss om du inte är det, så hjälper vi dig.)
Länkar
Här har jag samlat länkar till sådant som nämns i dagens avsnitt:
- Efter att ha lyssnat på avsnitt 155 av Filip och Fredrik får Thomas för sig att vi ska bli lika rappa i käften (vilket vi naturligtvis inte lyckas med).
- En annan podd som Thomas nämner är Vita huset och jag. Att den inte alls är relevant för vår publik visar bara hur dåligt Thomas har lärt känna vår målgrupp. 😉
- Thomas har dock den goda saken att nämna också vår egen podd. Närmare bestämt avsnitt 55 i vilket Katarina Graffman tar upp faran med att lyssna på fokusgrupper.
- Se och hör Julie Fleischer berätta hur Kraft Food jobbar med content marketing för att bland annat lära känna sin målgrupp.
- I förra avsnittet av Kntnt Radio berättar Thomas hur samma teknik som du kan använda för att lära känna din målgrupp också kan användas för att påvisa värdet av marknadsföring.
Till sist Skistars Facebook-film som otippat blev en riktig snackis:
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: New Life © Explosive Ear Candy (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »