Du känner till AIDA. Och du har säkert full koll på säljtratten (sales funnel). Men har du ännu hört talas om köparens resa (buyer's journey)? Eller konsumentens beslutsresa (consumers decision journey)? Har du tänkt på att alla fyra hänger ihop? Läs vidare om frågorna intresserar dig.
Du känner till AIDA. Och du har säkert full koll på säljtratten (sales funnel). Men har du ännu hört talas om köparens resa (buyer’s journey)? Eller konsumentens beslutsresa (consumers decision journey)? Har du tänkt på att alla fyra hänger ihop? Läs vidare om frågorna intresserar dig.
AIDA (eller snarare AIDCAS)
Jobbar du med marknadsföring, försäljning eller företagande har du garanterat stött på AIDA, som är en akronym för Attention, Interest, Desire, Action (uppmärksamhet, intresse, önskan, handling). Det är en enkel minnesregel som i tur och ordning beskriver de steg du måste förmå en kund att ta för att gå från ovetande om din vara eller tjänst till att ha köpt den samma.
Men visste du att AIDA, eller rättare sagt AID, har mer än ett århundrade på nacken? Formeln publicerades första gången 1898, och tillskrivs den legendariske reklammannen E. St. Elmo Lewis.
Under decennierna har andra lagt till eller bytt ut bokstäver. Den version som vi på Kntnt lutar oss mot lyder AIDCAS:
- A – Attention (uppmärksamhet)
- Gör något som fånga kundens uppmärksamhet.
- I – Interest (intresse)
- Visa på varans eller tjänstens fördelar (men inte egenskaper!) för att skapa intresse för din vara eller tjänst.
- D – Desire (önskan)
- Berätta hur varan eller tjänsten tillgodoser kundens behov, och skapa därigenom en önskan om att äga eller konsumera den samma.
- C – Confidence (tillit)
- Ge kunden sakargument som hon kan använda för att övertyga sig själv och andra om att hon gör rätt som väljer din vara eller tjänst.
- A – Action (handling)
- Uppmuntra kunden att köpa din vara eller tjänst.
- S – Satisfaction (tillfredsställelse)
- Hjälp kunden att få ut mesta möjliga av den köpta varan eller tjänsten, så att hon blir nöjd, är en bra referens och köper mer av dig.
Säljtratten
Nästan lika säkert, som att du har hört talas om AIDA, är att du har hört talas säljtratten. Den är nära förknippad med AIDA-stegen. Första gången tratten används som en modell för AIDA var i en bok från 1924 av William W. Townsend. Han jämförde AIDA-stegen vid en tratt som trycker samman alla inledande frågeställningar till en enda fråga som säljaren hade ”svaret” på. Det är förstås en förlegad syn på försäljning.
Jämförelsen med en tratt får ny fart efter 1959, när en bok av Arthur F. Peterson kommer ut. Men nu illustrerar tratten inte hur kunders frågeställning reduceras. Istället illustrerar den hur antalet kunder reduceras allteftersom de går från Attention till Satisfaction.1
Varje lager i tratten beskriver ett tillstånd från Attention till Satisfaction. Överst i tratten finns kunder som har uppmärksammat varan eller tjänsten. Därefter följer alla kunder som är intresserade av varan eller tjänsten. Och så vidare. Näst längst ned finns alla kunder som har köpt varan eller tjänsten. Och allra längst ned återfinns nöjda kunder.
Köparens resa
Observera den subtila med viktiga skillnaden mellan AIDCAS-regelns steg och AIDCAS-trattens tillstånd. Regeln beskriver steg som marknadsföraren eller säljaren skall ta i tur och ordning. Tratten beskriver lager av kunder i samma mentala tillstånd.
Det är lätt att tänka sig att AIDCAS-stegen tar kunder mellan AIDCAS-tillstånden. A‑steget syftar till att skapa uppmärksamhet hos kunder så att de blir medvetna om marknadsförarens eller säljarens produkt. I‑steget syftar till att omvandla kunder som är medvetna till kunder som är intresserade. Och så vidare. På det sättet uppkommer en modell som beskriver köparens resa genom säljtratten.
Konsumenters beslutsresa
McKinsey ifrågasatte denna linjära modell i en artikel från 2009. Författarna beskriver istället konsumenters beslutsresa som en cirkulär resa med fem delar:
De fem delarna är:
- Inledande övervägande: Kunden överväger olika varumärken (i betydelsen ”brand”) utifrån hennes uppfattning och tidigare kontakter med det.
- Aktiv utvärdering: Kunden lägger till och tar bort möjliga varumärken allteftersom hon utvärderar olika alternativ.
- Köpögonblicket: Kunden väljer slutgiltigt ett varumärke i samband med köpet.
- Upplevelse efter köpet: Kundens uppfattning om varumärket förändras av hennes upplevelser efter att ha köpt varan eller tjänsten.
- Lojalitetsslinga: Kunden är nöjd och återkommer som köpare.
Allt hänger ihop
AIDCAS, säljtratten, köparens resa och konsumentens beslutsprocess är modeller som representerar olika perspektiv på samma process. Processen som kallas marknadsföring.
Marknadsföring handlar om att förädla kunder från ovetande om våra produkter och tjänster till nöjda kunder. Förädlingen sker stegvis. Varje steg är i sig en komplex delprocess, och det finns länkar som går både framåt och bakåt mellan stegen. Men låt oss inte fastna i detaljer, utan hålla oss till en förenklad världsbild, där varje steg tar en kund från ett tillstånd till nästa.
AIDCAS-regeln beskriver denna process som sju steg. Säljtratten beskriver denna process som sju tillstånd. Köparens resa beskriver hur kunder flödar genom stegen. Konsumentens beslutsresa beskriver hur kunder flödar genom tillstånden. Men i grund och botten är de alltså olika representationer av marknadsföringsprocessen.
- Det finns många varianter på säljtratten. Säljare använder ofta en variant där kunder klassificeras från toppen till botten som Leads, Prospects, Opportunities, Proposals och Closes. ↩
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »