Skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmål. Det är bara ett av skälen till att du ska använda storytelling i din kommunikation. Hur det fungerar och goda exempel på varumärken som lyckats får du ta del av i denna krönika av vår gästskribent Johanna Stenmark.
Personalisering och att bli mer personlig – inte privat – är i dag en given framgångsfaktor när du kommunicerar. Detta skrev jag om i förra månadens inlägg. Du vill komma närmare din målgrupp, bygga en relation med den – och skapa känslor. Men du vill också att den relationen ska hjälpa dig att nå dina affärs- och verksamhetsmål. Och det är här som storytelling kommer in.
Vad betyder storytelling?
Storytelling handlar om att använda sig av berättelser och berättartekniker för att bära ett budskap. Det har du kanske gissat dig till av namnet 😉 Syftet är att använda berättelsen för att förhöja och förstärka ett varumärke. Du skapar en dramaturgi och en röd tråd som går genom din kommunikation.
Med hjälp av storytelling kan du också på ett effektivt sätt berätta om ditt varumärkes varför – det vill säga kärnan till varför ni gör det ni gör.
Kommunicera ditt varför
People don’t buy what you do; they buy why you do itSimon Sinek
Detta är förmodligen ett av de mest återupprepade citaten i kommunikationsbranschen just nu men det är inte mindre sant för det. Din kärna, ditt varför, är det som verkligen särskiljer dig från dina konkurrenter och skapar ett engagemang för ditt varumärke. Är du nyfiken på Simon Sinek rekommenderar jag dig att ta del av hans uppmärksammade och uppskattade TED Talk.
För att kommunicera ditt varför är storytelling både effektivt och långsiktigt. I Lars Falks krönika Storytelling – några ord om vikten av att berätta läser vi om hans tid tillsammans med varumärket Zeta och historien om Fernando di Luca. Det är ett bra exempel på hur ett varumärke kan kommunicera sitt varför, sin bakgrund och bygga en relation över tid – och samtidigt ta ut sin berättelse i olika former.
En historia – oändliga vägar att gå
Att kommunicera med berättelser hjälper dig också att hitta olika infallsvinklar, former och kanaler för att sprida din kommunikation och ditt innehåll. Bra historier har en förmåga att leva länge och byta skepnad. Lite vitt tolkat ungefär som Skönheten och Odjuret – en fransk saga från 1700-talet som sedan dess har berättats i olika former och forum; från Disneys tecknade film daterad 1991 till den moderna tolkningen som har premiär i år.
På liknande sätt kan berättelsen om just ditt varumärke eller din produkt formas och utvecklas. Det handlar dock inte om att tänka samma innehåll i olika kanaler. Nej, innehållet i en kanal ska byggas, kompletteras och understödjas av innehållet i andra kanaler. På liknande sätt som att filmen aldrig, eller i alla fall väldigt sällan, stämmer överens med boken – ungefär så.
Den norska serien SKAM är ett annat exempel på hur berättande nyttjas just i olika format och på olika plattformar. Karaktärerna som vi följer i den webbaserade serien kan vi även följa utanför de sända avsnitten – i sociala medier. Och i sociala medier händer det i sin tur saker som får konsekvenser i serieavsnitten.
På detta vis bygger vi ett plattformsoberoende förhållande till karaktärerna och vaggas in i känslan av verklighet. Så pass att skådespelerskan Josefin Pettersen förväxlades med sin minderåriga karaktär Noora av en krogvakt.
Berättelser knyter band
Genom berättelsen lär vi känna Fernando di Luca och hans familj, samtidigt som vi bygger en upplevelse av hans passion och passionen i varumärket. Vi skrattar, gråter och skäms tillsammans med SKAM-gänget samtidigt som vi bygger en förståelse för den verklighet som präglar ungdomar i dag. Det är kraften i storytelling!
Du bygger en emotionell relation – känslor – knutna till ditt varumärke eller din produkt och relationen ger dig möjlighet att komma närmare dina mottagare och etablera långsiktiga förhållanden.
Pontus Staunstrup använder i sitt blogginlägg 5 skäl att använda storytelling Apple som exempel på ett emotionellt laddat varumärke. Apples konsumenter fattar sina beslut – köpa eller inte köpa – i allra högsta grad baserat på den känslomässiga relationen dem emellan. Att deras köpare känner så starkt inför deras varumärke beror i stor utsträckning på att de ägnat sig åt riktigt väl utförd storytelling.
Och det är ditåt vi ska sträva. Till när vi har knutit de där emotionella banden och kommit vår målgrupp, våra konsumenter, närmare.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »