I dagens artikel berättar Alexandra Jung på Iprospect hur du på ett enkelt och effektivt sätt ökar ditt företags synlighet på webben med hjälp av gratistjänsten Google My Business.
Oavsett vilken bransch ditt företag tillhör så utgör Google Sök och Google Maps ofta det vanligaste sätten för såväl nya som redan befintliga kunder att komma i kontakt med ditt företag. Och därför är det oerhört viktigt att säkerställa att rätt information finns hos Google.
Den som söker information kanske vill veta när matbutiken stänger på fredag kväll eller ta del av recensioner på hotellet den planerar att boka till kommande weekend. För besökaren är det då viktigt att informationen inte bara är korrekt utan även lättillgänglig.
Google my Business, tidigare Google Places, gör detta möjligt genom att hjälpa företag att enkelt och smidigt informera sina kunder om bland annat öppettider, telefonnummer och vägbeskrivningar. Tjänsten är ett perfekt komplement till den befintliga webbplatsen och ger besökaren en snabb överblick direkt i sökresultatet.
Sätt enkelt upp ditt företag
Att sätta upp ett företag tar endast några minuter och är dessutom helt gratis. Börja med att besöka Google My Business, klicka på ”Börja nu” och följ sedan instruktionerna där du kan söka eller lägga till ditt företag. Det enda du behöver för att komma igång är ett Google/Gmail-konto.
När du fyllt i uppgifterna om ditt företag såsom adress och telefonnummer är det dags att verifiera företaget. Det är viktigt eftersom de ändringar du gör blir synliga i Googles sökresultat först efter verifiering.
Det enklaste sättet att verifiera företaget på är via brev där du får ett vykort skickat till adressen du angett, med en kod som du sedan använder vid verifiering. Detta är för att bekräfta att företaget faktiskt finns på adressen som du har angett. Att få brevet kan ta mellan 1–2 veckor, så under tiden du väntar kan du passa på att fylla i så mycket information som möjligt om verksamheten.
När detta är gjort får du tillgång till samtliga funktioner och kan se till att ert företag visas precis på det sätt ni vill.
Rätt information om din verksamhet
Eftersom tanken med Google My Business är att skapa tydlighet för potentiella kunder, så behöver du se till att uppgifterna som ni delar med er av stämmer överens med redan befintligt innehåll på er webbplats.
För bästa resultat av Google My Business skall du tänka på att alltid fylla i så mycket information som möjligt om er verksamhet. Nedan listar jag några punkter som kan hjälpa dig i detta arbete.
Kategorier
Kategorierna vi väljer för vårt företag har betydelse då de hjälper oss att synas på Googles ”Local pack”, det vill säga de lokala sökningar som visas tillsammans med en karta i sökresultatet.
Vid val av kategorier ska du välja de som är mest relevanta och som bäst beskriver er verksamhet. Snegla gärna på vilka kategorier era konkurrenter har valt.
Tips! Se om det finns fler kategorier som passar er verksamhet. Här finns en lista från Google med de vanligaste kategorierna i Google My Business.
Öppettider
Om ni har öppettider som skiljer sig från de vanliga går det att ange särskilda öppettider för dessa dagar, så att besökarna alltid vet att angivna öppettider stämmer. Det passar utmärkt att lägga till vid exempelvis helgdagar eller semestrar.
Bilder
De bilder ni laddar up i Google My Business ger er verksamhet mycket bra synlighet i sökresultatet. Därför är det bra att lägga lite extra tid på att välja de bilder som bäst representerar ert företag.
Eftersom det finns så många olika typer av bilder som går att ladda upp ger det rum för kreativitet – använd gärna bilder på in- och utsida av byggnaden, produktbilder eller varför inte göra det mer personligt med bilder på er personal? Anpassa bilderna utifrån vad som passar ert företag allra bäst!
Tips! Se till att bilderna ni använder är högupplösta och av god kvalité.
Håll ditt företag uppdaterat direkt i mobilen
För dig som ofta är på språng är det möjligt att uppdatera öppettider, dela bilder eller svara på recensioner direkt i mobilen, oavsett var du befinner dig med Google My Business-appen som finns för Android och för iOS så hanterar du detta i Google Maps mobile app eller det vanliga Google sök fönstret .
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »