Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Samtal med: Therese Andersson
Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken ”Samtal med” kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar.
I dag samtalar vi med Therese Andersson som är erfaren i rollen som försäljnings- och marknadsansvarig i en internationell hotellkedja.
Läs artikeln »Hälften är inte nog
Fokuserar du på fel halva av ditt företag? Den halva som är hard facts? Den halva som specialister bryr sig om? Det räcker inte. Hälften är inte nog. Den andra halvan, ditt företags berättelse, kanske är den halva som dubblerar värdet. Om du kommunicerar det. Denna månad skriver Lars Falk om denna den andra halvan. Läsvärt som alltid.
Läs artikeln »Sälj böcker med content marketing
Genom att generöst dela med sig av sina lärdomar i sökandet efter det tryckeri som skulle få uppdraget att trycka och distribuera hennes första bok väckte Kristina Svensson intresse kring sin person. När hon sedan mötte fler författare med utmaningar i förlagsvärlden skrev de en gemensam bok om ämnet. Kristina använder nu content marketing aktivt för att sälja böcker samtidigt som böckerna är en kanal för content marketing.
Tack vare en bok och blogginlägg etablerade sig Kristina som expert inom just bokutgivning. Nu debuterar hon som gästbloggare hos oss. Läs hennes spännande berättelse här.
Läs artikeln »Kommunikatörens (o)vanor på nätet
Kntnt välkomnar Johanna Stenmark som ny krönikör. Johanna är nyutexaminerad kommunikatör. Hon skriver om kommunikationsvardagen ur sitt perspektiv. I den första krönikan riktar hon fokus på kommunikatörens vanor och beteenden på webben.
På Kntnts första frukostseminarium för 2014 fick jag lära mig mer om sökmotoroptimering, SEO och om Google som sökmotor. Föreläsaren för dagen, Magnus Äng, berättar för oss att Google lär sig våra sökbeteenden. Både häftigt och lite läskigt enligt mig och det fick mig att börja fundera vidare på våra beteende på nätet. Både som privatpersoner och som marknadsförare. Om nu Google lär sig hur jag fungerar, vad kan jag tänkas ha för vanor och ovanor i hur jag skapar mitt innehåll? Hur är det med våra mönster när vi skriver och producerar? I det här inlägget kan du läsa mer om mina tankar kring innehåll och text i olika situationer på nätet.
Läs artikeln »Attrahera med innehåll som läsarna vill dela
Sociala medier erbjuder organisationer strålande förutsättningar att kommunicera med sina målgrupper. Ett värdefullt innehåll kan tränga genom bruset och väcka intresse så att läsarna attraheras att dela innehållet vidare till sina nätverk. Med några klick är texten, bilden, filmen eller podradioavsnittet delat med kunder, kollegor och vänner som valt att följa i de digitala kanalerna. Men hur kan organisationer göra för att attrahera till ökat delande? Jag har plockat fem solvarma hallon som jag delar med dig. Låt dig inspireras av de mer eller mindre kända exempel som med sina idéer nått genom internetbruset. Läs mer och dela gärna med av dina bästa tips.
Läs artikeln »Samtal med Johanna Stenmark
Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken ”Samtal med” kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar.
Först ut är Johanna Stenmark, helt nybakad kommunikatör, som bara för några dagar sedan lämnade JMG, och nu letar jobb.
Läs artikeln »Alf Mork: Skrytbil?
Kntnts återkommande krönikör, Lars Falk, själv stor reklamman, skriver denna gång om Alf Mork, norrmannen som blev en av de stora förnyarna av den svenska reklamformen under 1960- och 70-talen, och vinnare totalt elva guldägg. Läs vidare för en fascinerande historia om en fascinerande epok i Svensk reklamhistoria.
Läs artikeln »Content marketing i Sverige: Spira Rekrytering
Alla pratar om content marketing. Men är det någon som verkligen gör det? I Sverige? Ja! Under rubriken ”Content marketing i Sverige” kommer Kntnt presentera exempel från både små och stora företag. Först ut är Spira Rekrytering, där Susanne Hydén knåpar ihop ett mycket uppskattat nyhetsbrev som skiljer sig från mängden. Läs hennes spännande historia här!
Läs artikeln »Julkrönika av Lars Falk– Pollocks hemlighet
Kntnt kan stolt presentera ännu en krönika signerad av Lars Falk, en av Sveriges mest kända och erkända copywriters. I denna berättar han om några sällsamma dagar i november 2013, när han återbesökte sina gamla jaktmarker i Hamptons ute på Long Island. Det är en underbar berättelse som blandar betraktelser från nutid med anekdoter från tiden på Falk & Pihl och DDB. Tag en stunds paus från julstöket och avnjut texten i lugn och ro, eller spar den till en lugn stund under mellandagarna. Men läs den! God jul och gott nytt år!
Läs artikeln »Vad vet Sveriges annonsörer om content marketing? Inget!
Sveriges annonsörer presenterade på Content Day i förra veckan en undersökning som de har låtit Novus göra bland sina medlemmar. Syftet med undersökningen var att ta reda på vad Sveriges annonsörer (alltså medlemmarna) känner till om content marketing, vilka deras motiv är, hur de jobbar, i vilka kanaler, och deras investering och framtidstro i content marketing. Jag har läst rapporten. Sveriges annonsörer vet inget om content marketing. Läs varför!
Läs artikeln »Macy’s Thanksgiving Day Parade – en personlig betraktelse
Det är fjärde torsdagen i november. Närmare bestämt den 28:e i månaden. Över 50 miljoner amerikaner har slagit på TV:n fulla av förväntan. Ytterligare 3,5 miljoner New York bor och turister trotsar de isiga vindarna på Manhattan och beger sig ut för att under ett par timmars tid underhållas längst paradgatan Broadway. Stämningen är på topp. Jag vet för jag var där för att se ett av USA:s största årligen återkommande event — varuhuset Macy’s Thanksgiving Day Parade. Läs min betraktelse!
Läs artikeln »Egna bilder ger äkthet i din visuella kommunikation
Skrota ”stock photo”-bilderna. Använd egna bilder på företagets webbplats för att med äkthet spegla bolagets tjänster, varor och värderingar. Finns det någon anledning till att inte göra det? Låt din visuella kommunikation skapa värde och bygg relationer, gör det genom att andas kvalitet med autenticitet ända ner till minsta bild. Läs mer om att våga vara kreativ och sann mot dig själv och dina kunder.
Läs artikeln »