Höstlovet närmar sig sitt slut. Om du har barn i skolåldern har du kanske varit ledig? Kanske rest till varmare platser. Min familj och jag är på Mallorca. Vi badar och utforskar ön. Njuter av 24 °C i luften och 20 °C i vattnet. Läser om snöoväder och halka i Sverige, och glädjs åt att vara här.
Under den här veckan har jag i stort sett loggat ut från jobbet. Låtit röstbrevlådan ta hand om inkommande telefonsamtal. Bara kollat mejl morgon och kväll. Och passat på det mesta. Men en sak har jag inte kunnat avhålla mig från; läsa vad våra två gästskribenter har skrivit.
Account based marketing
Först ut var Helena Sveding – marknadsdirektör på Vendemore. Hon förklarar account based marketing (ABM) på bra ett lättfattligt sätt. Obligatorisk läsning. Om du sen vill lära dig mer kan du anmäla dig till Kntnt frukost den 10 november. Då kommer Christopher Engman från Vendemore att berätta ännu mer.
Google My Business
Dagen efteråt skrev Alexandra Jung om Google My Business. Alexandra jobbar på Iprospect, som hjälper sina kunder med bland annat sökmotoroptimering (SEO). Och just SEO är skälet till varför du ska se till att ditt företag finns på Google My Business. Jag får väl erkänna att jag har en del att ta tag i på den punkten för Kntnts räkning. Hur är det med dig?
Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern
Och i går publicerade vi avsnitt 73 av Kntnt radio. I veckans program pratar Pia och jag med Ulf Vanselius från Sveriges kanske främsta b2b-byrå – Pyramid – som han var med och grundade och är vd för idag. Ulf har arbetat med marknadsföring och reklam sedan 1980-talet, varit med och författat boken B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern och bistått många av Sveriges största b2b-företag. Med sådan gedigen erfarenhet är Ulf en ovärderlig källa till kunskap och insikt som han frikostigt delar med sig av i dagens program. Lyssna!
Tips från Mats Rönne
Matts Rönne – som Pia och jag samtalade med i avsnitt 69 av Kntnt radio – tipsar på i Facebook-gruppen Marknadscheferna Stockholm om Peter Fields och Les Binets anförande från Effectiveness Week. Så hör skriver Matts:
Om du är med i den här gruppen arbetar du troligen med marknadsföring på något sätt. I så fall bör det vara din förbannade skyldighet (om du ursäktar språket) att investera en timme eller så och kolla på den här presentationen från gårdagens inledande session i eventet Effectiveness Week som går av stapeln i London just. Om du vill kan du skippa över de första 25 minuterna och hoppa rätt in i Peter Fields och Les Binets senaste slutsatser om hur reklam fungerar, och hur det vi håller på med kan skapa långsiktig vinstutveckling.
Och vill du ha en cliffhanger som inspiration är en av deras slutsatser att begreppet ROI är ett av de största hoten mot verkligt effektiv och lönsam reklam.
Se filmen här. Passa också på att se ännu mer på ämnet och med Peter Fields och Les Binets.
God läsning önskar
Thomas
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »