Kntnt startar podradio om content marketing och annat som intresserar marknadsförare och kommunikatörer. Lyssna i din mobil eller på webben – var du vill, när du vill. Läs vidare för att få veta mer om första avsnittet!
Såg du En röst i natten? TV-serien från slutet av 80- och början av 90-talen? Jag gjorde det. Och älskade den. Och, skall erkännas, fantiserade om att själv sitta där.
Jag hade helt glömt bort TV-serien. Men Sara Rosengren, som medverkar i premiäravsnittet av Kntnt radio, påminde mig. Och jag insåg att det är därför jag, privatpersonen Thomas, vill göra podradio. Det är min emotionella krok som fångar mig. Att sitta i en studio, med en fet mick nära munnen, lurar på öronen, och lyssnare någonstans där ute. Yrkespersonen, Thomas, har naturligtvis en rationell förklaring, som jag berör i programmet.
Första programmet handlar om kommunikationskapital – det förtroendekapital som ett företag har hos sin målgrupp. Forskning visar att värdeskapande kommunikation bygger detta kapital, vilket har flera gynnsamma effekter på företagets attraktionskraft, målgruppernas uppmärksamhet och vilja att sprida budskapet vidare.
Programmet leds av mig (Pia Tegborg) och min bisittare Thomas Barregren. Medverkar gör också Sara Rosengren, som är professor vid Handelshögskolan i Tromsø, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, författare till boken Reklam: förståelse och förnyelse och en ofta anlitad föreläsare. Lyssna nu!
Innehållet minut för minut
Programmet är 20:39 långt. Några hållpunkter:
- 00:17 Påannons
- 00:56 Varför vi gör Kntnt radio
- 02:20 Vad lyssnar Sara Rosengren på?
- 02:44 Vem är Sara Rosengren?
- 03:18 Vad gör en forskare i marknadsföring?
- 04:13 Har marknadschefen tappat 3 av Kotlers 4P?
- 05:31 Har marknadschefen blivit marknadskommunikationschef?
- 06:46 Är marknadsföring och reklam samma sak?
- 07:30 Vad är reklamens värdestödjande logik?
- 09:04 Vad är reklamens värdeskapande logik?
- 10:25 Måste innehåll som kommuniceras vara värdeskapande för att nå ut i en fragmenterad värld?
- 13:43 Vilka andra fördelar har den värdeskapande logiken?
- 17:32 Vad skall företag fokusera på för att stärka sitt kommunikationskapital?
- 18:33 Content-Meetup
- 19:26 Avannonsering
Bonus
Under Webbdagarna Stockholm 10–20 mars 2014 spelade vi in två fristående reportage från den första och andra dagen. Lyssna på dem på Soundcloud.
Good night marketers… wherever you are
This is Thomas Barregren, ”The Nighthawk” on KNTNT, 98.3; and Good night marketers… wherever you are.
Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0).
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »