Om den suddiga gränsen mellan kommersiell och icke- kommersiell kommunikation och varför du behöver veta vad som gäller handlar dagens krönika av jur. kand. Mireille Wildh.
I januari skrev Cecilia Torelm Tornberg den uppskattade krönikan Gör du smygreklam? Inlägget gav upphov till många kommentarer och frågor kring vad som egentligen är smygreklam.
Är det smygreklam om jag testar en ny chipssort som jag tycker smakar gott och därför bloggar om? Jag har inget som helst samarbete med företaget.
Är det smygreklam om ett företag driver en blogg och skriver om företagets produkter?
I dagens gästkrönika återupptar jur. kand. Mireille Wildh tråden och reder ut vad som gäller. Läs och lär!
Gränsen mellan kommersiell och icke- kommersiell kommunikation suddas ut
Innehållet i massmedier delas traditionellt in i redaktionellt och kommersiellt innehåll. Tänk dig en veckotidning som innehåller å ena sidan artiklar och å andra sidan helsidor med annonser från olika företag.
Traditionell reklam är oftast inte särskilt svår att identifiera. Däremot är det svårt för konsumenten att identifiera kommersiella budskap när annonsörer använder former av marknadsföringsåtgärder som den inte är van vid.
Vad är vad?
Om exempelvis ett blogginlägg har kommersiellt syfte och ett kommersiellt innehåll är det marknadsföring och det ska då också annonsmarkeras.
Det finns inget förbud mot att skriva om en produkt man tycker om och vill rekommendera till andra eller om ett företag man anlitat och är nöjd med.
Om en bloggare däremot får ersättning för att skriva om ett företags verksamhet eller produkter är det marknadsföring och då gäller marknadsföringslagens regler. Det har ingen betydelse om företaget kontaktar bloggaren eller tvärtom.
Ersättning från företaget som vill att bloggaren ska marknadsföra företagets verksamhet eller produkter kan bestå av:
- Pengar
- En vara, exempelvis ett klädesplagg
- En tjänst, exempelvis ett frisörbesök
- Någon annan kompensation
Vad gäller om man skriver om sina egna produkter och tjänster i en blogg?
Det finns ett tidigare avgörande från Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) som behandlar just denna frågeställning och där RON prövade och fällde bloggaren Tyra Sjöstedt för smygreklam.
Det fällda materialet bestod av ett blogginlägg publicerat på Tyra Sjöstedts blogg:
Alltså kolla in så fina färger vi fått hem! Dör lite för dom… Jag står för, till 300 % att detta är de skönaste och snyggaste ridtightsen/ridbyxorna på denna jord! Rider bara i dom, och det är som att gå omkring i ett par mjukisbrallor. De har inga osköna knappar eller resårer som trycker in i midjan. Vi har många gravida kvinnor som köpt dom och älskar dom, och det måste väl ändå vara det bästa betyget? Bra grip är det också, sjukt bra! Och priset… TREHUNDRANITTIONIO KRONOR! Just det en sak till… man får skitsnygg kropp i dessa tights. Allt är genomtänkt med färger, sömmar och tyg-material för att få bästa komfort och passform. Så in och shoppa, för de tar slut snabbt! Jag lovar att ni aldrig kommer ångra om ni shoppar dessa. Snarare kommer ni vilja ha fler färger. Visst är de fina? Är det några andra färger ni önskar? Vi kommer lansera några nya färger till Horse Show också.
Under texten visades åtta bilder på ridbyxorna.
Tyra Sjöstedt driver ett företag, Tyra Sjöstedt AB, som bedriver försäljning av ryttarkollektionen Star Rider och även driver en blogg. Därför var det enligt företaget självklart att bloggaren gör reklam för Star Rider på sin blogg.
Tyra Sjöstedt skrev i sitt yttrande till RON att hon har jobbat med sociala medier och bloggen i över tio år och att hon alltid är väldigt noggrann med att tydliggöra om det är ett sponsrat inlägg, alltså ett betalt inlägg.
Det Tyra Sjöstedt missat är att marknadskommunikation inte får dölja eller vilseleda om sitt verkliga, kommersiella syfte. Det innebär att kommunikation som främjar avsättningen av en produkt inte får ges ut för att vara en privatpersons blogg eller en oberoende recension.
Det ska vara möjligt att känna igen reklam
Då besökare på Tyra Sjöstedts blogg läser hennes blogginlägg förväntar de sig att läsa om Tyras personliga tankar och åsikter, d.v.s. icke kommersiell information. Så fort ett budskap har kommersiellt syfte och ett kommersiellt innehåll är det marknadsföring i lagens mening och ska därmed utformas i enlighet med gällande regler.
Nämnden konstaterar att eftersom bloggaren i fråga driver ett företag som säljer ridbyxorna som blogginlägget handlar om och ridbyxorna omtalas i mycket positiva ordalag samtidigt som läsaren uppmanas att köpa byxorna (även prisuppgift ges) så är blogginläggets huvudsakliga syfte att främja försäljningen av ridbyxor från Star Rider. Blogginlägget är därmed reklam.
Nämnden konstaterar vidare att materialet ser ut som ett blogginlägg för en genomsnittskonsument och inte som reklam eftersom det inte på något sätt är reklammarkerat. Nämnden finner därför att kravet på att det omedelbart ska framgå att det är fråga om reklam inte är uppfyllt.
Detta krav gäller självfallet även om en bloggare på sin blogg marknadsför ett eget varumärke.
Vem bär ansvar för smygreklam i sociala medier?
Ovanstående är ett exempel på den viktiga gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring. Frågan vad som är icke-kommersiell information och vad som är marknadsföring (kommersiell information) får fastställas i varje enskilt fall.
Den närmare gränsdragningen bör överlåtas till rättstillämpningen, men det finns tidigare praxis och vägledningar från exempelvis Konsumentverket som stöd för att själv göra en första bedömning av vad som är kommersiellt budskap och hur det ska kommuniceras.
Samtliga som medverkar till marknadsföringen har nämligen ett ansvar att följa de lagar och regler som finns.
Gränsdragningen mellan t.ex. en bloggares eget tyckande och marknadsföring kan ibland vara svår att dra och ytterst är det upp till företaget att ta ansvar för sin marknadskommunikation i sociala medier och även tillse att alla direkta och indirekta samarbetspartner följer lagen.
Mer information och vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier hittar du i
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »