Mässorna är storslagna, moderna hubbar för kommunikation både digitalt och IRL. Biljetter scannas och rivs, stora bildskärmar pumpar ut sitt budskap. Samtal förs mellan potentiella affärskontakter. Men tar du tillvara på alla kommunikationsmöjligheter? Martin Modigh Karlsson guidar dig genom förberedelserna, vad du bör tänka på under mässan och vad du kan göra efteråt.
För många företag är det självklart att delta på branschmässor. Mässor innebär möjlighet att nätverka, knyta nya kontakter och underhålla gamla. Men hur många utställare ger mässorna dess välförtjänta plats i sin kommunikationsplan?
Vartannat år i maj samlas fler än 400 utställare på Elfack-mässan i Göteborg. Även om de har olika syften med att närvara, är målet detsamma: Att så många som möjligt av de 25 000 besökarna besöker montern. Inte bara för att plocka på sig godsaker och giveaways, utan för samtal som förhoppningsvis kan leda till kontakt med potentiella köpare.
Men varför bara nöja sig med att prata med dem i montern? Varför inte inleda samtalet långt före mässan? Och varför inte fortsätta långt efteråt?
Här kommer några saker du ska tänka på och kan göra.
Före mässan
Redan när du bokar mässplats och planerar din monter kan du börja kommunicera med den målgrupp som du vill ska besöka dig på mässan.
Som vid all kommunikation måste du utgå från din målgrupp. Vilka är de? Gamla kunder och kontakter? Ännu okända men potentiella köpare? Möjliga framtida medarbetare? Fundera igenom det.
Fundera också på vad du vill att de ska göra förutom att besöka dig. Eller rättare sagt: Vad de ska göra efter att ha besökt dig i din monter. Hoppas du att de ska “signa upp” sig på ditt nyhetsbrev? Boka ett möte med dig? Eller ännu djärvare: Gå direkt in på din e‑handelsplats och shoppa? Om det är framtida medarbetare du är på jakt efter, vill du kanske ha deras cv. Och så vidare.
När du väl har bestämt dig för målgrupp och syfte kan du utforma din kommunikation därefter. Skriv för att vinna målgruppens uppmärksamhet och förtjäna deras besök. Bädda för vad du vill att de ska göra efteråt.
Du behöver också anpassa ditt kanalval efter målgrupp. Befintliga kunder når du kanske bäst via ditt nyhetsbrev. Potentiella kunder via sponsrade inlägg på LinkedIn. Och möjliga medarbetare via intresseväckande artiklar på webbplatsen.
Under mässan
Under självaste mässan sker förstås den mesta av kommunikationen i din monter: Skyltar. Broschyrer. Möten ansikte mot ansikte. Men glöm inte bort att också kommunicera i dina vanliga kanaler.
Mässor är utmärkta tillfällen att samla material för att sprida via dina vanliga kanaler.
Besök andra montrar på jakt efter spännande nyheter. Kanske har du deltagit i ett event eller sett en presentation av det nyaste, heta inom branschen. Skriv om det i ett blogginlägg och dela dina reflektioner. Visa det nya, coola i korta videoklipp i sociala medier. Eller låt företaget bakom berätta själv i en podcast-intervju.
Möjligheterna är många. Men sitt inte på dem. Få ut dem med en gång – när de fortfarande har ett nyhetsvärde.
Efter mässan
När mässan är slut, montern nedplockad och logistiska bestyr avklarade, är det frestande att koppla av och reflektera över nya erfarenheter och upplevelser. Gör inte det.
Kontakter är en färskvara, visitkort blir snabbt lika värdelösa som papperen de är trycka på. Ta kontakt, följ upp, förverkliga löften.
I samma anda bör du ta kontakt med din målgrupp i de kanaler du använde före mässan. Följ upp med sammanfattning och analys. Och erbjud dem att prenumerera på ert nyhetsbrev och följa dig och ditt företag i sociala medier.
Jobba likt en konsertrecensent
Tid är en bristvara. Speciellt under självaste mässan och närmaste tiden före och efter. Du kan spara mycket tid genom att jobba som recensenter gör inför en konsert.
En recensent med förkunskaper har ganska bra koll på låtlistor. Gästartister och diverse ”överraskningar” kan ha förekommit tidigare under turnén. Recensenter förbereder texter med det hen vet och kan gissa sig till. Sen är det bara att komplettera med fakta.
Läs på i förväg och förbered med så mycket innehåll du bara kan. Skriv både sådant du vet och sådant du kan anta. Det går fortare att rätta några felaktiga antaganden, än att skriva allt från början.
Oavsett sammanhang – konsert eller mässa – är vinsten densamma. Förutom själva tidsbesparingen, är du väl förberedd. I förväg utmanas du till att tänka igenom eventuella mål med själva utställningen. Du får möjlighet att strategiskt planera viktiga punkter för betydelsefulla samtal.
Till sist
Sist men kanske viktigast: Utvärdera! Vad gick bra? Ta med dig det till nästa mässa. Vad kunde ha gjorts bättre? Tänk ut hur du bör göra nästa gång.
Jag undrar hur många av besökarna på Elfack-mässan som enbart får med sig ett mejl med innebörden att det var trevligt att träffas och som uttrycker förhoppningar om att träffas igen – nästa gång, om två år. Säkert alldeles för många. De som skickar dessa mejl har grovt missat en fantastisk kommunikationsmöjlighet. Gör inte samma misstag!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »