Kntnt radio
Kntnt Radio är vår podcast. Varje vecka samtalar Pia Tegborg och Thomas Barregren med en gäst om marknadsföring och försäljning i allmänhet, content marketing och inbound försäljning i synnerhet, och näraliggande ämnen som kommunikation, PR, varumärke, SEO, sociala medier, native advertising, reklam med mera.
Svenska marknadschefer om martech
Martech är ett buzzword som hörs allt mer på svenska marknadsavdelningar och innebär digitala lösningar som stödjer marknadskommunikation. Det inkluderar mer än 5000 programvaror och molntjänster för content marketing, content management, account based marketing, custom relationship, social media marketing, marketing automation, native advertising och mycket mer. Content-spanarna (Thomas Barregren, Pia Tegborg och Malin Sjöman) diskuterar svenska marknadschefers syn på martech, enligt en rapport från Odyssey och Wiraya.
Läs artikeln »Marknadsföringens roll vid digital transformation
I allt fler styrelserum pratas det om digital transformation, och för många ledningsgrupper är det en utmaning som står på agendan. Men vad är det egentligen? Hur skiljer det sig från digitalisering? Och vilken är marknadsföringens roll? Det är några av de frågor som Pia Tegborg och Robert Börjes ställer till Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – i veckans avsnitt av Kntnt radio. Lyssna nu! Det är ett riktigt bra samtal.
Läs artikeln »B2B-köparen vill inte ha med säljare att göra
Content spanarna (Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren) diskuterar en artikel från Boston Consulting Group om hur digitala ledare transformerar B2B-marknadsföring. En av årets bästa artiklar, enligt Thomas.
Läs artikeln »AdWords för content-nördar
Googles annonstjänst AdWords är inte bara för handlare som säljer på webben och andra med tydliga konverteringsmål. Sökordsannonser kan också användas för att driva trafik till en webbplats eller enskilda artiklar. Sökordsannonser kan också förbättra din SEO – och vice versa.
Detta och mycket annat som intresserar content-nördar pratar vi om med Michael Wahlgren, som är grundare av Pineberry – en av Sveriges mest namnkunniga SEO- och AdWords-byråer – och författare till ett par böcker och som driver den eminenta Sökpodden. Lyssna nu!
Läs artikeln »Content marketing är i kris (eller?)
Content marketing är i kris! Det påstod Marsha Lindsay när hon talade på Effectiveness Week i London. Hon hänvisar till en studie utförd vid BrandWorks University. Men hur vederhäftig är studien egentligen? Och är det sant att content marketing har hamnat i kris? Det diskuterar content-spanarna – Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) i dagens avsnitt av Kntnt radio. Lyssna!
Läs artikeln »Social selling med LinkedIn
Allt fler säljare pratar om social selling. Men vad är det egentligen? Och hur gör man? Det reder vi ut med hjälp av Linda Björck i veckans avsnitt av Kntnt radio. Om du föredrar att läsa så går det också bra.
Läs artikeln »Influencer marketing för B2B-företag
Influencer marketing är det nya svarta. I alla fall bland företag som vänder sig till konsumenter. Men är det något också för B2B-företag? Det diskuterar Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren i detta avsnitt av Kntnt Radio.
Läs artikeln »Social video: Så får du andra att sprida din video
Social video är inte video i sociala medier. Så vad är det då? Varför ska du göra social video? Är det dyrt? Och hur ska du göra det? I veckans specialavsnitt av Kntnt Radio får du svaren av Jerry Silfwer – den prisbelönte PR-konsulten känd som Doktor Spinn. Lyssna (eller läs) nu!
Läs artikeln »Ful-marketing automation är snart död
Ful-marketing automation är snart död. Men inte automatisering vid marknadsföring.
Om du har ett marketing automation-system på ditt företag så är chansen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtugget om hur magiskt allt kan bli. Marketing automation (MA) kan göra mycket nytta. Men det förutsätter riktigt bra content, som kräver pengar, tid och kreativitet. Något som säljare av MA-system sällan trycker på.
Många skaffar marketing automation med förhoppning om minskad arbetsbörda. I själva verket krävs mer arbete för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från början är det lätt hänt att MA-systemet blir stående i ett hörn eller används som ett glorifierad epost-marknadsföringssystem.
Många försöker också ta genvägar: Skapar ett white paper eller annan lead magnet, som ska locka besökare att ge upp sin kontaktinformation, så att säljarna kan jaga dem och mejlbomba dem (med MA-systemets hjälp) om de inte nappar direkt. Det är ful-marketing automation. Gör inte det!
Använd marketing automation förnuftigt. Använd det för att automatisera processer som verkligen skapar värde för dina presumtiva köpare och underlättar ditt jobb. Ett sådant exempel är mikrosegmentering som du hör mer om i slutet av dagens avsnitt av Kntnt radio.
Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) diskuterat under vinjetten Content spaning huruvida marketing automation är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists artikel på Resumé – Market Automation är dött – och fortsätter därifrån.
Lyssna och tyck till!
Läs artikeln »Två oväntade lärdomar från ”Svenskarna och internet” som ingen annan pratar om
Vi pratar med Pamela Davidsson och Måns Jonasson på Internetstiftelsen i Sverige (IIS) om deras nya rapport Svenskarna och internet 2017.
Vi spelade in intervjun två veckor före vi spelade in för- och eftersnacket. Det visade sig vara ett lyckokast. För att påminna oss om innehållet lyssnade vi genom intervjun. Det inspirerade oss till ett samtal som råkade bli inspelat. Samtalet var såpass bra att vi tror det kan vara givande att ta del av. Det mynnade ut i två lärdomar som vi tror ingen annan har landat i efter att ha tagit del av IIS rapport. Därför tog vi med det efter intervjun.
Före intervjun pratar vi med PeO Axelsson om Marknadschefskongressen som går av stapeln i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Dessutom ville Thomas prata om ett avsnitt av hans favoritpodd – Six Pixels of Separation – där Mitch Joel ställer Robert Rose mot väggen apropå den senares bok tillsammans med Joe Pulizzi: Killing Marketing.
Sammantaget är dagens avsnitt lite längre än vanligt och lite snurrigare är vanligt (på ett charmigt sätt hoppas vi).
Läs artikeln »Det skiljer framgångsrik content marketing från massan
Premiär för Content spaning! Varannan vecka fram till doppardagen får du en spaning om ett aktuellt ämne. Spanarna är Malin Sjöman (från Hägvall & Sjöman) samt Thomas Barregren och Pia Tegborg (från Kntnt). Den allra första spaningen handlar om det som skiljer framgångsrik content marketing från massan. Lyssna och gör bättre content marketing!
Läs artikeln »Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing
45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing.
Läs artikeln »