Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Berätta mer – därför ska du prioritera varumärkesberättelsen
Låt ditt varumärkes berättelse stärka relationen till din publik. Vår krönikör Johanna Stenmark delar med sig av sina tankar om berättelsens betydelse för varumärket och ger enkla tips på hur du kommer igång med den. Läs dagens artikel nu!
Läs artikeln »Därför är det bråttom att byta till https!
Med bara dagar kvar är det hög tid att lämna http för https. Google har varnat länge för kommande förändring. Varför detta är en högaktuell fråga för alla webbplatser reder vår krönikör Alexandra Jung från iProspect ut i denna artikel. Läs nu!
Läs artikeln »Ikea-mattor och sifferfuffens – detta ska du ta med dig från sommaren
Visserligen inget fantastiskt väder men på många andra vis en händelserik sommar. I denna artikel summerar vår norrländska gästkrönikör Johanna Stenmark saker som hänt och som kan vara nyttiga att bära med sig in i höstens kommunikationsarbete.
Läs artikeln »Schemalagda inlägg i sommar – det här ska du tänka på!
Schemalägg sommarens innehåll så håller du relationen med dina följare levande medan du njuter av din ledighet. Men se upp så att det inte går galet! Läs dagens krönika av Johanna Stenmark!
Läs artikeln »Vem är det du pratar med?
För att lyckas med din marknadsföring behöver du ha koll på din målgrupp – har du det? Det är alltför lätt att gå bort sig och fastna i demografiska faktorer och behandla alla individer som ett kluster men se, det funkar inte. Istället måste du prata med din målgrupp och lyssna på vad den har att säga. Detta är ämnet för dagens artikel skriven av vår återkommande krönikör Johanna Stenmark. Läs nu!
Läs artikeln »Tre inspirationsknep för innehåll
Vad gör du när inspirationen tryter? När kreativiteten är som bortblåst samtidigt som du bara måste få till den där texten – alltmedan deadline närmar sig med stormande steg. Känner du igen dig? Läs Johanna Stenmarks krönika om knep att ta till för att sätta fart på din inspiration!
Läs artikeln »Content briefen – ett underskattat hantverk
En bra content brief är avgörande för slutresultatet. Ändå slarvas det alltför ofta. Vår gästkrönikör Johanna Stenmark tar upp tre frågor du behöver svar på i din brief för att ditt innehåll ska ge effekt!
Läs artikeln »Kom närmare med storytelling
Skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmålet. Det är bara ett av skälen till att du ska använda storytelling i din kommunikation. Hur det fungerar och goda exempel på varumärken som lyckats får du ta del av i denna krönika av vår gästskribent Johanna Stenmark.
Läs artikeln »5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers
YouTube är den populäraste sajten för video och musik – oavsett ålder. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. Vad är det då som gör en Youtuber mer framgångsrik än en annan och vad kan vi marknadsförare lära av detta? Det reder vår gästkrönikör Nils Grundberg ut i dagens artikel!
Läs artikeln »Personalisera ditt innehåll
Personalisering handlar om att anpassa ditt innehåll efter individen. Rätt utförd kan den öka försäljningen och effektivisera marknadsföringen rejält. Inom e‑postmarknadsföringen används tekniken sedan men nu börjar vi även se andra tillämpningsområden samtidigt som den automatiserade kommunikationen genom AI-teknik och chat-botar ger draghjälp. Läs Johanna Stenmarks intressanta artikel om detta ämne.
Läs artikeln »Svenskarna och sociala medier 2016
Hur har svenskarnas beteende på sociala medier förändrats under 2016? Vilka plattformar är det som trendar och vilka börjar falla? Sofia Gustafsson på Cision har tagit del av Internetstiftelsens rykande färska rapport. Ta del av hennes insikter i dagens artikel!
Läs artikeln »Content är inte delicatobollar och dammsugare
En sedelärande berättelse om delicatobollar och dammsugare, och vad den säger dig om hur du ska tänka (eller rättare sagt inte tänka) om ditt content.
Läs artikeln »