Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Reklam utan innehåll ger inget eko
Detta är ännu en krönika signerad av Lars Falk – legendarisk copywriter och prisad kreatör. Hans texter skall avnjutas under lugna former. Häll upp kopp kaffe, sätt dig till rätta i skönaste fåtöljen, och läs hans begrundansvärda text – långsamt. Denna gång handlar det om reklam. Om att vad som sägs är viktigare än hur det sägs.
Läs artikeln »Förändra världen med sociala medier
I Kntnt är vi nyfikna på hur vi kan skapa värdefullt innehåll på webben. Vad passar då bättre en höstfrisk morgon än att starta dagen på Rabash första frukostseminarium på vägen till kontoret? Temat var hur sociala medier kan förändra världen. Med kaffe och smörgås minglade vi med de andra morgonpigga deltagarna. Vill du veta hur Greenpeace och Djurens rätt förändrar världen via sociala medier? Läs mer här.
Läs artikeln »5 steg för att leverera en upplevelse med innehåll
Marknadsföring handlar idag mer än någonsin om att vårda kundens totala upplevelse av företaget; från det första intrycket som ges, till den relation som utvecklas efter köpet. Det här beror till stor del på att vi alla har fått ökad möjlighet att dela med oss av upplevelser utanför våra egna cirklar. Och delar, det gör vi. Så hur skapar man en upplevelse värd att dela? En industri som verkligen kan det här är upplevelseindustrin. I den här texten kan du ta del av fem steg för att utveckla en meningsfull kundupplevelse, inspirerad av film- och musikbranschen.
Läs artikeln »Ö is a zero with two pricks
I fredags besökte min kollega Pia Tegborg och jag Konvent Framtiden som arrangeras av Marknadsföreningen i Göteborg – mer känd som Mig. Det var en underhållande och inspirerande dag. Kanske var du där? Eller kunde du inte? Oavsett, läs vidare för en summering av dagens höjdpunkter.
Läs artikeln »Storytelling– några ord om vikten av att berätta
Lars Falk, svensk reklams grand old man, berättar om berättelsers styrka. Om storytelling som konst. Konsten att lyssna. Läs denna fantastiska krönika av klockskojarens lärling.
Läs artikeln »Kära nyhetsbyråer (och alla andra) – detta är content marketing
Både Nyhetsbyrån Direkt och SIX News skickade igår ut telegram om Cision satsning på content marketing. Mycket roligt! Om man bortser från beskrivningarna som var helt olika men lika uppåt väggarna. Så här, käre nyhetsbyråer och alla andra, följer en förklaring av content marketing.
Läs artikeln »Nu vill jag också bära uniform
Ikväll har Uniforms for the Dedicated sin första visning någonsin under Stockholm Fashion Week. Det kommer säkert att kännas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, solsken och frusna bär. Säkert kommer det att vara alldeles, alldeles underbart.
Läs artikeln »Vinnande content marketing
Hur ser prisvinnande content marketing ut? Några exempel kommer från Spoon, som häromdagen fick tredjepris och två hedersomnämnanden för två bidrag av sammanlagt åttahundra tävlande bidrag i 2013 Content Marketing Awards. I denna artikel tittar jag närmare på de två bidragen.
Läs artikeln »Exempel på content marketing i turistnäringen
Mitten av juli, solen skiner för sjunde veckan i följd (eller något sådant) och sommarbrisen svalkar. Det finns inte mycket att klaga på denna sommar. Bortsett från min motivation att skriva på denna blogg. Bloggat har jag gjort, men bara på min nya blogg om segling i allmänhet och segling med optimistjolle i synnerhet. Kntnts blogg, den som jag hade rekommenderat mig själv som kund att uppdatera två gånger per vecka – även under sommaren – har inte fått den uppmärksamhet den bör få. Beklagansvärt, men ack så mänskligt. Kntnt är ju bara jag (i ännu några dagar – blink, blink). Hur som helst, i söndags såg jag något som fick det att klia i mina fingrar…
Läs artikeln »