Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

Girls Taking Pictures With Mobile Phone

Reklam som fungerar är reklam som tillåts få ett utrymme

Vi säger inte vad vi tän­ker. Vet inte vad vi kän­ner. Gör inte som vi säger. Vi går på auto­pi­lot och gör saker på ren rutin. Kata­ri­na Graff­man, dok­tor i antro­po­lo­gi och en erfa­ren medie- och kon­su­men­tan­tro­po­log, reder ut vil­ken bety­del­se det­ta har för ditt varu­mär­ke. Och tip­sar om hur du läg­ger grun­den för menings­full reklam. Läs hen­nes krönika!

Läs artikeln »
Luggages Moving On Airport Conveyor Belt.

Reklamens ofullbordade

Lars Falk tän­ker högt om obe­grip­lig reklam och påmin­ner oss om den evi­ga san­ning­en att rele­vans och tro­vär­dig­het gör rekla­men. Läs och begrunda!

Läs artikeln »
212h By Ryan Mcguire Via Gratisography Cc0 1.0

Har du ett framtidsjobb?

I vec­kan mej­la­de jag alla som har visat intres­se för Knt­nt om hös­tens förs­ta fru­kost­se­mi­na­ri­um. Jag hann knappt lyf­ta fing­ret från avsän­dar­knap­pen innan mej­l­pro­gram­met bör­ja­de plinga som besatt. Det var alla auto­svar. Jag gick ige­nom dem alla. En del har fort­fa­ran­de semes­ter. And­ra går utbild­ning. Någon är för­äld­ra­le­dig. Men i de all­ra fles­ta fall har epost­a­dres­sen upphört.

Det fick mig att fun­de­ra på kom­mu­ni­ka­tions­yr­kets fram­tid. Är de avstäng­da epost­a­dres­ser­na ett tec­ken på mins­kad efter­frå­gan på kom­mu­ni­ka­tö­rer? Eller tvärtom; stor efter­frå­gan och många som pas­sar på att byta jobb?

För att ta reda på sva­ret gjor­de jag en liten djup­dyk­ning. Och det­ta är vad jag hittade…

Läs artikeln »
Nyc Top Of The Rock Pano By Daniel Schwen Via Wikipedia Cc By Sq 3.0

Julfest på Waldorf.

Lars Falk berät­tar om DDB:s stor­slag­na jul­fest som vara­de i 24 tim­mar. Det är i bör­jan av 1980-talet. Plat­sen är Wal­dorf Asto­ria i New York. Där är Lars Falk med kom­pan­jo­nen Ove Pihl. Och hela DDB i New York plus led­nings­grup­per från det inter­na­tio­nel­la nät­ver­ket. Nu bör­jar festen…

Läs artikeln »
Eye Peering Between Fingers By Pepgooner Via Shutterstock

Våga ta din marknadsföring till nästa steg!

Mark­nads­fö­ring som mål­grup­pen upp­skat­tar och spri­der vida­re är dröm­men för många före­tag. Att lyc­kas är inte all­tid enkelt, men med en väl­ut­veck­lad con­tent mar­ke­ting-stra­te­gi kan det bli verk­lig­het. Häng med till­ba­ka i histo­ri­en – och bli inspi­re­rad att fort­sät­ta sik­ta framåt.

Läs artikeln »
Fantasy Scene Knight Fighting Dragon By Fotokostic Via Shutterstock

Engångsreklam.

Fan­tas­tisk. Måna­dens krö­ni­ka av Lars Falk är fan­tas­tisk. Lika väl­skri­ven som van­ligt. Lika spän­nan­de som van­ligt. Och lika skarp som van­ligt. Och ändå… Fan­tas­tisk. Det är en svi­dan­de vid­räk­ning med kort­sik­tig­he­ten i myc­ket av den reklam vi möts av. Men där finns ock­så hop­pet om en ny ord­ning, där dra­kar inte finns, så att det finns utrym­me för lång­sik­tig rela­tions­byg­gan­de med reklam som bygg­sten. Läs Lars Falks krönika!

Läs artikeln »
Opel Insignia Cc By Nc 3.0

Inget är viktigare än varumärket

Carin Fred­lund gäs­ta­de oss för ett tag sedan. Hon pra­ta­de då, både i sitt fru­kost­fö­re­drag och i vår podd, om bety­del­sen av att ha ett starkt varu­mär­ke (och inte bara ett känt). Vi tyck­te det var så intres­sant att vi bad hen­ne gäst­blog­ga om saken. Läs hen­nes intres­san­ta inlägg!

Läs artikeln »
åkermans Kubik

Skriv längre!

”Hur ökar man läs­in­tres­set kring en gräv­ma­skin? Och om man får den van­sin­ni­ga idén att pro­du­ce­ra en åter­kom­man­de tid­ning om gräv- och schakt­ma­ski­ner vad i hela fri­dens namn skri­ver man om?” Det frå­gar sig Lars Falk i den­na krönika.

Läs artikeln »
Us Flag By Lisa Thornberg Via Istock

Content marketing – hur långt före är USA?

Con­tent mar­ke­ting fick luft under ving­ar­na först i USA. Mark­nads­fö­rar­na där lig­ger år före sina svens­ka kol­le­gor. Men hur många år? Och finns det något att vin­na på att kän­na till det? Det fun­de­rar jag på i den­na artikel.

Läs artikeln »
Tomrum Av Eda Salihov

Tomrum berättar

Lars Falk, svens­ka copy­wri­ting nes­tor, är till­ba­ka med en per­son­lig betrak­tel­se över väg­gar som talar till honom. Och om hur han fyll­de 24 helsi­dor i Dagens Indu­stri med copy om ett enda före­tag. Vil­ket? Läs vida­re för svar.

Läs artikeln »
Robert Rose

Sista dagen på Content Marketing World

Redan? Ja, tyvärr. Kon­fe­ren­sens and­ra och sista dag har ran­dats. Jag ska med hjälp av Pia åter­ge huvud­dra­gen i de tal vi lyss­na­de på. Allt för dig som inte kun­de vara här. Så läs vidare!

Läs artikeln »
Cmw14

Första dagen på Content Marketing World

Yeah! Con­tent Mar­ke­ting World is on. Under kon­fe­ren­sens förs­ta dag lyss­na­de jag på före­läs­ning­ar av Kristin Hal­vor­son, Ann Hand­ley, Bri­an Clark, Lee Odden, Andrew Davis och Joe Puliz­zi. I den­na rap­port ska jag kort berät­ta om idén i deras tal. Jag ska ock­så avslö­ja vem som fick så många besö­ka­re att de var tvung­na att avvi­sa folk i dör­ren. Så läs vidare!

Läs artikeln »