Krönikor
Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikeln »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikeln »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikeln »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikeln »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikeln »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikeln »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikeln »Om jag var i Almedalen …
Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
Läs artikeln »Ursäkta röran. Vi har byggt om.
För ovanlighetens skull pratar vi om oss själva. Vi vill berätta att vi från och med nu är en contentbyrå som gör content. Men vi gör det på ett annorlunda sätt än andra contentbyråer. Vi har också en ny digital plattform som ska slå Hubspot på fingrarna. Och vi har gjort lego av vårt strategi-erbjudande. Dessutom har vi en massa nya medarbetare, och söker ännu fler. I denna krönika berättar Thomas Barregren om allt detta och lite till.
Läs artikeln »Därför ska du ha egen plattform
Det är frestande att använda LinkedIn, Facebook eller någon annan plattform som din målgrupp redan använder. Med deras annonslösningar (”sponsrade inlägg”) kan du snabbt nå ut till din målgrupp. Dessutom är de lätta att använda. Men det finns problem. Du lägger din framgång som marknadsförare och säljare i händerna på bolag som han en annan agenda än ditt bästa. Du kontrollerar inte vem som ser vad och när. Du har inte tillgång till de värdefulla digitala fotspår som din målgrupp lämnar efter sig. Därför behöver du en egen plattform.
Läs artikeln »Därför jobbar vi annorlunda
Vi jobbar på ett annorlunda sätt. Våra konsulter arbetar i ditt team (eller är ditt team) och har samtidigt full uppbackning vad gäller kompetens och resurser från våra konsulter som jobbar “back office”. Men varför jobbar vi på det sättet?
Läs artikeln »