Airbnb kommer till Marknadschefsdagarna och Meg den 5–6 mars 2015. Det började med ett telefonsamtal…
"Hej! Det är PeO", sa PeO Axelsson, grundare och vd av nätverket Marknadscheferna som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Han har ring Kntnt och pratar nu med Pia. Jag hör att han säger: "Kan ni fixa en internationell huvudtalare till Marknadschefsdagarna? Helst kvinna. Gärna inom content marketing." Pia, som under flera år var projektledare för Guldägget, tvekar inte. "Javisst", säger hon.
Jag har tusen invändningar, men vet att det inte är någon idé. Anna Serner, Pias väninna sedan Anna var vd för Reklamförbundet och Pia också arbetade där, sa en gång att Pia på något underligt sätt får även den mest motstridiga att göra som hon vill. Det är inte lock och inte heller pock. Det är något magiskt. Igen vet vad. Men det brukar bli som Pia vill. Som till exempel när vi flög över Joe Pulizzi – "content marketings fader" – från USA.
Pia avslutar samtalet med PeO. "Tänk om vi kan få hit någon från Airbnb", säger hon. Airbnb är ett av de högst värderade (13 miljarder USD) och mest omtalade bolagen (utsedd till 2014 Company of the Year av Inc.). Och de har gjort en enastående och mycket uppmärksammad satsning på content marketing. Jo tack, tänker jag.
Efter den dagen har det gått många dagar, veckor och månader. Pia har ryckt och dragit i alla trådar som finns. Ena dagen ser det lovande ut. Nästa nattsvart. Kommer det gå? Kommer Airbnb till Marknadschefsdagarna på Meg den 5–6 mars? Och varför ska du bry dig? Läs vidare för svaren!
”Hej! Det är PeO”, sa PeO Axelsson, grundare och vd av nätverket Marknadscheferna som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Han har ringt Kntnt och pratar nu med Pia. Jag hör att han säger: ”Kan ni fixa en internationell huvudtalare till Marknadschefsdagarna? Helst kvinna. Gärna inom content marketing.” Pia, som under flera år var projektledare för Guldägget, tvekar inte. ”Javisst”, säger hon.
Jag har tusen invändningar, men vet att det inte är någon idé. Anna Serner, Pias väninna sedan Anna var vd för Reklamförbundet och Pia också arbetade där, sa en gång att Pia på något underligt sätt får även den mest motstridiga att göra som hon vill. Det är inte lock och inte heller pock. Det är något magiskt. Ingen vet vad. Men det brukar bli som Pia vill. Som till exempel när vi flög över Joe Pulizzi – ”content marketings fader” – från USA.
Pia avslutar samtalet med PeO. ”Tänk om vi kan få hit någon från Airbnb”, säger hon. Airbnb är ett av de högst värderade (13 miljarder USD) och mest omtalade bolagen (utsedd till 2014 Company of the Year av Inc.). Och de har gjort en enastående och mycket uppmärksammad satsning på content marketing. Jo tack, tänker jag.
Efter den dagen har det gått många dagar, veckor och månader. Pia har ryckt och dragit i alla trådar som finns. Ena dagen ser det lovande ut. Nästa nattsvart. Kommer det gå? Kommer Airbnb till Marknadschefsdagarna på Meg den 5–6 mars? Och varför ska du bry dig? Läs vidare för svaren!
Airbnb är en P2P-marknadsplats
Airbnb är en P2P-marknadsplats – det vill säga en webbplats som förmedlar varor och tjänster direkt mellan medlemmar i webbplatsens gemenskap. Airbnb förmedlar ”hotellnätter”. Privatpersoner kan hyra ut boende via Airbnb till andra privatpersoner som föredrar privatboende framför traditionella hotell.
För att marknadsplatsen ska fungera måste både köpare och säljare känna tillit. Det löser Airbnb genom att bygga en gemenskap, där varje medlem är känd för Airbnb, och hyresgäst och hyresvärd lämnar omdömen om varandra. Jag är själv medlem och har både blivit bedömd och lämnat omdöme.
Delandets ekonomi är ”big business”
Airbnb är ett exempel på delandets ekonomi som också kallas kollaborativ ekonomi. För den oinvigde kan det verka obskyrt. Men siffrorna talar sitt tydliga språk. Det är ”big business”.
Airbnbs omsättning under 2013 uppskattas till $250 miljoner USD. Och bolaget är värderat till otroliga $13 miljarder USD. Det är mer värda än till exempel Hyatt Hotels och Wyndham Worldwide.
Luftmadrass och frukost (nåja)
Namnet – Airbnb – är en lek med det engelska ordet airbed, som betyder luftmadrass, och förkortningen bnb för ”bed and breakfast” som betyder att man kan hyra en bädd och få frukost. Airbnb kan helt enkelt läsas som ”luftmadrass med frukost”.
Och kanske finns det en och annan luftmadrass med frukost bland Airbnbs 800 000 boenden utspridda på 33 000 orter i 192 länder. Men det är inte sådana boenden som de är kända för. Utan mycket mer spännande alternativ.
Makalös content marketing
Men det som gör Airbnb riktigt spännande. Det som får Pia att rycka och dra i alla upptänkliga trådar. Det som är skälet till varför du ska besöka Marknadschefsdagarna på Meg. Det är deras content marketing. Den är makalös.
För det är med värdeskapande innehåll, som produceras fortlöpande och publicerar på egna plattformar, som de marknadsför sig. Låt mig ge några exempel.
Pineapple Magazine
En av Airbnbs senaste satsningar på content marketing är Pineapple Magazine. Det är ett tryckt magasin som du kan köpa för 12 dollar. Varje nummer handlar om tre destinationer. I första numret är det London, San Francisco och Seoul som figurerar på de 128 sidorna.
Grannskapsguider
Det är mycket bilder i magasinet. Bilder tagna av lokala men professionella fotografer. Samma sak gäller Grannskapsguiden.
Hittills har 569 ”grannskap” på 21 destinationer fått var sin sida med lite basfakta, många och fina bilder och till sist tips på boende (naturligtvis). Ett exempel är Tribeca i New York.
Berättelser och blogg
Under rubriken Berättelser har Airbnb samlat just berättelser från människor som har påverkats på något sätt av Airbnb. Till exempel Oscar och Annabelle som hyr ut sin lägenhet i Brooklyn för att själva ha råd att resa runt i världen.
Naturligtvis har Airbnb också en blogg. Där kan du till exempel läsa om Jon Bäcklund and Stina Ekström från Stockholm.
Hollywood & Vine
Airbnb är förstås aktiv i sociala medier, bland andra på Facebook, YouTube, Instagram och Twitter.
Twitter spelade en central roll i ett annat intressant content-projekt som Airbnb gjorde. De bad Airbnb-gemenskapen att använda Vine för att under fem dagar filma 6 sekunder långa klipp enligt regi som gavs via Twitter. Resultat blev kortfilmen Hollywood & Vine:
https://youtu.be/laCLVzWpS0I
Wall and chain
Folket på Airbnb tycks aldrig få slut på idéer på roliga och intressanta sätt att engagera sin publik. Jag ska ge ytterligare två exempel på enastående ”content”.
I den animerade kortfilmen Wall and Chain får vi höra Cathrine sanna berättelse om hur hon tog med sin far tillbaka till Berlin, som han inte har besökt sedan han för mer än 25 år sedan patrullerade berlinmuren på den västtyska sidan. De ordnar boende med hjälp av Airbnb. Det visar sig att deras värd, Kai, också patrullerade muren. Fast på den östtyska sidan. De lär nu känna varandra och blir vänner för livet.
Welcome to Airbnb
Filmen Welcome to Airbnb är ingenting annat än en vanlig reklamfilm. Men den har på bara två månader visats mer än 4 miljoner gånger. Det bevisar att den är värdeskapande för en stor mängd människor. Inte content marketing. Men bra content.
Bakom scenen
Lika fascinerande som Wall and chain och Welcome to Airbnb är att se, lika intressant är det att se filmerna som tar oss med bakom scenen och visar oss hur de gjorde:
- Behind the Scenes: How the story of Wall and Chain came together with Airbnb’s team
- Welcome to Airbnb – Behind the Scenes
Kommer Airbnb till Marknadschefsdagarna?
Är du intresserad av marknadsföring, social medier och content marketing? I så fall tror jag du bryr dig om Pia lyckas att få någon från Airbnb att komma och berätta mer på Marknadschefsdagarna på Meg.
Tror du hon lyckas?
Ja! (Så klart. Vad trodde du. Pia får alltid som hon vill.)
Vi på Kntnt är mycket stolta och glada över att få Alex Beauchamp – Head of Global Content and Social Media at Airbnb – att flyga ändå från San Francisco till Marknadschefsdagarna och Mediadagarna i Göteborg (Meg) den 5–6 mars 2015. Hon är en av huvudtalarna. Välkommen!
Och du, tipsa gärna dina följare i sociala medier. Tack!
UPPDATERING: Airbnb uteblev från Marknadschefsdagarna på Meg! Läs den pinsamma historian.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »