Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Inför Content Marketing World 2014
2 500 marknadsförare. Så många är vi som har tagit oss till Content Marketing World 2014 – konferensen för alla som jobbar med content marketing. Majoriteten kommer från företag som använder content marketing i sin marknadskommunikation. Men det finns förstås också folk från den andra sidan – byråer och programföretag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss av till dig som inte kunde vara här. Så läs vidare om du vill veta mer!
Läs artikeln »Annonsen som var för bra
Den kreativa revolutionen kallas perioden när den moderna reklambyrån uppstod, med AD och copywriter som ett kreativt team. Perioden är skildrad i tv-serien Mad Men. Men varför se påhittade historier på tv, när du kan läsa de riktiga här?
Lars Falk, en av Sveriges främsta copywriters, var med på tiden det begav sig. Han var inte bara med. Han hör till den lilla grupp som förde och utförde den kreative revolutionen i Sverige. Det har givit honom en djup brunn av både spännande och dråpliga historier, erfarenheter och reflektioner att ösa ur.
Och du som följer Kntnts blogg har förmånen att en gång i månaden få ta del detta. Och räcker inte det, så kan du också läsa hans egen blogg.
Nu är han tillbaka efter ett sommaruppehåll. I dagens krönika berättar han om annonsen som var för bra.
Läs artikeln »Semester eller radioskugga?
Kntnts återkommande gästkrönikör Johanna Stenmark är tillbaka med en betraktelse om hur vi hanterar den digitala närvaron under semestertiden:
Det råder semestertider. Sol, bad, grill. Lugn och ro – men hur är det med den digitala världen? Tar vi semster från det digitala? Den ständiga frågan som får sociala medier att växa och växa: tänk om jag skulle missa någonting? I det här inlägget funderar jag vidare på frågan om en digital semester. Kan jag ha det – vill jag ha det – bör jag ha det. Läs vidare för fortsättningen!
Läs artikeln »Marknadsföra en ny företagssajt med #blogg100
En splitter ny företagssajt utan innehåll, läsare eller synlighet är både en utmaning och en möjlighet. Valen är många: Vilket tonfall ska användas? Hur stora ska bilderna vara? Ska loggan sitta till höger eller till vänster? Det är lätt att fastna i fel frågeställningar och inte komma till skott att skapa innehåll.
Kan en bloggutmaning ge en ny företagssajt en kickstart? Skribenten och vetenskapskommunikatören Kristina Svensson är tillbaka på Kntnt med en rapport från ett experiment att använda bloggutmaningen #blogg100 för att få läsare till en helt ny företagssajt.
Läs artikeln »Tvåan vann
Reklambranschens grand old man, Lars Falk, uppmanar oss i denna krönika att söka berättelsen hos den som slog alla förutom vinnaren. Där finns allt som en bra berättelse behöver.
Läs artikeln »Sociala medier och rekrytering – twittra dig till ditt nya jobb
Rekrytering via nätet har funnits i flera år. Bemaningsföretag, platsannonser, söktjänster. Det finns i alla former. Nu spanar vår unga krönikör, Johanna Stenmark, en ny trend bland arbetssökande och arbetsgivare. Hetaste rekryteringsformen just nu? Sociala medier! Glöm CV och personligt brev för en stund – nu är det din digitala närvaro som ger dig jobbet. I det här inlägget kan du läsa mer om Johannas spaningar och aningar.
Läs artikeln »Rötter
Hösten 2004. Jag är i bilen. På väg till Malmö för ett viktigt kundbesök. Min bror är i mobiltelefonen. Vi pratar om en ny affärsidé. Vi är något på spåret. Utanför schwissar det förbi skyltar som skriker ut: ”Sista avfarten innan Öresundsbron”. Men jag ser dem inte. Inspirationen flödar. Och pusselbit efter pusselbit faller på plats. Ända tills jag ser betalstationerna och inser att jag har kört fel. Att det inte finns fler avfarter. Att jag inte skall till Köpenhamn. Att jag är sen till det viktiga kundmötet. Att jag har glömt körkort och pengar hemma i Göteborg…
Detta är en berättelse om rötter. Kntnts rötter. Om hur fröet som såddes den där höstdagen 2004 slog rot och på vindlande vägar blev Kntnt nio år senare.
Läs berättelsen om hur vi uptäckte kraften i content marketing. En kraft som kan få ett företag at växa 3 346 % på tre år och bli supergasell. Men framför allt, läs för en spännande historia.
Läs artikeln »Gränsen är nådd
I förra krönikan berättade Lars Falk hur han och kollegorna på Arbmans lyckades väckte feministers vrede och enade kristenheten i slutet av 1960-talet. I denna reflekterar han över att bra reklam måste utmana – och att det ibland går överstyr. Han berättar också en följdhistoria till berättelsen om Gulf från förra gången.
Läs artikeln »Vem ser skogen för alla (nät)troll?
Nu är bloggens unga röst Johanna Stenmark tillbaka med en krönika om att se möjligheterna med att kunna föra dialogen framåt i kommentarsfälten. Få saker har triggat så mycket diskussioner, debatter och känslor. Den bilden som media målar upp är ofta fylld av troll, rasism, sexism och andra otrevligheter. Johanna förnekar inte att sådant sker, hon håller däremot inte med den negativa mediabilden som kommentarsfälten lever med idag. Hon tror att många glömmer bort är dock möjligheter som kommentarsfälten kommer med. Det är dags att vi lägger de negativa diskussionerna på hyllan för en stund och fokusera på möjligheterna med kommentarsfält. Kontakten som skapas. Dialogen. Läs Johannas krönika här och kommentera gärna.
Läs artikeln »Nu våras det för delandets ekonomi
Solen skiner från den blå himlen när vi går på bryggan från färjan till kontoret. Inne vid datorn klickar jag upp mina flöden i sociala medier och ser direkt i mina vänners bilder vilken årstid det är. Blommande körsbärsträd i varannan bild. Äntligen är våren här! Tack vare de delade bilderna kan jag ta del av upplevelsen av spirande vår.
Nu när begreppet sharing is caring är centralt delar vi med hjälp av internet med oss mer till fler. Utöver bilder delar vi personliga resonemang såväl som tillgång till resor, bilar och lägenheter jämsides i delandets ekonomi. Som ett välfyllt påskägg med sött, salt och syrligt bjuder jag idag på några inspirerande exempel på delande. Låt dig smaka och dela sedan gärna med dig med dina kommentarer.
Läs artikeln »Hädisk reklam
I måndags publicerade jag en artikel som yrt upp lite damm. Men det är inget mot vad Lars Falk och kollegor på Arbmans lyckades göra, inte bara en utan två gånger, i slutet av 1960-talet. Läs den roliga berättelsen om de naiva kreatörerna som väckte feministers vrede och enade kristenheten.
Läs artikeln »Ärlig kommunikation varar längst
”Folk tror att pr handlar om att bluffa.” är rubriken på Berghs studenten Sofia Österlöfs debattartikel i Resumé. Krönikör Johanna Stenmark håller med henne. Som kommunikationsstudent mötte Johanna ofta samma fördom från sin egen omvärld. TV-serien ”Mad Men” visade upp en värld full med uppiffade sekreterare, whiskymöten, cigarettföretag lögner. Marknadsföring skall inte handla om att föra någon bakom ljuset. Och det handlar inte enbart om pengar. ”Marknadsföring är att visa vad du erbjuder marknaden”, skriver Johanna och fortsätter: ”Det finns kreativa och schysta sätt att göra det.” Läs hennes funderingar om ärlig marknadskommunikation.
Läs artikeln »