Sommaren har visserligen inte bjudit på fantastiskt väder – men det har ändå på flera vis varit en händelserik tid. I dagens artikel summerar vår krönikör Johanna Stenmark saker som hänt och som kan vara nyttiga att bära med sig in i höstens kommunikationsarbete.
Faktum är att företag blir allt bättre på att dra nytta av samtiden i sin marknadsföring. Realtidsmarknadsföring är kommunikation som bottnar i en situation eller händelse i realtid. Det handlar kort och gott om att illa kvick dra nytta av det som är en snackis och på så vis skapa sig en plats i händelsernas centrum.
Sommarens kanske snyggaste och mest snabbfotade aktör inom området var nog Ikea Norge.
För en tid sedan berättade en av serien Game of Thrones kostymörer att de använt mattor från Ikea som en del av de mantlar som använts i serien. Under sommaren, då GoT-hypen var som allra störst, nyttjade Ikea Norge detta genom en postning i sociala medier med en guide för hur du också kan göra en mantel av deras mattor. Smart.
Snabbt – men välgrundat
Ikeas agerande blev otroligt uppskattat och omtalat – och att snabbt haka på någonting i samhället är någonting vi ser mer och mer av. Konsekvensen av att agera i realtid är dock att företag riskerar att haka på händelser som inte är grundade i någon strategi och inte heller går ihop med det egna varumärket eller företagets värdegrund.
Risken finns att det blir ”kul innehåll” bara för innehållets skull – att kvantitet går före kvalitet. Visserligen något som fungerar för stunden, men som inte är en långsiktig lösning. Detta har bland annat Thomas här på Kntnt skrivit om tidigare.
De stora plattformarnas transparens
Facebook och dess analystjänst har länge varit under kritik. I november 2016 meddelade de att de skulle göra förändringar för att bli mer korrekta och transparenta vad gäller statistiken från plattformen. Något som faktiskt har känts av – även om det fortfarande kvarstår stora frågetecken att räta ut kring deras statistik.
Siffrorna som förvirrar
I slutet av augusti blossade en debatt mellan Amanda Oxell, digitalstrateg på Maxus och Olle Aronsson, medgrundare på Breakit, upp. Orsaken var Facebooks icke-transparenta och kryptiska siffror. I stort handlade kritiken mot Facebook om att de redovisar potentiella räckviddssiffror som är långt över vad som är realistiskt – exempelvis visas en räckvidd i Sverige som är högre än antalet invånare.
Oxell menar att det finns en förklaring, och att den erfarne medieköparen inte påverkas – medan Aronsson å sin sida räds att den naiva köparen luras på pengar och vilseleds.
Själv är jag benägen att hålla med Nils Andersson Wimby som menar att både Oxell och Aronsson har rätt. Det finns absolut anledning att vara kritisk mot Facebook och andra sociala plattformar som inte är transparenta med sina siffror. Men är du medveten om problematiken kan du också göra kvalificerade analyser utifrån det och göra en rättvis värdering.
Bortplockade annonsformat
När vi ändå är igång och pratar Facebook så blev de här om veckan känt att Facebook väljer att plocka bort 17 stycken av sina annonsformat.
De annonsformat som tas bort är de vars målsättning främst varit att driva engagemang i form av, framför allt, gilla-klick.
Det inkluderar till exempel att företag tidigare har kunnat marknadsföra ändringar av profil- eller omslagsbild, livshändelser och ett antal former av delningar (delning av kommentar, delning av inlägg, delning av notes och så vidare).
Att plocka bort dessa annonsformat kan vara positivt då det förhoppningsvis innebär en högre kvalitet på de annonser som släpps igenom.
Vad är engagemang egentligen?
Den digitala marknadsförings- och nyhetssajten Campaign menar att dessa annonstyper har funnits främst i syfte att driva engagemang eller ”social engagement”. Så är säkert fallet för många.
Denna typ av annonser har säkert kunnat fylla en funktion för ”snabba klick” och enkla ”likes” – men de har i princip haft samma roll som click bait-rubriker. Annonsformaten har egentligen inte haft någon funktion som informationsbärare eller väsentlighet, utan de har endast genererat ett ytligt – slentrianmässigt – gillande.
Annonstypen har dock stått för en förhållandevis liten del av annonserna, vilket innebär att de flesta av oss förmodligen inte ens kommer märka någon skillnad framöver.
Däremot höjer det en liten varningsflagg och det är viktigt att komma ihåg att inte entydigt se dessa gilla-klick som bevis för hur effektivt ett innehåll har varit.
Engagemang bör istället mätas i relation till innehållet, mot vad engagemanget har genererat i övrigt – såsom exempelvis konverteringar – samt mot de mål och affärsmål som innehållet ska svara.
Gillningar, kommentarer eller delningar säger någonting om hur framgångsrikt innehållet har varit – men det säger inte allt.
Avsaknaden av Pokémon Go
I sommar har vi inte haft någon riktig Pokémon Go-sensation som kunnat fylla spaltmetrar. Några mindre nyheter och en del heta diskussionsämnen har vi skådat men ingenting som på riktigt skakat om branschen. Och det har saknats mig.
Kanske för att jag suttit lite på spänn sedan förra sommaren i förhoppning om att få uppleva en liknande spelförändrare som ändå Pokémon Go får sägas utgöra.
Kanske för att den här sommaren i övrigt har varit ganska fattig på peppande och uppmuntrande ämnen.
Men hösten inbjuder till positiva tankar och det har tisslats och tasslats om en hel del spännande saker att vänta. Vi får väl se. Winter is coming.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »