Varje webbplats har en "om oss-sida". Syftet med den är att bygga relation och förtroende: att övertyga besökaren om att det går att lita på dig och ditt företag. Det är en viktigt uppgift. Ändå slarvas det så mycket med innehållet som dessutom ofta faller i glömska. Det vill vår gästskribent Martin Modig Karlsson ändra på. Läs hans artikel nu!
Det är en morgon mitt i veckan på ett av branschens mest framträdande företag, med prestigefyllda projekt runt om i hela världen. I ett av göteborgskontorets konferensrum har en grupp projektledare, key account-managers och allehanda mellanchefer samlats för ett av flera återkommande veckomöten. Man har just upptäckt att mötet saknar både agenda och den person som brukar hålla det. Istället för att gruppen skingras för vinden i brist på mötespunkter kommer någon på en idé.
”Kan vi inte tillsammans kolla hur vår webb ser ut? Det som står där är ju vad framtida kunder och medarbetare får veta om oss inför ett första möte?”
Det gruppen nu upptäcker är att de projekt marknadsavdelningen valt att lyfta fram inte alls ligger i linje med de mål och strategier företaget beslutat om och som resten av företaget arbetar efter. Efter det konstaterandet läser gruppen sidan med rubriken ”Om oss”. Sidan har underrubriker som ”Historia”, ”Mission och vision” och ”Vår kultur”. När alla läst färdigt sitter de tysta. Någon bryter tystnaden:
”Är det någon som känner igen sig det minsta?”
Based on a true story
Den här skräcknovellen bygger på verkliga händelser och det riktigt halloween-läskiga är att det kan hända dig också… Jag har skrivit ett antal om oss-sidor, både åt kunder och åt egna företag, och jag vet att det kan vara knepigt. Särskilt att skriva för sin egen organisation, det är lite som att skriva det personliga brevet i en platsansökan. Lätt att få skrivkramp och lätt att fastna i floskler. När jag skriver för kunder är utmaningen annorlunda. Dels ligger den i att hitta det där som kommunicerar företagets själ och på ett inte för skrytsamt sätt lyfter fram alla fördelarna, och dels i att alla beslutsfattare ska vara överens om det som står där. Just den sista biten kan vara anledningen till att många om oss-sidor är påfallande tråkiga och intetsägande. När alla drar åt olika håll och i olika bromsar finns en stor risk att resultatet blir urvattnat.
Hos många företag jag arbetat med är om oss-sidan lite bortglömd, och den är ofta framtagen i en hast i slutet på arbetet med webben. Det kan dock visa sig vara en överraskande välbesökt sida. Inte minst därför att den – om den är rätt gjord – dyker upp för de som söker information om företaget. Eftersom det fortfarande finns många tråkiga om oss-sidor där ute, frikopplade från företags och organisationers själ och hjärta tänkte jag sträcka ut en hand och bena ut några frågor som kan vara till hjälp för att ta fram ett vassare och sannare innehåll.
Vem besöker er om oss-sida och varför?
Det näst enklaste svaret på frågan är ”alla med ett djupare intresse av er” (det enklaste svaret är alltid ”det beror på”). På en om oss-sida förväntar man sig att få reda på mer och annat om företaget än om produkter/tjänster och allmänna villkor. En besökare kan vilja veta ert varför, eller åtminstone varför hen ska lita på just er. Givet besökarens något fördjupade intresse för er är det en potentiell ambassadör vi får föreställa oss. Det kan handla om en potentiell investerare eller aktiespekulant, som vill bilda sig en uppfattning om företaget och framtiden; en presumtiv anställd eller praktikant som vill veta mer inför en spontanansökan eller intervju för en utannonserad tjänst; en journalist som letar information eller material till en faktaruta; eller en kund som står inför ett större beslut.
Om vi antar att dessa fyra kategorier utgör en stor del av besökarna på er om oss-sida, lyfter ni fortfarande fram rätt saker där eller behöver ni ta en extra funderare?
Hur uttrycker sig andra? Eller: jakten på destillerad framgång
Jag utgick från Veckans Affärers lista på Sveriges 500 största företag från förra året och tog de tio översta företagen som hade en svenskspråkig om oss-sida. Jag rensade bort företagsnamn, produkter och tjänster, vanliga och icke meningsbärande ord som ”att”, ”till”, ”och” och så vidare. Sedan sorterade jag orden efter förekomst. Det första som slog mig var hur toppen såg ut innan nästa rensning av ord. På enbart de tio företagens sidor används ordet vår/vårt/våra hela 198 gånger. Vill man lära av de framgångsrika företagen finns här en första insikt om tonen de använder, här kan man vara lite mer bombastisk än på övriga sidor. Det säger också att tempus, kanske föga förvånande, är 1:a person plural genomgående på den här typen av sidor. Det är ”vår historia”, ”vår vision”, ”vårt företag”, ”våra kunder”, ”våra anställda”, ”våra produkter”, ”vår värld” och så vidare.
De vanligaste värdebärande orden är, från ”innovation” (32 förekomster) till ”samhället” (13 förekomster).
När jag fått den här listan på ord kunde jag inte motstå frestelsen att försöka sätta samman en generisk text där alla topporden användes. Lite som ett bingo. Varsågod att klipp ut och ta med hem om du vill använda den!
Generica AB
Om oss
Världen har utvecklats till ett globalt informationssamhälle där olika media spelar en allt större roll i våra liv. Vi på Generica AB erbjuder innovationer och tjänster till våra kunder på en global marknad. Tack vare vår historia och våra duktiga leverantörer är vi särskilt väl rustade att fortsätta arbetet med vår hållbarhetsvision. Våra viktiga värderingar är vad som styr oss, tillsammans med och grundat i en finansiell trygghet. Som arbetsgivare gör vi allt för att du ska kunna ta steget i din karriär och hjälpa oss att fullfölja vår mission, med skogen och samhället i fokus.
”Hur långt måste jag skriva?”
Alla gymnasieelevers favoritfråga, hur långt ska det vara egentligen? Min snabba frekvensanalys ger vid handen att den genomsnittliga om oss-sidan hos Sveriges tio mest framgångsrika företag är 640 ord lång. De allra flesta har ett menyalternativ som är just ”om oss”. Några har placerat om oss i footern istället för i huvudmenyn.
Se på er webb med nya ögon – en besökares ögon! – och ge er kanske mest bortglömda sida lite kärlek. Om budskapen liknar mitt klipp och klistra-exempel ovan för mycket kanske ni ska låta den gå på remiss en gång till för att sticka ut och nå fram till en läsare.
Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »