Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Reklam som fungerar är reklam som tillåts få ett utrymme
Vi säger inte vad vi tänker. Vet inte vad vi känner. Gör inte som vi säger. Vi går på autopilot och gör saker på ren rutin. Katarina Graffman, doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog, reder ut vilken betydelse detta har för ditt varumärke. Och tipsar om hur du lägger grunden för meningsfull reklam. Läs hennes krönika!
Läs artikeln »Reklamens ofullbordade
Lars Falk tänker högt om obegriplig reklam och påminner oss om den eviga sanningen att relevans och trovärdighet gör reklamen. Läs och begrunda!
Läs artikeln »Har du ett framtidsjobb?
I veckan mejlade jag alla som har visat intresse för Kntnt om höstens första frukostseminarium. Jag hann knappt lyfta fingret från avsändarknappen innan mejlprogrammet började plinga som besatt. Det var alla autosvar. Jag gick igenom dem alla. En del har fortfarande semester. Andra går utbildning. Någon är föräldraledig. Men i de allra flesta fall har epostadressen upphört.
Det fick mig att fundera på kommunikationsyrkets framtid. Är de avstängda epostadresserna ett tecken på minskad efterfrågan på kommunikatörer? Eller tvärtom; stor efterfrågan och många som passar på att byta jobb?
För att ta reda på svaret gjorde jag en liten djupdykning. Och detta är vad jag hittade…
Läs artikeln »Julfest på Waldorf.
Lars Falk berättar om DDB:s storslagna julfest som varade i 24 timmar. Det är i början av 1980-talet. Platsen är Waldorf Astoria i New York. Där är Lars Falk med kompanjonen Ove Pihl. Och hela DDB i New York plus ledningsgrupper från det internationella nätverket. Nu börjar festen…
Läs artikeln »Våga ta din marknadsföring till nästa steg!
Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing-strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.
Läs artikeln »Engångsreklam.
Fantastisk. Månadens krönika av Lars Falk är fantastisk. Lika välskriven som vanligt. Lika spännande som vanligt. Och lika skarp som vanligt. Och ändå… Fantastisk. Det är en svidande vidräkning med kortsiktigheten i mycket av den reklam vi möts av. Men där finns också hoppet om en ny ordning, där drakar inte finns, så att det finns utrymme för långsiktig relationsbyggande med reklam som byggsten. Läs Lars Falks krönika!
Läs artikeln »Inget är viktigare än varumärket
Carin Fredlund gästade oss för ett tag sedan. Hon pratade då, både i sitt frukostföredrag och i vår podd, om betydelsen av att ha ett starkt varumärke (och inte bara ett känt). Vi tyckte det var så intressant att vi bad henne gästblogga om saken. Läs hennes intressanta inlägg!
Läs artikeln »Skriv längre!
”Hur ökar man läsintresset kring en grävmaskin? Och om man får den vansinniga idén att producera en återkommande tidning om gräv- och schaktmaskiner vad i hela fridens namn skriver man om?” Det frågar sig Lars Falk i denna krönika.
Läs artikeln »Content marketing – hur långt före är USA?
Content marketing fick luft under vingarna först i USA. Marknadsförarna där ligger år före sina svenska kollegor. Men hur många år? Och finns det något att vinna på att känna till det? Det funderar jag på i denna artikel.
Läs artikeln »Tomrum berättar
Lars Falk, svenska copywriting nestor, är tillbaka med en personlig betraktelse över väggar som talar till honom. Och om hur han fyllde 24 helsidor i Dagens Industri med copy om ett enda företag. Vilket? Läs vidare för svar.
Läs artikeln »Sista dagen på Content Marketing World
Redan? Ja, tyvärr. Konferensens andra och sista dag har randats. Jag ska med hjälp av Pia återge huvuddragen i de tal vi lyssnade på. Allt för dig som inte kunde vara här. Så läs vidare!
Läs artikeln »Första dagen på Content Marketing World
Yeah! Content Marketing World is on. Under konferensens första dag lyssnade jag på föreläsningar av Kristin Halvorson, Ann Handley, Brian Clark, Lee Odden, Andrew Davis och Joe Pulizzi. I denna rapport ska jag kort berätta om idén i deras tal. Jag ska också avslöja vem som fick så många besökare att de var tvungna att avvisa folk i dörren. Så läs vidare!
Läs artikeln »