Hallå eller!
Den konstiga hälsningsfrasen kan man ibland höra i Göteborg. Inte så ofta nu som för tio år sedan. Men alltjämt då och då – företrädesvis bland oss ungdomar runt femtio.
”Hallå eller” är inte bara ett hej. Det är också en inbjudan till samtal. Som om man sa: ”Hej! Vad roligt att se dig. Låt oss stanna upp och prata en stund.” Fast uttryckt i två ord. Ekonomiskt och bra.
Det är viktigt att uttala ordet med den rätta schvungen. Det går inte att säga ”hallå!”, som när en expedit ropar på en kund som glömt sin växel, eller ”hallå?” som om man svarar i telefon (och inte vet att det är ofint att svara ”hallå”). Och gör för guds skull inget uppehåll mellan ”hallå” och ”eller”; det skulle låta besynnerligt tvehågset, nästan osäkert.
Nej, ”hallå eller” ska uttalas i ett enda svep, med ett göteborgskt långt a, ett ännu längre å, och ett ”eller” som får Sten-Åke Cederhök att lyfta på hatten i sin himmel: ”Haalååå-äller”.
⁂
Apropå Sten-Åke Cederhök: Albert & Herbert måste jämte Killinggänget vara det roligaste som har visats på svensk tv. Jämför själv! Du hittar flera avsnitt av Albert & Herbert och Killinggängets Nile City 105.6 i SVT:s öppna arkiv.
⁂
Veckan som har gått har varit händelserik.
Pia och jag har varit i Stockholm, spelat in intervjuer med Jerry Silfwer (kommer i Kntnt Radio längre fram i vår) och Erik Modig (se nedan), träffat vår vän och legendar Lars Falk (som vi intervjuade för par år sedan), besökt några kunder och branschkollegor. Vi hann också med en blixtvisit på Webbdagarna dit jag var inbjuden att tala. Alltid lika roligt att vara i Stockholm, där vi är minst några dagar varje månad.
Det är tidiga morgnar när vi åker till Stockholm. Jag gick upp 3.55. Gäsp! Och tidigt blev det i torsdags också, för då bjöd vi på frukost med innehåll för den 32:a gången. För självaste innehållet stod våra goda vänner Alexander Mason, kommersiell chef på Cision och känd från Passion för Kommunikation, och Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Mer om det nästa vecka, för nu är det dags för denna veckas innehåll.
⁂
Först ut var vår gästskribent från Punkt PR: Johanna Stenmark. Under veckans bästa rubrik (Content briefen – ett underskattat hantverk) tipsar hon dig om tre viktiga frågor du ska ha med i din content brief. Läs den nu!
⁂
När du har läst och smält Johannas tre tips så föreslår jag att du tar dig en långpromenad i vårsolen och lyssnar på avsnitt 91 av Kntnt Radio.
Vi intervjuar Erik Modig som är forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Han berättar bland annat om sin nya bok som kommer ut i månadsskiftet maj/juni. Det är en uppföljare till hans förra bok – Kontroll – som vi pratade med honom om för två år sedan.
Medan den förra boken är för en intresserad allmänhet så riktar sig den kommande direkt till dig som arbetar med marknadskommunikation. Den handlar om hur du kan kommunicera effektivare genom att tala till målgruppernas undermedvetna, och bygger på aktuell forskning inom neuromarketing.
Du behöver inte vänta till maj/juni för att lära dig att bli en bättre kommunikatör. Det räcker med att du lyssnar på vår intervju. För bland mycket annat ger Erik också konkreta råd på hur du kan effektivisera din marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Missa inte det!
Du hör hela intervju i avsnitt 91 av Kntnt Radio:
Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »