Kntnt radio

Kntnt Radio är vår podcast. Varje vecka samtalar Pia Tegborg och Thomas Barregren med en gäst om marknadsföring och försäljning i allmänhet, content marketing och inbound försäljning i synnerhet, och näraliggande ämnen som kommunikation, PR, varumärke, SEO, sociala medier, native advertising, reklam med mera.

Monster 426995 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Fyller du bara kanaler – eller försöker du åstadkomma något?

Var­för gör du con­tent mar­ke­ting? För att fyl­la en kanal? Eller för att åstad­kom­ma något? Sva­ret beror på hur con­tent mar­ke­ting-mogen du och ditt före­tag är. I avsnitt 33 av Knt­nt Åsikt pre­sen­te­rar Tho­mas en enkel mog­nadsmo­dell för con­tent mar­ke­ting – från att fyl­la kana­ler till con­tent pro­duct. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 33 av Åsikt från den 3 maj 2016.

Läs artikeln »
Carl Wareus In Stiller Studios By Thomas Barregren Via Kntnt

Tack adblockers!

”Tack adbloc­kers! Nu mås­te vi änt­li­gen göra något åt det verk­li­ga pro­ble­met”, inle­der Carl Wåreus sin gäst­krö­ni­ka i avsnitt 32 av Knt­nt Åsikt.

Det har skri­vits myc­ket om Adbloc­kers på senas­te tiden.

Hund­ra­tals mil­jo­ner i intäk­ter för­svin­ner från pub­li­cis­ter. Över 30 pro­cent har Adbloc­kers instal­le­rat. Ja, kanske 40 pro­cent enligt vis­sa mät­ning­ar. IAB går till mot­at­tack. Vi mås­te utbil­da medi­e­kon­su­men­ter­na. Sto­ra reklamin­täk­ter som står på spel för medieä­ga­re. En lätt panik ver­kar spri­dit sig.

Men det är inte adbloc­kers som är pro­ble­met. Det är för myc­ket, för orik­tad och för dålig reklam. Och det är tid­nings­hu­sen och and­ra medieä­gar­na som har nyc­keln till lös­ning­en. En lös­ning som är lika enkel som genial.

Dagens krö­ni­ka är skri­ven och läst av Carl Wåreus – vd för Fors­man & Co, ett av Sve­ri­ges abso­lut moder­nas­te pro­duk­tions­hus för rör­lig bild.

Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 32 av Åsikt från den 25 april 2016.

Läs artikeln »
Young Woman Shopping For Furniture In A Furniture Store By Lightpoet Via Shutterstock

Customer experience, service design & content marketing

Är con­tent mar­ke­ting egent­li­gen en gene­rell och skal­bar meto­dik för att åstad­kom­ma ser­vice design och sys­te­ma­tiskt erbju­da bra custo­mer expe­ri­ence? Det tror Tho­mas efter att ha läst två böc­ker. Vad tror du? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 31 av Åsikt från den 18 april 2016.

Läs artikeln »
Istock 000014585809 By Davi Sales Batista Via Istock

Så tjänar byråerna pengar på förvirringen kring content marketing

Con­tent mar­ke­ting-utbild­ning är big busi­ness. Någ­ra byrå­er tjä­nar sto­ra peng­ar på den för­vir­ring de själ­va har ska­pat. Men behärs­kar de ämnet? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 30 av Åsikt från den 11 april 2016.

Läs artikeln »
A Woman Standing In The Doorway To Her Office With Colleagues In The Background

Dags att bli Chief Customer Officer (CCO)

Fle­ra bransch­per­so­ner vitt­nar om mark­nads­chefs­rol­lens mins­kan­de bety­del­se. Utveck­ling är oro­an­de. Det är hög tid för mark­nads­che­fer att ryc­ka upp sig och åter­ta plats i led­nings­rum­met, kanske som Chi­ef Custo­mer Offi­cer (COO). Vad det inne­bär, och hur du bör­jar resan dit, får du veta om du lyss­nar på Åsikt. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 29 av Åsikt från den 5 april 2016.

Läs artikeln »
Marknadschef Pratar Med Vd

Marknadschef, hur modig är du?

Mark­nads­che­fen mås­te åter­ta sin plats när­mast vd och åter­upp­rät­ta mark­nads­fö­ring som disci­plin. Men har mark­nads­che­fer­na modet för att ta stri­den? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 28 av Åsikt från den 28 mars 2016.

Läs artikeln »
Fist Of Revolution

Marknadschefer i alla företag, förenen eder!

Utveck­ling­en går bak­läng­es. Från fokus på mark­na­den till fokus på för­sälj­ning. Mark­nads­che­fer ving­klipps och redu­ce­ras till ansva­ri­ga för inter­na pro­duk­tions­by­rå­er som ska för­se säl­jar­na med pre­sen­ta­tio­ner och bro­schy­rer. Det är dags att sät­ta stopp för den här utveck­ling­en. Dags att åter­er­öv­ra en plats i led­nings­grup­pen. Dags att sät­ta kun­der­na, mark­na­den, i cent­rum – inte för­sälj­ning­en. Mark­nads­che­fer i alla före­tag att för­e­nen eder. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 27 av Åsikt från den 22 mars 2016.

Läs artikeln »
Child 428690 By Ben Kerckx Via Pixabay Cc0 1.0

Så överlever du ”content shock”

Mäng­den inne­håll som sköl­jer över oss ökar lavinar­tat, men inte vår för­må­ga att till­go­do­gö­ra oss inne­hål­let. Där­för blir det svå­ra­re och svå­ra­re att få effekt med con­tent mar­ke­ting. Till slut ham­nar vi i ”con­tent shock”. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 26 av Åsikt från den 14 mars 2016.

Om du fort­sät­ter att pum­pa ut inne­håll som sva­rar på frå­gor, ger tips och råd och lik­nan­de, ja då kom­mer du inte över­le­va con­tent shock. Det krävs något mer. Vad berät­tar jag i avsnitt 26 av Knt­nt Åsikt.

Läs artikeln »
Lane 1162481 By Odziu Via Pixabay Cc0 1.0

Har native advertising en framtid?

En svensk stu­die visar att bil­den av nati­ve adver­ti­sing är mer nyan­se­rad än vad man kan tro. Innan­för den mur som hos var­je medi­e­hus med själ­vakt­ning skil­jer det redak­tio­nel­la från det kom­mer­si­el­la, tycks man tror att vi som är på utan­för muren enfal­digt sjung­er lov­sång till nati­ve adver­ti­sing. Men rik­tigt så ser det inte ut. Gene­rellt finns en för­sik­tig posi­tiv inställ­ning. För­sik­tig eftersom både medi­e­hus och annon­sö­rer mås­te gå en myc­ket smal väg med nati­ve adver­ti­sing. Kom­mer vi att kla­ra det? I dagens krö­ni­ka berät­tar Tho­mas Bar­re­gren mer om stu­di­en och den sma­la vägen. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 25 av Åsikt från den 7 mars 2016.

Läs artikeln »
Light Bulb 1042480 By Comfreak Via Pixabay Cc0 1.0

Marketing automation kräver en plan – den som påstår annat ljuger

Malin Sjö­man skrev en arti­kel om mar­ke­ting auto­ma­tion som spor­ra­de en och annan mar­ke­ting auto­ma­tion-entu­si­ast att kom­men­te­ra. Rubrik var lite pro­vo­ce­ra­de: ”Där­för ska du inte köpa ett mar­ke­ting auto­ma­tion-system – än”. En av kom­men­ta­rer­na fick Tho­mas att stö­na. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 24 av Åsikt från den 29 feb­ru­a­ri 2016.

Läs artikeln »
Boats 711581 By Crjsmit Via Pixabay Cc0 1.0

Därför går vi med i Komm!

Sve­ri­ges Kom­mu­ni­ka­tions­by­rå­er (Komm) har en ny stolt med­lem. I det­ta avsnitt för­kla­ra Tho­mas vad Komm är, var­för vi har gått med, och vad du vin­ner på det. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 23 av Åsikt från den 22 feb­ru­a­ri 2016.

Läs artikeln »
Tomas Pia By Tomas Tränkner

Content marketing för entreprenörer

Pia och Tho­mas blir inter­vju­ad i pod­den Ent­re­pre­nörs­driv. Det hand­lar mest om mark­nads­fö­ring i all­män­het och con­tent mar­ke­ting i syn­ner­het. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 22 av Åsikt från den 15 feb­ru­a­ri 2016.

Läs artikeln »