Din kunds köpresa hjälper dig skapa rätt innehålla och generera försäljning. Därför måste du förstå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pratar med Pontus Staunstrup om varför detta är så centralt för din marknadsföring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!
Din kunds köpresa hjälper dig skapa rätt innehålla och generera försäljning. Därför måste du förstå den. Thomas Barregren och Pia Tegborg pratar med Pontus Staunstrup om varför detta är så centralt för din marknadsföring. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio nu!
Om innehållet och varför du ska lyssna
Köpresa, kundresa, beslutsresa, eller kanske säljresa? Kärt barn har många namn. Oavsett vilket begrepp du föredrar handlar det om den process din kund går igenom från det att den är ovetande om ditt erbjudande, via ett behov som uppstår, till själva köpet, och vidare in i en förhoppningsvis fördjupad relation med dig.
Förståelsen för köpresan är viktig för alla som jobbar med marknadsföring – och central för dig som jobbar med content marketing. Detta eftersom den ger dig massor med värdefull information som hjälper dig ta fram rätt innehåll för resans olika steg.
På Kntnt pratar vi ofta om den insiktsdrivna kundresan. Insiktsdriven marknadsföring, eller insight marketing, är enkelt uttryckt ett systematiskt arbetssätt där vi använder content marketing för att attrahera presumtiva köpare, förtjäna deras förtroende och hjälpa dem till insikt som leder till försäljning av dina varor och tjänster
I Kntnt tv 6 förklarar Thomas hur det den insiktsdrivna kundresan fungerar. Du hittar länken i programmets shownotes.
Kundens resa är helt klart ett område som dagens intervjuperson, content marketing-profilen Pontus Staunstrup, brinner starkt för. Det märks i vårt samtal som blev snudd på 1 timme och 20 minuter långt när det spelades in i mars 2015. Det kom stundtals också att handla om andra spännande saker.
Till dagens program har jag valt att fokusera på den del av intervjun som handlar om just köpresan. Så nu slängs du abrupt in i samtalet efter en dryg halvtimme. Häng med!:-)
Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 26 från den 24 mars 2015.
Länkar
- Artikeln 3 av 4 köper av B2B-företag som ger dem insikt
- Artikeln 9× fler affärer med insight marketing
- Artikeln: Innehåll längs köparens resa
- Kntnt tv 6: insiktsdriven kundresa
- Kntnt Radio 57: Marknadsföring och försäljning innan 57% av köpresan är avklarad
- Kntnt Frukost: Pontus Staunstrup: Köpresan – nyckeln till content marketing
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Anthem for the Huddled Masses © The Bourgeois (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »