Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Är du redo för robottexterna?
Content och marketing – båda delarna behövs. Men vad händer när robotar tar över textproduktionen med fokus på det sistnämnda? Med de rätta nyckelorden och rubrikerna som slår. Finns det fortfarande en plats för den engagerande och personliga berättelsen? Om detta handlar Lars Wirténs krönika.
Läs artikeln »Varning för gratis wifi när du jobbar på distans
Du vet nog redan att det kan finnas säkerhetshål när du jobbar på distans i öppna nätverk. Men stoppar det dig att mejla kunden kampanjresultatet eller knappa in kreditkortets siffror via caféets gratisuppkoppling? Det borde det! Risken finns nämligen att du ger obehöriga tillgång till din information. Martin Modigh Karlsson beskriver farorna och ger dig svaren på varför gratis (nätverk) inte alltid är gott – och därför bör användas med stor försiktighet – samt tipsar om tre saker du kan göra för att höja säkerheten.
Läs artikeln »Så ska du inte arbeta med SEO 2019
Reta inte Google. SEO är ett komplext område och fallgroparna är många. Priset din webbplats får betala i form av minskad ‑eller ingen – synlighet kan bli högt. I denna artikel går SEO-konsult Alexandra Jung igenom saker du gör klokt i att undvika i strävan efter en framgångsrik sökstrategi.
Läs artikeln »Varför ska du gästblogga?
Skriva är mödosamt. Och att då skriva för annans webbplats – är det verkligen en bra idé? Martin Modigh Karlsson är skribent och en återkommande gästbloggare. I dagens artkel delar han med sig av sina erfarenheter inom ämnet!
Läs artikeln »Nytt direktiv om digital upphovsrätt
Slutet på internet eller ett nödvändigt ont? Vi syftar på den nya länkskatten och uppladdningsfiltret som nyligen röstades igenom av EU-parlamentet – efter att under en lång tid varit en av de mest kritiserade punkterna i förslaget till nytt direktiv för digital upphovsrätt. Vad går länkskatten och uppladdningsfiltret egentligen ut på och vad kommer det innebära för dig som marknadsförare? Detta diskuterar advokat Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå i denna artikel!
Läs artikeln »Den svåra konsten att göra en pudel
Tekniken ”att göra en pudel” har ända sedan den introducerades av statsrådet Jan O Karlsson använts flitigt av de som ofrivilligt hamnat i rampljuset. Men det är inte lätt att göra en äkta pudel. I denna krönika, signerad Martin Modigh Karlsson, får du tips på hur du hjälper någon att pudla trovärdigt – om hen ska pudla alls.
Läs artikeln »AI, SEO, personalisering och martech 2019
2019 är det omöjligt att effektivt arbeta med kommunikation utan att ta hänsyn till trender och förändringar inom teknik. Thomas Barregren har läst 50+ artiklar med trender och förutsägelser för 2019 och valt ut sju spaningar om vart AI, SEO, personalisering och martech som han ger sin syn på.
Läs artikeln »Verklighet och fiktion flyter samman – var står ditt varumärke?
Undersökningsföretaget Gartner förutspår att 85% av interaktionerna med kunder kommer att ske utan en människa inblandad redan år 2020. Och fördelarna med att låta robotarna sköta kommunikationen är flera. Kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och ökad tillgänglighet för att nämna några. Men till vilket pris? Vad händer med mottagarens förtroende för varumärket när det mänskliga och ”äkta” ersätts av samtal från smarta maskiner? Och vad kan du göra åt det? Det är grunden för Johanna Stenmarks filosofiska resonemang i dagens artikel. Ta del av hennes spännande läsning nu!
Läs artikeln »Misstag gör varumärket mänskligt
Ge inte sken av att vara det perfekta varumärket. Det skapar bara distans till dina kunder som inte känner igen sig. Faktum är att ett eller annat snedsteg faktiskt kan vara attraktivt och skapa medmänsklighet. Läs Martin Modigh Karlssons artikel om pratfall-effekten som gör att du blir älskad för dina brister. Och gör det nu!
Läs artikeln »Kolla in er ”Om oss” – andra gör det
Varje webbplats har en ”om oss-sida”. Syftet med den är att bygga relation och förtroende: att övertyga besökaren om att det går att lita på dig och ditt företag. Det är en viktigt uppgift. Ändå slarvas det så mycket med innehållet som dessutom ofta faller i glömska. Det vill vår gästskribent Martin Modig Karlsson ändra på. Läs hans artikel nu!
Läs artikeln »Förklara så att en 11-åring förstår
För att verkligen nå fram med ett budskap måste mottagaren förstå, på riktigt. Ibland misslyckas vi med att nå fram för att vi inte sätter oss in i deras sätt att tänka, men det kan också bero på att vi själva inte riktigt förstår. Detta exemplifieras i dagens artikel författad av Martin Modigh Karlsson. Läs den nu!
Läs artikeln »Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar
Det finns inget mirakelmedel mot höststress. När året går mot sitt slut och du som marknadsförare jobbar för högtryck för att nå uppsatta mål är det lätt att krokna. Men ge inte upp för det finns mycket du kan göra! I dagens artikel tipsar vår gästskribent Johanna Stenmark på Punkt PR hur du håller ångan uppe och inspirationen på topp när du skapar innehåll i höst. Läs nu!
Läs artikeln »