Välkommen tillbaka till ännu ett nyhetsbrev. Idag lite tunnare än vanligt. Bara två artiklar. Det har varit en hektisk vecka för oss, och jag hann inte göra klart min artikel. Som ursäkt hade det aldrig godtagits på en tidningsredaktion. Aldrig. Och eftersom content marketing går ut på att använda ett redaktionellt synsätt och arbetssätt för marknadskommunikation, så borde samma sak gälla även här. Eller? Jaa… Nja… Kanske inte. Eller nej. Definitivt nej. Jag ska förklara, men jag måste ta det från rätt ända. Så ha lite tålamod med mig.
Långt och mycket
Undersökning efter undersökning efter undersökning efter undersökning visar att långt innehåll – två- till tretusen ord (10–20 tusen tecken) – placerar sig bättre i sökresultat, delas mer och når helt enkelt fler i din målgrupp. Det talar starkt för långt innehåll. Och undersökning efter undersökning visar att hög frekvens i din publicering är viktigt både för att stärka målgruppens attityd till avsändarens varumärke och för erinran. Så därför är det rimligt att dra slutsatsen att långt och mycket innehåll är viktigt för att nå och påverka målgruppen.
Många invänder att ingen har tid att ta del av långt innehåll, och att för mycket innehåll uppfattas tjatigt. Och naturligtvis är det rätt. Men det betyder inte att det är fel att ändå producera långt innehåll och återkomma ofta. Undersökningarna talar sitt tydliga språk. Och jag känner inte till några omfattande och seriösa studier som talar för motsatsen.
Så låt oss därför slå fast att långt och mycket är bra. Men…
Kvalitet och mottagarvärde
Långt och mycket räcker inte. Det behövs också kvalitet. För även om långt innehåll placerar sig bättre i sökresultat och sprids oftare i sociala medier, så får inte långt innehåll automatiskt bra placering och stor spridning. Det ser algoritmerna till.
Algoritmerna gynnar kvalitetsinnehåll. Eller rättare sagt innehåll som håller kvar mottagare, och helst får hen att dela det vidare. Med andra ord innehåll som mottagaren upplever värdefullt. Sådant innehåll är också värdefullt för algoritmernas skapare och ägare (Google, Facebook, Twitter, LinkedIn, …). Det hjälper dem att nå fler mottagare och exponera dem för fler annonser, och därigenom tjäna mer pengar.
Så desto längre tid mottagare spenderar med ditt innehåll, och desto fler de delar det till, desto högre kvalitet (i algoritmernas värld). Därför ska du hela tiden jobba för att locka läsaren att stanna kvar. Med till exempel inre cliffhangers. Men…
Regelbundet och konsistent
Långt och mycket och bra kvalitet räcker inte. Sara Rosengrens forskning vid Handelshögskolan i Stockholm visar att en svala gör ingen sommar. Syftet med content marketing är att förändra mottagarnas beteende på ett sätt som gynnar avsändarens affärer. Det förutsätter att mottagarna är villiga att ta del av ditt budskap. För det krävs rejält med kommunikationskapital (eller reklamkapital som det också heter). Och det bygger du upp under lång tid genom att regelbundet och konsistent erbjuda innehåll. Men…
Relevant och värdeskapande
Du kommer inte se någon affärsnytta av dina ansträngningar att regelbundet och konsistent publicera långt och mycket kvalitetsinnehåll om det inte också är relevant. Och då menar jag inte bara relevant i betydelsen av att mottagaren sätter värde på innehållet. Det är en förutsättning för att du ska komma förbi algoritmernas nålsöga. Utan också relevant för din affär. Det måste bidra till att skapa värde för ditt företag.
Om målgruppen är potentiella kunder som just står i begrepp att köpa sådan vara eller tjänst som ditt företag erbjuder, ja då både kan och bör innehållet handla om sådant som hjälper kunden att fatta sitt köpbeslut. Sådant innehåll bidrar direkt till affärsnyttan.
Men oftast är det inte där content marketing gör störst nytta, utan i början på köparens beslutsresa och när hen redan är nöjd kund. Och då ska innehållet bidra indirekt till affärsnyttan genom att inspirera och motivera till den första beslutsresan eller en ny, eller genom att etablera och fördjupa en relation som kan exploateras på annat sätt.
Dags att knyta ihop säcken
Det var många men. Och alla är viktiga. Några mer än andra. Jag brukar säga till våra kunder att relevant och värdeskapande är viktigare än regelbundet och konsistent innehåll, att regelbundet och konsistent innehåll är viktigare än kvalitet och mottagarvärde, att kvalitet och mottagarvärde är viktigare än långt och mycket, och att långt och mycket är ”as-viktigt”.
Så för att knyta ihop säcken, och förklara varför jag tycker att det inte är lika viktigt för content marketing som för en tidning att till varje pris hålla en deadline, så hänvisar jag till den hierarki som just beskrevs. Relevans före regelbundenhet före kvalitet före mängd. På grund av för mycket att göra (kunduppdrag, Konzilo och tusen småsaker) så hann jag inte göra grundligt förarbete för att skriva en artikel med kvalitet och relevans, och eftersom det trumfar mängd, så lät jag bli att publicera. Var det rätt gjort? Vad tycker du?
Något helt orelevant
Men allt innehåll behöver inte vara relevant. Så här på fredag får man vara lite orelevant också. Därför avslutar jag med a cappella-gruppen Pentatonix’s version av Hallelujah.
God läsning önskar
Thomas
P.S. Här hittar du hela nyhetsbrevet. D.S.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »