Bästa avsnittet hittills. Thomas och jag har ett mycket bra samtal med Christian Rudolf om Google och sökmotoroptimering (SEO). Lyssna och lär!
När vi stängde av mikrofonerna, efter att ha intervjuat Christian Rudolf i en timme, så säger Thomas: ”Det här är riktigt bra content.” Jag håller med. Det blev ett mycket intressant samtal. Vi pratar om moral och omoral i SEO-branschen, hur man hittar en seriös konsult, vart sökmotoroptimering är på väg och mycket mer.
Christian Rudolf jobbar i det egna bolaget TopDog med några av Sveriges största varumärken. Han hjälper dem att förstå sökmotorer och optimera deras sajter för bästa möjliga placering i Googles sökresultat. Efter 10 år och 10 000 timmar är han en av Sveriges främsta experter på området. Därför bjöd vi in honom att tala på Kntnts 15:e frukostseminarium. Efteråt passade vi att intervjua honom.
Hör hela intervjun i avsnitt 24 av Kntnt Radio. I dagens program får du också höra hur det gick till när Thomas fick sitta i ett förhörsrum hos polisen – misstänkt för ekobrott. Och allra sist får du veta hur du ska göra för att se och höra Alex Beauchamp – Head of Global Content and Social Media at Airbnb – tala på MEG och Marknadschefsdagarna i nästa vecka utan att det kostar dig en spänn.
Innehållet
Programmet är nästan 1 timme och 20 minuter långt. Det här är vad du bjuds på:
- Vad är den principiella skillnaden mellan content marketing och inbound marketing, å ena sidan, och native advertising och branded content, å andra sidan. Thomas resonerar om det med anledning av granskningen av P1:s Kulturnytt.
- Därför transkriberar vi podden numera. Se till exempel föregående avsnitt.
- Så gick det till när Thomas hamnade hos polisen.
- Intervju med Christian Rudolf:
- Detta är Christian Rudolf.
- Historien bakom namnet TopDog.
- Vad TopDog gör. Och hur.
- Black hat, gray hat, och white hat SEO. Om rätt och fel – moral och omoral – i SEO branschen.
- Googles värsta konkurrent är kanske inte den du tror.
- Googles drivkraft.
- Google mot Facebook.
- Därför förnyar Google och Twitter sitt tidigare avbrutna samarbete.
- Varför är det en så tuff ton i SEO-branschen?
- Så hittar du en seriös SEO-konsult.
- Var är sökoptimering om 5 år?
- Den tråkiga sanningen om content marketing
- Ska man fortfarande tänka på sökord när man skriver för webben?
- Hur bra är de amerikanska SEO-programmen på svenska förhållanden?
- Sajter du ska följa.
- Finns det en SEO-process?
- Christian Rudolf sammanfattar vad hans frukostföreläsning handlade om.
- Eftersnack. Bland annat får du veta hur du gratis ska ta dig in på MEG och Marknadschefsdagarna och lyssna på Airbnbs Head of Global Content and Social Media.
Visa din kärlek
Hjälp oss att bli hittad. Sätt betyg på vår show på iTunes, Stitcher och aCast. Det betyder mycket för oss. Tack!
Läs
Pia: Hej och välkommen till Kntnt radio. I dag sitter jag här som vanligt, Pia Tegborg med Thomas Barregren, min kollega.
Thomas: Halloj.
Pia: Halloj, halloj. Idag har vi framförallt på programmet en intervju med Christian Rudolf, som var här förra veckan och höll en frukostföreläsning för oss om sökoptimering. Den ska vi strax ta del av. Men allra först Thomas, du har ju varit i radio i morse?
Thomas: Mm, precis.
Pia: I Kulturnytt. Väldigt spännande. Varför då?
Thomas: Jag blev uppringd av en journalist, som heter Mattias…
Pia: Berg.
Thomas: …Berg, ja precis, och som hade lite frågor då om content marketing och native advertising och så vidare. Så att han gör ju flera inslag under den här veckan, både nu på morgonen och vid lunch och sedan kommer det på torsdag ytterligare vet jag, om just det här gränslandet då mellan det journalistiska och marknadsföringen. Så han hade lite frågor som jag svarade på helt enkelt.
Pia: Ja, precis. Lite grand det här med att han, som jag upplever det, buntar ihop och content marketing och kallar allting sponsrat innehåll?
Thomas: Ja, journalister i allmänhet vill ju ibland kanske göra det. Ja precis, för att utifrån deras perspektiv så är ju så att säga det redaktionellt innehållet som dom själva producerar – det står ju fritt ifrån marknadsföringskrafter (eller ska göra det, så att säga), medan det andra är ju marknadsföring i någon form. Så det är lättare att göra den sammanslagningen så att säga.
Men jag vill nog ändå göra en boskillnad mellan å ena sidan content marketing och inbound marketing, å andra sidan native advertising och branded content då. Och skillnaden ligger egentligen i vem som är avsändaren, kan man säga. Att i content marketing och inbound marketing så är det ju du själv som företag som lägger upp ett innehåll på din egen webbplats, ordar ett eget event, ger ut din egna kundtidning, och det är väldigt tydligt att det är du som är avsändaren.
Och hela poängen är egentligen att ”ja, vi gör marknadsföring, men vi ser till att den är intressant, värdefull och relevant för dig så att du vill ha den helt enkelt”. Det är ju väldigt öppet och transparent, medan däremot native advertising, eller branded contentent som man brukar säga nu inom tidningsbranschen, är ju egentligen annonser som använder då ett redaktionellt innehåll, eller ett innehåll som ska likna ett redaktionellt innehåll, för att smälta in bättre. Och då är det ju fortfarande tidningen som är avsändaren, men dom har fått betalt för att låta någon prata om sina saker.
Så för mig är det här… bägge två är marknadsföring, men det är väldigt olika sätt helt enkelt, så jag vill nog göra en tydlig boskillnad mellan content marketing å ena sidan och native advertisingnative advertising å andra sidan.
Pia: Och du som nu vill höra den här intervjun, du kan gå in på: bit.ly/kntnt-kulturnytt.
Thomas: Exakt, eller så går du in på sr.se och söker. Det går det med. Men det här är enklare.
Pia: Precis. En annan sak som är… eller en sak som vi gjort med podden från och med nu är att vi transkriberar den.
Thomas: Ja, podden är ju ett exempel på content marketing. Och den är ju som du hör här och nu, så klart, ett ljudformat. Men vi har då transkriberat, alltså skrivit ut allt vad vi säger mer eller mindre ordagrant i den förra podden och kommer att göra det med den här också och lägga upp på vår hemsida. Det är ganska hemskt egentligen…
Pia: Ja, att läsa.
Thomas: När man läser… Framförallt när jag läser vad jag själv säger så låter det ju bara otroligt sarrigt och surrigt. Du låter mycket mer strukturerad, i den texten som blir av dig där helt enkelt. Jag har råkat ut för det här en gång tidigare, att läsa hur det ser ut när man skriver ner vad man faktiskt säger, det är ingen rolig upplevelse.
Och det var när jag startade det allra första företaget 2000 som hette imBridge, och då när jag skulle skriva den allra första momsdeklarationen så skrev jag fel. Vi skulle få tillbaka pengar. Vi skulle få tillbaka 8 777 kronor, men jag råkade skriva 87 777 kronor. Jag hade ingen koll på att jag hade skrivit fel förrän jag helt plötsligt blev kallad till polisförhör för ekonomisk brottslighet. 🙂
Och det var verkligen så här… Jag kom till Ekobrottsmyndigheten nere på Rosenlund i Göteborg, och skrev in mig och kom in i ett brunt konferensrum med en bandspelare på bordet, en kaffe i en plastmugg, precis som på film du vet. Så det sitter två poliser på andra sidan och dom spelade ”good cop” och ”bad cop” upplägget. Så den ena då, han ställde sådana där trevliga frågor, du har pluggat där… och den andra satt bara och stirrade stint på mig. Men sedan är ju jag jag då, så jag blev ju förbannad. Det tyckte jag var larvigt, för han försökte snärja mig med lite frågor om att:
– Jaha, vad har du pluggat på Chalmers?
– Ja, teknisk matematik.
– Ja, då borde du ju kunna det här med matte då.
– Jamen vänta nu. Det du pratar om nu är ju liksom… Det jag har studerat där har ingenting med siffror att göra egentligen, vi räknar ju bara med bokstäver och så vidare.
Så jag blev lite irriterade då. Och då bara bytte han, som så här, det blev totalt ny attityd,. Alltså dom är otroligt duktiga människokännare dom här poliserna. Så då liksom fick han koll på vad jag är för en typ då. Så han la ett helt annat upplägg. Så vi började liksom… kunde föra ett viktigt resonemang istället, jag kunde förklara att jag hade skrivit fel helt enkelt och här är ju papperet som visar att det är rätt och så vidare.
Pia: Men hann du ens få pengarna då?
Thomas: Nej nej. Nej nej. Utan först…
Pia: Utan det upptäcktes med en gång?
Thomas: Ja, det som hände var att när dom fick in att jag ville ha 87 777 då så ville dom ju se papper på det. Jag skickade in papperen. Jag visste ju fortfarande inte vad det här handlade om, så jag skickade in papperen, och dom summerade det till 8 777. Men det var ju ändå… Är beloppet över femtiotusen så har dom ju en åtals… alltså plikt att anmäla det till åklagarna då. Och åklagarna ansåg att det här var intressant att gå vidare med helt enkelt då, så då fick polisen utreda detta.
Och det sista han sa när vi skiljdes åt var att ”Det här kommer nog gå bra”, sa han. Och så berätta han då just att dom är skyldiga att anmäla och att åklagaren i det här fallet hade tyckt att det här var intressant att gå vidare med. Så det kändes ju tryggt.Så fick jag komma tillbaka någon vecka senare för att läsa utskriften av protokollet, och det var då jag läste hur det ser ut när man pratar. Och som sagt, det är ju väldigt snurrigt. Men det var ett annat upplägg då, då fick jag komma in på kontoret, jag fick sitta i ett riktigt kontorsrum, jag fick kaffe i porslinskopp och, ja, så märkte man att då…
Pia: Då trodde dom på dig?
Thomas: Ja, precis. Så det avskrevs ju alltihop så klart.
Pia: Okej. Men då kan man fråga sig varför vi gör det här, transkriberar, för det är ju inte för att folk ska läsa.
Thomas: Nej, det är ju så att… Det är klart att du kan läsa det, och det kan ju vara så att man kanske vill gå tillbaka och leta efter ”Vad var det dom sa nu igen” eller citera eller något liknande, då finns det där. Men annars är det ju egentligen för sökmotorerna. För att det är problem med både poddar och filmer, det är ju egentligen att det är väldigt svårt för sökmotorer att indexera detta. Och det här är ju ett rikt innehåll, mycket innehåll, så det här är ju mumma för sökmotorer om dom kunde läsa det eller lyssna på det. Så därför transkriberar vi och lägger upp det.
Pia: Mm, vi får testa det.
Thomas: Och det är någonting som Christian Rudolf efter…
Pia: Precis, för nu kommer vi osökt in här nu på Christian Rudolf och sökoptimeringsföreläsningen (egentligen intervju, red. anm.) då som vi alldeles strax ska sätta på nu här då.
Thomas: Och vad jag skulle säga var egentligen att efter den då så… Ja, pratar vi lite grand om vår egen sökoptimering. Som ni kommer att höra i intervjun här så sa han att han kunde få oss upp på plats nummer ett, vilket vi inte är idag då. Och så tittade han lite grand på efteråt vad det var för fel vi gjorde och gav lite tips från coachen, och en av dom sakerna som han då tyckte var klokt och rätt och riktigt, det var just att transkribera. Så det är ju… Det var ju tur att vi redan hade gjort det – en – klar då.
Pia: Ja, precis. Nu kör vi väl igång va?
Thomas: Ja, den är en timme lång, så vi ska inte babbla mer tycker jag, utan vi får väl bara släppa loss.
Pia: Japp, då gör vi det.
Pia: Det är fredagen den 20:e februari. Thomas och jag har precis tagit adjö av 180 personer som har besökt Kntnts femtonde frukostseminarie. I dag var det Christian Rudolf, expert på sökoptimering som talade. Och nu sitter vi här. Hej Christian, väldigt roligt att ha dig med i Kntnt radio.
Christian:Hej Pia, det var en bra upplevelse idag.
Pia: Ja, vad roligt! Vi ska prata om sökmotorer, content marketing och annat spännande. Men första frågan är ju ändå: Vem är du, vem är Christian Rudolf?
Christian: Nej, jag är en skåning som lever i Stockholm sedan snart tjugo år. Egentligen är jag utbildad nationalekonom och jobbade i finansbranschen i ett par, tre år, innan jag faktiskt tröttnade och upptäckte internet. Och efter några år, efter att jag hade upptäckt internet, upptäckte jag sökmotorer och sedan var jag ”hooked” på riktigt.
Thomas: Har du glädje av dina nationalekonomi-kunskaper när det kommer till sökmotorer idag, eller?
Christian: Ja, absolut. Google är så stort i dag så att det är ett ekosystem. När man börjar förstå parametrarna som styr ekosystemet så kan man börja analysera ekosystemet. Det är precis som ett finansiellt system.
Thomas: Spännande. Och den här perioden mellan nationalekonomin och sökmotorer… Du sa att du höll på med internet där?
Christian: Jag ledsnade ju då lite grand på finansbranschen, fast jag hade lite manisk ansats till det, det var ju det jag ville göra. Men det var inte riktigt som jag hade tänkt mig, och det var ju en stor boom 1999–2000 i Stockholm, av episka proportioner, så då hoppade jag av finansbranschen, faktiskt en månad innan börsen toppade, och det är ju faktiskt ganska nyligen som det rekordet knäcktes, femton år senare, och startade ett e‑handelsbolag med… ja, massiva riskkapitalfinansieringar som var då.
Det fanns ju ingen Wordpress eller MySQL eller så här, så databaslicenser från Oracle gick ju för sjusiffriga belopp, det som idag är gratis. Så att det var ju så klart lite annan miljö än vad det var nu.
Thomas: Ja, tänker man på dom grejerna som man utvecklade då på en massa olika ställen och skulle du gjort samma sak idag så är det ju… Dels är ju tekniken tafflig då, eller jämförelsevis med idag, och sedan kostnaderna är ju betydligt mycket mindre idag.
Christian: Precis. Så då startade jag ett handelsbolag. Och ni vet ju alla hur den bubblan slutade. Och det var dessutom så att jag kunde inte riktigt återvända till finansbranschen eftersom krisen där var ju massiv. Jag har hört siffror om att tjugofem procent av alla som jobbade i finansbranschen i Stockholm åkte mellan år 2000 och 2003. Danske Bank la ner hela sin avdelning, det var fyrahundra välbetalda personer som bara fick gå på dagen och så där. Så att då började jag jobba som säljare, affärsutvecklare på ett internetbolag och började jobba med mobilitet och sedan startade jag ett mobilbolag.
Och tyvärr började jag väl förstå att mitt mobilbolag inte skulle hålla på det sättet som jag ville, så då… halkade jag in på sökmotorer 2005 och är kvar där sedan dess.
Thomas: Vad är det som lockar dig när det gäller sökmotorer?
Christian: Jag tycker att det här med att ranka webbsajter på olika ord är väldigt roligt, det… När man tänker på det så är det faktiskt som en typ av spel där man inte riktigt vet spelreglerna. Man måste räkna ut spelreglerna och sedan måste du bygga någonting, på något sätt.
Thomas: Tillämpar du spelteorier och sådant på dom här grejerna, eller?
Christian: Nej, det är mer att jag tror kanske att min hjärna är egentligen spelorienterad, den har bara hittat ett väldigt, väldigt nischat spel med väldigt få spelare egentligen.
Thomas: Och så kan du få betalt för det också.
Christian:Ja, absolut. Så att jag tror att nu är det bara det det handlar om egentligen. Och det är dessutom så efterhand som man lär sig saker, utvecklas, så kan man ju liksom addera komplexitet också, precis som man kan i ett spel.
Ett exempel på det är att det är en sak att sitta på Betsson och vara herre över Zoo och ha en budget på, ja, fyra, fem miljoner euro till att vara konsult. Två olika spelregler, eller två olika komplexitetslager, som är väldigt annorlunda. Och det adderar ju till spelet, så man kan till och med betrakta det som olika nivåer. Man kan både gå upp och gå ner och… Ja, ni förstår vad jag menar. Och det är antagligen det som triggar min hjärna.
Pia: Man får en känsla av att du är tävlingsinriktad, stämmer det? Och vad är din fördel?
Christian:Om du och jag är ute och springer tillsammans så tror jag inte att jag har ett behov av att vinna. Men om jag skulle börja… vilja ranka på content marketing, absolut.
Thomas: Gör inte det, snälla. Då är vi körda tror jag.
Pia: Ja, så en passion för sökmotorer. Men du, du har ju även en annan passion har jag förstått, hundar?
Christian: Ja, jag gillar hundar.
Pia: Hänger det någonting samman med ditt företagsnamn, Topdog, eller vad kommer det ifrån?
Christian:Det blev så faktiskt. Jag letade namn och då hade jag bestämt mig att det här med branding var viktigt, vad det skulle stå för och allt det där, man vill ju ha ett namn som är synkront med värderingar, erbjudande, kommunikation, och helst ska det uppfylla det här TV-reklamtestet, så folk ska komma ihåg det väldigt enkelt också. Så att komma på ett namn är faktiskt ganska svårt.
Pia: Absolut.
Christian: Och jag hade börjat komma på namn, och så ringde en polare till mig dag två, ”Ska du inte heta Topdog, Christian?”, jo, det ska jag, för det bara satt så där. Jag fortsatte ändå leta och ifrågasatte en hel månad. Och då blev det Topdog, för dels hade jag ett intresse för hundar och jag tycker att det här med att vara högt i Google är ganska viktigt för ett företag. Så då var det liksom synkront. Det fanns en massa berättelser som jag kunde koppla till det här då på ett ganska enkelt sätt, upplevde jag själv då. Och det uppfyller det här TV-reklamtestet.
Thomas: Men din adress är topdog.nu, om man går på topdog.se så hamnar man någon annanstans.
Christian:Ja, då hamnar man på en kennel i Kiruna, jag kommer inte ihåg vilken typ av hundar dom för…
Thomas: Är dom glada för allt trafik dom får?
Christian:Ja, jag vet faktiskt inte om dom får så mycket trafik från mig, för när folk letar efter mig så tror jag att dom söker Topdog SEO eller så där. Men jag försökte faktiskt köpa det. Men hennes kennel måste gå bra, för hon var inte sugen på att sälja det.Men jag hade lite tur i oturen, det var att topdog.nu var faktiskt ledig.
Och det som är lite udda med att den var ledig, den domänen ägdes mellan 1997 och 2007, av ett amerikanskt SEO-bolag som hade en SEO-programvara som dom sålde. Så att den… den var redan SEO:ifierad, eller hur man nu ska uttrycka det, fast på kanske en metod som, ja, inte bör användas längre.
Pia: Men du, Topdog, är det bara du, eller är ni fler?
Christian: Det är bara jag.
Pia: Det är bara du, ja.
Christian: Jag har en del konsulter som hjälper mig emellanåt i projekten, beroende på vad det är för problem som ska lösas, men det är bara jag idag.
Pia: Och vad gör du?
Christian: Jag hjälper svenska företag att effektivisera sitt sälj och sin kommunikation. Ibland är det inte sälj, ibland vill dom bara ha ut ett budskap med hjälp av SEO då. Jag jobbar inte i AdWords, utan jag jobbar ju bara SEO, och det är för att… Jag förstår att kunderna upplever det som samma typ av trafik. Men leveransbiten är fundamentalt annorlunda i sättet man gör det då.
AdWords är ju en process som är designad för att vara väldigt enkel. Det är ju Google som har designat den processen, medan SEO är en process som Google egentligen inte designat och som dessutom inbegriper flera olika discipliner då som vi pratade om på föredraget idag.
Så att det är ju lite… För företag är en lyckad SEO en lite komplex process, för det är olika avdelningar som måste springa synkront med varandra, och det har ni säkert erfarenhet av, att för företag så är det av oklara skäl svårt. Så leveransprocessen i en riktig SEO är jobbig och komplex, medan den inte är det för AdWords.
Thomas: Och lite mer konkret då, om jag ringer dig och vill ha hjälp, vad kan du hjälpa mig med då i så fall?
Christian: Jag kan sätta dig på etta på content marketing i Sverige och Skandinavien.
Pia: Oops…!
Thomas: Ja, vad tar du? 🙂
Christian: Special price for you, my man!
Thomas: Men alltså rent konkret, vad är det som… liksom hur ser din dag ut? Hjälper ni kunde att titta på vilka sökord dom ska jobba med, eller hjälper dom att titta på den tekniska strukturen på deras sajt, eller…?
Christian:Jag har en process som handlar om väldigt tydlig genomlysning initialt i projektet, där man går igenom dom problemen som måste lösas och målen man ska nå. Och sedan har man då en exekveringsfas. Så antingen så är jag inne i den här exekveringsfasen eller så är jag inne i analysfasen, eller så jobbar jag med sälj.Som konsult måste man verkligen hardcore sälja, annars funkar det inte. Det är ingen som kommer till mig bara ”Hej, ge mig tjugo kilo SEO”.
Pia: Går du in då initialt och hjälper till med den här processen och sätter upp det, och sedan backar du, eller är du med under hela resan?
Christian:Nej, jag jobbar oftast med varumärken, och varumärken har lite olika tillgångar. Till exempel, vi pratade om Apollo idag, dom har en stor content-avdelning, så deras contentproblem är oftast inte så stort, det handlar lite mer om ”fine tuning”, medan dom kan ha liksom lite… Stora varumärkessajter har oftast olika typer av tekniska problem, och då måste man försöka lösa dom.
Och då jobbar man oftast med deras teknikavdelning, med någon typ av scrum-process och ska försöka genomföra alla dom här förändringarna som sker då. Och jag är lite mer projektägare av dom här problemen. Det kan också var länkar, att jag måste… det ska levereras ett visst antal länkar i månaden på olika sätt då. Och det händer till och med i vissa specifika fall så bygger jag sajter åt kunden, i undantagsfall då. Jag gjorde det faktiskt i veckan, men…
Thomas: Vi pratat ju om blackhat,Whitehat ochgreyhat och sådana saker, och black hat-teknik har ju varit så här typ länkfarmar och länkringar och den typen av saker, det är inte sådant du hjälper till med då?
Christian:Om kunden vill det då gör jag det, men oftast är det inte det dom vill.
Thomas: Utan oftast vill dom ha white hat-hjälp helt enkelt?
Christian: Nej, jag upplever inte att dom definierar det så. Dom upplever… Oftast har man väl kommit överens om problemdefinitionen – ”ja men om det är en sista minuten-resa”, som vi pratade på föreläsningen, ”men okej, vi är på tionde platsen på… sista minuten-resor, och vi säljer tio tusen sista minuten-resor i månaden, vi vill sälja tjugotusen”. Okej, då är det förstaplatsen ni ska ta er till. Och då är ju det problemet som ska lösas, och då bryts det problemet ner i ett antal aktiviteter; det kan vara tekniska, det kan vara content, det kan vara länkar eller en mix. Och sedan planeras dom här aktiviteterna så att dom blir genomförda.
Och är det till exempel content, då är det inte säkert att jag gör det, det kan vara någon annan, och så genomför man detta som ett projekt, tills man är på förstaplatsen. För det är inte en ”black box” att ta en webbsida till förstaplatsen. Det är inte det. Det är inte exakt en hundraprocentig mätbar process som AdWords, men det är en process i ett antal steg som kan beskrivas, och sedan kan kunden fatta beslut, och oftast finns det lite olika alternativ.
Ekonomi är ju en del av alla projekt. Och då fattar kunden ett antal beslut, och jag är den som förklarar: ”om du fattar det beslutet så får du den konsekvensen, är det det beslutet du vill ha?” Och så bestämmer kunden. Det är inte konstigare än att Volvo köper bilmotorer. Dom gör olika typer av kompromisser, man har olika typer av mål, det finns budgetramar, det är exakt samma sak.
Thomas: Om du skulle förklara det… Jag sa ju här black hat och white hat och så vidare, och om vi vill fortsätta den diskussionen, om du vill förklara kort vad det betyder egentligen?
Christian:Ja, jag tror att hardcore definitionen av black hat, det är kriminella aktiviteter egentligen. Du hackar andra människors webbsajter och injicerar länkar, det är så jag uppfattar black hat. Och white hat är att man följer Google WebmasterGuidelines fullt ut.
Det är också svårt, för dom är väldigt otydliga. Och dom ändras över tiden, så det är liksom lite svårt. Det tror jag liksom är den vedertagna definitionen. Och sedan så kanske man då kallar köpta länkar för black hat också. Jag tycker inte att det är det. Jag tycker att det är bara… det finns ingen…
Thomas: Alltså, man köper länkar, man betalar någon för att länka till din sida. Det säger ju Google i sina användarvillkor att det är inte tillåtet, kommer vi på dig så kan vi ta bort dig ifrån sökresultatet.
Christian:Korrekt.
Thomas: Och det har ju också hänt, till exempel Interflora, för ett par år sedan. Det var ju ett sådant känt case, och BMW, dom råkade också illa ut.
Christian:Absolut.
Thomas: Men du sa ju förut här att om kunden ber om det, då kan du göra det i alla fall?
Christian:Absolut.
Thomas: Är det en vanlig syn i branschen?
Christian:Ja.
Thomas: Finns det inga problem med det eller? Eller ja, hur resonerar du runt detta? Det ändå är att göra någonting som du vet är på sikt förmodligen skadligt och i strid med villkoren?
Christian:Jag är inte alls säker på att det är på sikt skadligt. Google är ganska omedvetna om vad som pågår, och dom har ganska dåliga system för att upptäcka detta. Så ur det skälet så tycker jag inte att det är konstigt.
Mycket handlar bara om ekonomi, alltså kunden har en budgetram och dom vill fatta medvetna beslut inom detta. Sedan finns det kanske bolag som låter kunden fatta omedvetna beslut, och det är väl det som omoralen möjligtvis. Men om kunden fattar ett medvetet beslut om detta, om risker och möjligheter i ekonomin, då är det ju inte konstigt tycker jag.
Det är ju inte konstigare än att du köper Dennis Hotdog kontra kvalitetskorv på saluhallen, du kommer bli mätt av bägge.
Thomas: Så att skillnaden ligger i just att kunden gör ett aktivt eget val…
Christian:Det tycker jag.
Thomas: …att ta den vägen, då är det inga problem?
Christian:Ja. Och dom som jobbar väldigt mycket med detta är ju e‑handlare, och dom är ju generellt sett ganska duktiga på detta, alltså dom har insikter om vad som gäller. Ungefär två tredjedelar av alla e‑handlare i Sverige säger att sökmotoroptimeringen är den viktigaste vägen till marknaden, och det finns rätt mycket erfarenheter i det samhället kring detta.
Thomas: Men jag uppfattar Googles regler här… När man läser dom så får man ändå intrycket, och när man läser också det dom skriver på bloggar och sådana saker, att i grund och botten handlar det om att dom vill säkerställa god kvalité för besökarna, och att man får ett resultat som är ärligt i någon bemärkelse.
Och när man då köper länkar och så vidare så handlar det egentligen om att sätta den här principen ur spel, när man då vill köpa sig plats före dom som har förtjänat en viss position genom att betala mer och så vidare. Vi jobbar ju med content marketing, för oss är ju innehållet det centrala och i den bästa av världar kan man ju då tycka att då borde man ju respektera reglerna. Är det en naiv syn, eller?
Christian:Ja.
Thomas: Kort och gott bara… naivt. Gôtt, då vet jag det!
Christian:Men alltså man får betänka att Google är en marknad, och det här, det som du vill ta till marknaden, och det är okej. Och du kommer finna din publik och dina användare och dina kunder på det sättet. Det kommer inte att vara hundra procent av marknaden, om det är en procent eller nittionio, det vet vi inte. Men det är okej tycker jag, alltså det är en marknad med olika typer av synsätt och aktörer och dom ska mötas.
Thomas: Men om vi gör en jämförelse då. Om vi tänker oss att vi har en… Saluhallen till exempel här i Göteborg, där har folk då köpt plats och får stå och sälja sina produkter och varor där. Om jag bara stövlar in, helt enkelt, och ställer mig framför en disk och börjar saluföra mina ostar framför ostdisken, tror du inte att dom flesta ändå skulle uppfatta det som lite omoraliskt eller oetiskt egentligen?
Christian:Jo, det tror jag. men jag tycker inte att liknelsen är relevant för situationen med Google.
Thomas: Eftersom?
Christian:Google har dom här reglerna – Google Webmaster Guidelines – inte för din skull, dom har det för sin skull. Det är deras regler som gynnar dom.
Thomas: Kan du utveckla det lite grand?
Christian:Jo, jag betraktar dom som gör SEO som Googles enda konkurrenter. För dom pengarna som läggs på mig, det är väldigt troligt att om jag inte fanns så skulle dom pengarna läggas på AdWords. Så Google har dom reglerna av konkurrensskäl som gynnar dom själva. Dom reglerna gynnar bara Google, ingen annan.
Och det är också så, om man tittar på… Om man tillät köpta länkar fullt ut, det som skulle hända är ju att dom som tjänar mest på en topplacering skulle vara i toppen på lång sikt. Och då är det också troligt att dom som tjänar mest också har dom bästa användarupplevelsen. Och det är svårt att tjäna mycket pengar på en dålig användarupplevelse. That does not compute. Givet att det är liksom ett vanligt erbjudande som följer Svea rikes lagar.
Thomas: Jag förstår hur du tänker. Google vill ju hellre att du köper AdWords-annonser för att komma överst än att du betalar Topdog pengar för att komma överst helt enkelt?
Christian:Absolut.
Thomas: Men jag har haft en teori en gång att… Jag menar… Jag vet när jag använde AltaVista en gång i tiden. Det var den fräckaste sökmotorn. Och sedan läste jag en artikel i Dr. Dobb’s Journal, som förmodligen dom flesta inte har någon aning om vad det är för tidning, men det är en riktigt nördig datatidning. Och i den här så fanns det ett reportage som handlade om fem nya spännande sökmotorer.
Jag testade alla fem, och en av dom tyckte jag faktiskt var riktigt, riktigt bra, för den gav mig dom artiklar jag var intresserad av, alla andra hade svårt med det. Och det var ju Google, innan Google blev känt. Red Robot tror jag dom hette på den tiden om jag minns rätt.
Christian:Backrub.
Thomas: Backrub kanske det var. Och sedan så tog det bara liksom ett par månader och helt plötsligt så ”Boff!”, så var alla över till Google, av samma skäl. Fast då hade dom ett mycket mindre index, alltså mycket färre ord och sidor i sitt register än AltaVista hade, men dom var ju så jäkla mycket bättre på att ta fram rätt saker, och du slapp all den här reklamen, du slapp allt det här runt omkring helt enkelt.
Och jag har alltid tänkt, och jag har skrivit, eller… Jag har också haft det som argument i någon bloggtext som jag har skrivit, att Google måste ju vara livrädda för att det ska komma en ny Google som nockar dom ut ur branschen på samma sätt som dom gjorde mot AltaVista genom att vara ännu bättre på att leverera relevant innehåll.
Och att det är det som har drivit också det här att dom har ju haft en… Panda, Penguin och alla dom här algoritm-ändringarna som har handlat om att säkerställa högre kvalité, och alltså en bättre användarupplevelse. Det har varit ett sätt att kanske då undvika att själva bli utkonkurrerade en dag av någon ny uppstickare.
Tror du att det ligger någonting i den här teorin, eller är den…?
Christian:Om vi pratar dåtiden så fanns det säkert en tid då Googles grundare och ledningsgruppen faktiskt var lite rädda att det skulle komma någonting nytt. Men jag tror inte att man är det idag alls. Anledningen till att man… inte är så orolig idag för andra sökmotorer, det finns andra saker som dom är rädda för som vi kan prata om sedan om du vill, det är att dom har styrt upp internet.
Om du tittar på Google så… Det är egentligen lite fel att bara säga att dom är ett sökbolag idag. Dom är egentligen mycket mer ett databolag, och dom tar den här datan och säljer den till annonsörer förpackad i form av annonser. Och datan samlas ju inte bara i sökmotorn, den samlas ju i alla deras system.
Dom har det största operativsystemet för mobiltelefoner. Dom har det största annonsnätverket på internet, det är tjugofem procent av Google. Dom har Chrome, det är den största webbläsare eller den näst största webbläsaren, den är väldigt stor i alla fall. Dom har många, många andra system där dom bara samlar den här datan och paketerar den och säljer den till mig som medköpare för att driva konverteringar.
Och sedan har dom en feedback-cykel till mig som annonsör som berättar hur jävla bra dom är. Så att… jamen, lägg tjugo procent till, så får du detta. Och vem klarar av att kopiera det? Hur många har hundra miljarder dollar att bygga motsvarande system? Och göra den investeringen? För det är vad det kostar idag om du ska kopiera Google. Det handlar inte bara om bättre sökmotorer, det handlar om all den här datan som dom sitter på.
Thomas: Är inte Facebook lite grand ute efter den positionen och Amazon kanske skulle också vilja konkurrera om dom fick en chans?
Christian:Ja, Amazon är faktiskt head to head med Google, för kärnan i Google som vi pratade om på föreläsningen, det är dom här tio, femton procenten med väldigt högt köp-intent. Det är ju liksom… Dom sökningarna är verkligen viktiga till Google.
Och det som händer i amerikanska konsumenters sinnen, det är att positionen e‑handel, positionen köp, ägs mer och mer av Amazon. Amazon är den första destinationen istället för Google. Och detta upplever Google som ett problem. Så dom är inte så rädda för en ny sökmotor, men däremot så finns det absolut en hatrealtion till Amazon.
Jag tror även att dom är… inte helt nöjda med Apples position, det ser dom nog också som lite problematiskt, men framförallt ser dom Amazon som ett problem då.
Thomas: Och vi svenskar kan ju ha lite svårt att förstå eftersom här tänker vi bara på Amazon som en bokhandel, dom är ju… dom säljer ju allt i princip.
Christian:Precis, dom omsätter som sagt nittio miljarder dollar förra året, om jag kommer ihåg rätt. Så tror jag man ska se på Google. Så det kommer nog ingen ersättare. Google har infrastruktur precis som Vattenfall. Vi blir inte av med Vattenfall, om det är brunkol eller kärnkraft eller vindkraft. Vattenfall finns kvar. Och så ska vi se Google också.
Thomas: Men vad tror du då det var som var drivkraften när dom då, runt 2011 om jag minns rätt, kom med Panda-algoritmen som i princip försökte slå ut alla tunna sajter och allt skräpinnehåll. Och vid den här tiden vet jag när man sökte på någonting så fick man ju upp ett sökresultat som verkade relevant, klickade på det bara för att komma till en sajt som iframe:ade kanske Wikipedia och så var det en massa annonser runt omkring.
Så att du liksom fick ju ta två, tre steg innan du kom till den rätta källan. Och det har ju den här panda-algoritmen i princip städat upp, och idag så är det ju då ett djupare, intressantare innehåll. Och jag tror också att det här var lite grand tändstickan som tände eld, eller fick verkligen den här lågan runtcontent marketing att börja brinna på allvar, för plötsligt så blev det väldigt viktigt att göra bra innehåll för att få en sökmotor-placering.
Men vad hade dom för incitament för att göra den förändringen om det inte vore för att stävja att det skulle komma en ny uppstickare som gav ett bra resultat?
Christian:Jag tror man måste se detta i olika faser. Om man pratar liksom tidigt 2000-tal, alltså typ 2002 till 2007, 2008 kanske, då var ju Google i situation då dom hade ont om innehåll i indexet. Dom accepterade vad som helst. För det fanns inte tillräckligt med bra innehåll, eller innehåll överhuvudtaget, så dom behövde ju saker och ting att visa upp.
Vid den tidpunkten hade man inte KnowledgeGraph eller kapaciteten eller marknadspositionen att bara styra upp saker och ting, så då såg man ju till att det fanns massor med incitament till typ Demand Media, om ni känner till dom, att skapa eHow, bygga miljoner sidor. Så dom har sett till att det var extremt lönsamt för dom att göra detta och beter sig på detta sättet för att det löste ett problem för dom.
Och det som hände under den här resan då, det var att Google upptäckte att deras användare reagerade svagt negativt inför detta. Så vid någon tidpunkt blev dom här incitamenten ett problem. Då kan man ju inte bara ringa till Demand Media och bara säga ”Far åt helvete, lägg ner” och många, många andra, det är inte bara dom, det är tusentals aktörer, så dom har byggt en ”algo” för att lösa problemet.
Thomas: Det är ganska… Du har en ganska mörk syn på Google, fast du lever på dom samtidigt?
Christian:Absolut. Men jag känner deras hjärta, så att… Jag vet hur dom är egentligen.
Thomas: Det är ganska läskigt egentligen när man tänker på hur mycket inflytande och makt dom har över internet. Du nämnde idag en siffra att man hade haft, 2013 var det väl, ett avbrott i fem minuter och då tappade man trafiken i hela världen, hur mycket var det?
Christian: Fyrtio procent av alla internettrafik försvann under fem minuter.
Thomas: Dom driver åtminstone fyrtio procent av alla trafik, åtminstone då? Ja, det är fascinerande.
Pia: Ja.
Thomas: Mm, du sa att det fanns andra som Google var rädda för, men det var Amazon du tänkte på då och…?
Christian: Ja, precis.Alltså jag upplever att konkurrensmässigt så… kring den här kärnan så är det Amazon som är problemet. Sedan så breder ju Google ut sina tentakler över jorden, så det är klart liksom i vertikaler och segment och så så finns det ju andra typer av konkurrenter.
Om man tar Google Analytic så har dom sina konkurrenter, Android har sina konkurrenter och så vidare. Så att liksom varje del har ju specifika konkurrenter också. Men visst, själva kärnan så upplever jag att det är Amazon då som är någon typ av bekymmer, som dom håller på att ta itu med.
Thomas: Men du tror inte att Google ser Facebook kanske som ett bekymmer, men jag har fått den uppfattningen att Facebook kanske ser det omvända, för att dom har alltid, det är min uppfattning (och nu det jag, nu kommer jag få en massa sociala medier-människor på mig här) men min uppfattning har varit att Facebook har varit väldigt trevande och inte riktigt veta vad dom ska vara. Först var dom lekstuga för en massa appar och man poke:ade och allt vad det var för någonting, och så testade jag det, och så gav jag upp.Och sedan när jag kom tillbaka på senare år och upptäcker att nu är det egentligen ett nyhetsflöde som är mycket mer intressant, och där har dom ju gjort sina algoritmförändringar och strypt flödet och så vidare för att städa upp och få ett mer relevant, intressant innehåll.
Dom flörtar med mediaföretag och vill att dom ska lägga sitt innehåll där, så att dom kan presentera nyheterna. Det spekuleras i att dom skulle koppla på sig på Bing, som är Microsofts Googlevariant, eller konkurrent till Google då, för att kanske till och med tillhandahålla sökresultat direkt i flödet. Så det känns ju som att Facebook har någon masterplan där dom vill egentligen att det ska bli ”the go to place”, precis som Google är idag.
Christian: Eller så är det Bing som kämpar desperat efter marknadsdelar, kan det ju också vara. Men jag tror att med Google och Facebook är egentligen två helt fundamentalt olika aktiviteter. Och det…
Google har lite svårt att kopiera den aktiviteten, eller ersättaren eller så där. Det finns olika behov hos internetanvändare. Och det kommer nog inte försvinna eller så, människor vill se vad sina gör, man vill ha olika typer av processer för att utöka innehåll, allt sker inte via Google.
Och Facebook har en stark pitch till användarna. Man kan se vad sina relationer pyssla med, och det är en väldigt stark pitch tycker jag. Så på den grundläggande funktionsnivån så kompletterar dom snarare varandra. Sedan är det ju alltid en kamp om annonspengarna, det är ju så va. Så där finns det ju en kamp.
Thomas: Affärsmodellen, det är ju där dom konkurrerar kan man säga?
Christian:Och där är väl egentligen Facebook en konkurrent till Google DisplayNetwork och DoubleClick då, att man slåss lite mer om dom här branding-pengarna då. Så där finns det ett konkurrensförhållande.
Thomas: Och nu det senaste här att mycket trafik flyttar ju från Youtube till Facebook numera så…
Christian:Absolut, där finns det också ett konkurrensförhållande.
Thomas: Ja, så det handlar mer om att plocka annonspengar och data helt enkelt?
Christian:Ja.
Pia: Men du, det här att det i dagarna blir klart att Twitter återigen tillåter Google att indexera alla tweets, är det något som ligger i linje med det här också? Jag läste någonstans att det här var för att… just gentemot konkurrenterna, mot Apple bland andra.
Christian:Kanske, jag är lite osäker på exakt varför man gör så. Det kan vara så att Google sitter på data som indikerar att Googles användare vill ha att det här ska synas i Google. För det finns en svaghet i Google, som dom har haft ett problem med som dom har försökt lösa i flera år, och jag upplever kanske inte att dom är jätteduktiga fortfarande på det.
I vårt samhälle så händer det saker och ting hela tiden, det händer ganska mycket i Ukraina varje dag, alltså utvecklingen är ganska explosiv. Och det som Google alltid har haft lite problem med, det är den här färskheten…
Pia: Realtid.
Christian:Realtid, ja. Det finns ju till exempel Google News som man skjuter in i olika typer av sökningar. Så sökte man på ”Charlie Hebdo” när det hände för någon månad sen eller två, då var det liksom en nyhetsbox i toppen bara, så det var liksom inte normala länkar, det var bara en nyhetsbox som hela tiden snurrade på där, för det hände så mycket hela tiden. Och där är man inte lika duktig då.
Och då kanske Twitter är ett bra komplement att visa upp i det ögonblicket för att… man är själv inte så duktig som man borde vara, och då löser man detta. Det är en typ av ”band aid”. Men att Twitter skulle tillföra någonting till relevansen av URL:er eller hur man ska rankas, det ställer jag mig väldigt tveksam till.
Thomas: Då var det egentligen nästan tvärtom, det var Twitter som slängde ut Google och inte tillät dom att indexera när Google startade Google+ helt enkelt.
Christian:Så var det kanske, jag kan inte detaljerna faktiskt.
Thomas: Och det är också på Twitters initiativ som man nu då återigen öppnar upp, inte bara att dom kommer åt utifrån, utan dom får till och med API-access för att kunna på djupet crawla Twitters grejer då. Så det känns som att det finns ett dubbelt intresse. Google har intressen som du beskriver och så har Twitter sitt intresse för att dom kanske känner att dom tappar mark, jag vet inte.
Christian:Ja, jag tror också att, om jag läste det rätt, så skulle Twitter få 41 miljoner dollar och det är 41 miljoner goda anledningar tycker jag.
Thomas: Ja, det låter så ja.Vi pratade här förut om det här… Om det var rätt och fel att ägna sig åt… alltså att inte följa riktlinjerna och så vidare, och det är ju en lite kontroversiell fråga kan man tycka, för det är ju lätt hänt att man går ut i ett medium där det finns folk i din bransch och säger en sådan här sak, då blir det ganska snabbt en väldigt het diskussion.
Och det är egentligen bara två sådana branscher där det är en väldigt sådan här toxic-miljö eller aggressiv miljö, och det är ju sociala medier och sökmotoroptimering.
Christian:Jaså?
Thomas: Vad tror du är orsaken till det?
Christian:Ja, jag kan börja med att komplettera med en till faktiskt. Om du läser kommentarerna på Dagens Media så är det ingen vacker syn.
Thomas: Nej, det finns en väldig generell – som vi pratade med Niklas Myhr här förra gången – generell tendens i Sverige, så upplever jag det som, att det är en ganska otrevlig ton i kommentarsfält över lag. Det är det är det – onekligen.
Christian: Det som jag… Jag tycker ändå det som skiljer… Jag tror kanske i hela kommunikationsbranschen så finns någon typ av bajs-problem, alltså man gillar att kasta bajs. Och oftast sker detta anonymt. På Dagens Medias kommentarer eller på annat sätt. Och det är ju lite osnyggt att kasta bajs anonymt.
Det som kanske skiljer SEO, och sociala medier också, det sker inte anonymt på det sättet, man står för vad man säger, man är öppet kritisk. Och ibland är det inte saklig kritik och ibland är det saklig kritik. Men det som skiljer det är att man är öppen med det.
Och det tycker jag ändå är grundläggande positivt, att man liksom är öppet kritisk, inte anonymt. Det är ju liksom en del av den demokratiska processen, och även i en marknadsekonomisk process så är det en förutsättning för att saker och ting ska funka. Jag hade ingen aning om att det var så i sociala medier faktiskt, men jag…
Thomas: Det är min personliga upplevelse, det behöver inte vara korrekt för det.
Christian: Men jag delar din åsikt om SEO-branschen, att det kan gå nödigt, öppet, sakligt och hett emellanåt. Inte alltid, men emellanåt.
Thomas: Ja, dom gånger jag har varit involverad så har det ju varit en bra diskussion som har handlar just om dom här… huruvida man skall eller inte skall respektera reglerna i tänket. Så att det har varit en skarp men på intet sätt otrevlig diskussion.
Men jag har ändå en känsla av att vad som händer då, och då om vi också sätter det i ett sociala medier-sammanhang, det är att först kanske massor med människor är inne och diskuterar en fråga. Sedan kommer det in en sådan här aktör som är väldigt vass i sin ton eller i sitt röstläge. Då försvinner nittionio procent av dom andra, för man vågar inte, man känner att man kanske inte är tillräckligt genomtänkt och så vidare.
Och jag tycker att det kan vara ett problem också, för då blir det ju ändå väldigt få människor, jag själv inkluderad kanske, som ändå är där ute och pratar och man missar alla andra synpunkter. Och det… det är ju ingenting vi löser här, men…
Christian:Nej, jag förstår dina argument, men samtidigt, i ett demokratiskt samhälle, om du inte öppnar käften så är det ingen som lyssnar, alltså det är ju fundamentet i demokratin, att du faktiskt de facto bestämmer dig för att öppna munnen.
Och det är ju inte som i andra länder när du öppnar munnen och riskerar våld på din personlighet, så är det ju inte här. Du riskerar ju sakliga och osakliga argument emot dig, och det måste man, tror jag faktiskt, i ett öppet demokratiskt samhälle, om man vill säga någonting, man måste acceptera det. Det är priset för ens prat. Sedan förstår jag att alla kanske inte känner sig komfortabla med det. Nej, det kanske är så, men… Det är ändå spelreglerna i en demokrati.
Thomas: Men jag tror också en bidragande orsak till detta är att… I bägge dom här två branscherna så finns det också många, precis som du själv, som är enmansbolag eller fåmansbolag, och som är inne i det här för man är med hjärta och passion inne i detta.
Christian:Ja, det är väl snarare default-läget, att det är ganska små bolag faktiskt.
Thomas: Ja, precis. Sedan, det finns väl en positiv sak med det här också, det är ju så att det är verkligen folk som är grymt engagerade, och det är därför det ibland hettar till som det gör.
Christian:Ja, absolut. Jag tror kanske också, om man ska vara lite krass darwinistisk, att dom som är duktiga på SEO… Det är som du sa Pia, man är tävlingsinriktad. Och då har man svårt att ta nej för ett svar, det är så, alltså det ligger i huvudet. Alltså Gunde Svan är ju jättedålig på nej, han suger på det kan jag säga. Zlatan också.
Thomas: Och kritik.
Christian:Absolut, kritiserar du Zlatan, då kan du få det hett om öronen.
Thomas: Då är det kört.Däremot dom här lite större bolagen, dom är ju oftast ganska tysta i sådana här diskussioner. Men där hör man ju andra saker som…
Vi har en kund till oss till exempel som berättade att när dom ville då säga upp kontraktet med en av dom här större bolagen, så fick dom tillbaka egentligen någon form utav hot om att dom skulle då jobba med en negativ SEO och förstöra helt enkelt deras trafik och länkar och så vidare. Nu tror jag inte att det hände någonsin, men det hotades i alla fall. Och det här kan ju inte vara en engångsföreteelse, utan det verkar ju vara ett återkommande mönster.
Håller du med om den beskrivningen?
Christian:Jag vet inte, jag har inte tillräckligt med information om det är ett återkommande mönster. Men jag vet ju att det finns en hel del berättelser om negativa upplevelser, ja, som jag har fått ta del av, oftast som jag kan berätta publikt.
Pia: Men hur ska man då som lekman då kunna avgöra om en aktör är seriös eller inte? Det blir ju svårt.
Christian:Nej, det är faktiskt ett problem som du pekar på. Det är ju så här att mina färdigheter och insikter är dramatiskt mycket större än genomsnittliga köparen. Vilket betyder att jag sitter med en stor informationsfördel. Och det är ju min moral som avgör hur mycket jag nyttjar den här informationsfördelen då. Och i vissa fall så har väl bolag och individer en annorlunda moral än mig, jag ger ju själv uttryck för det här. Och det är ju såklart ett problem.
Men det är ju också därför det finns sådan här marknadslagstiftning, avtalslagstiftning. Det här exemplet som du refererar till, det tror jag faktiskt är olagligt. Jag vet inte om det är ett brott mot avtalslagen eller vilken lag det bryter, men jag är helt säker på att det bryter en lag.
Så att finns det dokumenterat så är det bara att kontakta en jurist och sedan så blir det genuint obehagligt för det bolaget. Det kommer att kosta dom några hundra tusen att ta sig ur det. Och det bör man göra om man råkar ut för det, för det är också ett sätt att säkerställa att det inte händer igen.
För om en människa har dålig moral så behövs det pengar för att moderera den moralen, och den juridiska avgiften då, det är ju ett sätt att moderera moralen. Sedan är det självklart tråkigt när du råkar ut för det…
Thomas: Nej, för jag upplever ju samma problem, det här är ju andra gången som vi har en sökmotorexpert som talare, och båda gångerna så känner jag en nervositet: är vi säkra nu att det här är en seriös aktör? Och så vidare. Nu tror vi ju definitivt att du är det, annars skulle du ju inte varit här så klart, men just det här problemet, det finns en del, ganska många som är hemlighetsfulla, det finns en del som kanske inte är helt seriösa.
Och det är jättesvårt att veta, som lekman på sökmotoroptimering, vem vågar man vända sig till, och får jag valuta för mina pengar om jag ger dom till det här bolaget till exempel? Så du har inga förslag på idéer hur man skulle kunna bli bättre som köpare helt enkelt?
Christian:Nej, överlag finns det några grundregler som man ska hålla sig till som köpare, och det gäller inte bara SEO utan det gäller mycket annat också. Så här: Fråga efter case, dissekera casen, känns dom rimliga? Ställ jobbiga frågor: Om jag investerar trehundratusen, vad kommer det leda till? Och vad händer om det inte leder till detta? Vad händer då? Vad är situationen då? Kolla hur dom själva agerar.
Jag fick en fråga här kring länkpaket och sådant där, och liksom frågan man ska ställa är: Använder ni detta själva på era egen webbsida, och i så fall, vad leder det till? Så det är liksom… var en kritisk köpare så tror jag att man kan liksom slippa en hel del. Sedan tror jag också att som köpare så kan man inte vara lat.
Om man nu ska köpa både SEO och AdWords och era tjänster och så där, man måste sätta sig in en hel del faktiskt, man kan inte bara luta sig tillbaka, samla in några offerter och tro att det löser problemet, man måste ha mycket mer framåtlutad inställning, så där: Vad är rimligt? Vad kan jag uppnå? Vilka parametrar styr den här marknaden?
Tänk om Volvo när dom köper motorer bara lutar sig tillbaks och väntar på ett gäng… Det funkar inte så. Desto mer komplex tjänst det är, desto mer framåtlutad måste du vara. Och är du marknadschef idag och faktiskt känner dig svag på detta, ja, då måste du faktiskt fixa det problemet, oavsett hur gammal du är.
Pia: Men där är ju det som du var inne på där, att där har ju du och andra inom det här området då en informationsfördel, för det är inte lätt att då… Just därför att bilden av vad sökoptimering är och vilka metoder som är då bäst…
Christian:Ja, dom varierar, ja. Jag definierar antagligen lite annorlunda än vad du kanske har hört innan. Så det är ju inte så att vi är hundra procent synkrona med varandra heller.
Pia: Nej, det är ju det, det är ju en ständig debatt där, så varför kan man inte enas i frågan och göra det lättare för marknadschefen att veta att det är det här som gäller?
Christian:Ja men dels så finns det ju säkert ekonomiska anledningar att ”my way” tjänar jag bra med pengar på så det ska vi inte ändra.
Och sedan, just när det gäller SEO specifikt också, det är ju också en bransch med det problemet som du pekade på lite innan Thomas, att det är inte en aktivitet som Google inte vill ska hända. Och dom är ju liksom den största aktören i ekosystemet som inte kan granskas eller ifrågasättas. Och det är klart att dom sprider en massa propaganda för att göra min vardag svårare, dom säger en sak men det funkar i verkligheten på ett helt annat sätt.
Och jag vet det, för att jag sitter med fingrarna nere i rabatten. Och det kan vara svårt att argumentera emot Google utifrån en marknadschef, för dom har en varumärkesposition, dom är betrodda. Och jag har inte den positionen fastän jag egentligen har rätt. Och det är ju då väldigt svårt liksom ”Du, det funkar inte så bra så där”, så jag tror mer att köparen ska liksom titta på case, personen liksom framför sig, vad är dom liksom, om någonting går fel här, har dom någonting att förlora då? Och så vidare. Så skulle jag hantera det väldigt mycket mer.
Alltså professionalitet i köparna måste också upp, tycker jag. Det är deras ansvar att vara lite insiktsfulla.
Thomas: Och då ska man också hänga med i alla algoritmförändringar som Panda, Penguin, Hummingbird och…
Christian:Det är mitt jobb, men liksom man kanske… Om vi tar SEO specifikt så tycker jag att SEO är en investering. Det är inte en kampanj. Det är en investering som sker över tid. Det är antagligen liknande så som ni tänker.
Om ni skapar en artikel eller en kontext, då kommer den kanske att leva i tre år, och avkasta pengar i tre år. Men initialt kan den ha en kostnad, och sedan ska den betala av sig på något sätt, eller det ska uppstå ett ekonomiskt värde. Och SEO är på samma sätt.
Och ska du göra investeringar, då har du beslutsunderlag, vad du kan förvänta dig, vilka svårigheter, vad är det för fakturor som kan omkullkasta investeringen, vilka risker finns det i projektet, och vilket nuvärde har projektet?
Att ha ett sådant tankesätt kring sin SEO skulle antagligen vara mycket till fördel för alla. Och det är ju fördel för säljaren också – för mig. Jag betraktar ju processen så. Och flera andra med mig i branschen. Jag är inte unik. Och det tror jag skulle göra väldigt mycket för marknadschefen.
Och det kanske… jag vet inte, marknadschefen kanske är van att tänka i kampanjer och så där, det är lite jobbigt, men jag vet inte, men jag tror inte man ser på processen så. Så underlättas det väldigt mycket, och då kan man kravställa väldigt mycket lättare också.
Thomas: Vart är SEO-branschen på väg tror du? Var finns ni om fem år?
Christian:Det är ju en väldigt svår fråga, för det som jag upplever händer i Google är att dom displace:ar mer och mer dom organiska resultaten till förmån för antingen sina egna Knowledge Graph, om du vet vad det är?
Thomas: Ja. Ellerjag ska säga så här: Jag vet inte. Så vi ställer frågan så vi får det utrett.
Christian:Knowledge Graph är där Google i princip ”scrape:ar internet utifrån olika frågor då, och visar informationen direkt i sökresultaten. Ni har säkert sett små rutor med text i sökresultaten?
Thomas: Från Wikipedia typ?
Christian:Det kan vara Wikipedia, och ibland är det sina egna ”properties”, Youtube och så där. Och så finns det ett helt gäng sorter då. Och det tryck dom organiska sökresultaten längre ner då, vilket driver mindre mängd ”clicks” på viktiga sökningar då, eller värdefulla sökningar kanske.
Thomas: Och det är väl så att i USA så är ju nästan all skärmyta idag Googles eget innehåll och väldigt lite är sökresultat. Medan vi i Sverige fortfarande har en hel del sökresultat kvar.
Christian:Ja, jag brukar så här schablonmässigt säga att för fem år sedan var sjuttio procent organiskt och trettio procent annonser. Nu är det sjuttio procent annonser och trettio procent organiskt. Det är inte exakt så i varje sökning, men lite schablonmässigt brukar jag säga så.
Thomas: Och då blir det svårare och svårare att motivera varför man ska göra en sökmotoroptimering eller…?
Christian:Ja, eftersom en del av dom här beslutsunderlagen… Om man tittar på det som en investering så måste man ju visa på någon typ av avkastning, eller någon typ av jämförande värdering. Och det är klart, jämför man printannonsering så är ju alltid SEO mer lönsamt, men ofta så ställs man mot AdWords då, och det blir en massa olika typer av problem kring investeringen SEO när man gör så här. Så det kommer att ha en stor effekt på SEO dom kommande fem åren.
Men samtidigt så är det så att Google driver så mycket trafik, och användningen av Google ökar, och Google själva och säger att femton procent av alla sökningar som dom får varje månad har dom aldrig sett innan. Så det sker ju liksom en… Varje månad sker det enorma skift i sökefterfrågan och att liksom lyckas ställa sig i riktningen att tsunamin av sökefterfrågan, det är ju jättemycket trafik helt plötsligt, hur man kan lyckas med det. Så det kommer alltid finnas behov av SEO, hur man än vrider och vänder på det.
Thomas: Men det blir allt smalare och mer nischat helt enkelt?
Christian:Ja, det tror jag. Det blir liksom… Jag tror kanske att dom SEO:ar som finns om fem år, dom jobbar mycket mer mot dom stora bolagen på olika sätt, eller dom stora bolagen har kompetensen ”in house” i större utsträckning. Och dom externa konsulterna, det handlar mer om process och styrning och organisation, rekrytering kanske och så där, på olika sätt.
Pia: Man kan inte säga att SEO är viktigare för vissa branscher eller storlek på företag än andra, eller så? Utan det är…
Christian:Jag skulle säga att det är viktigt för alla, men det är klart, det är ju inte dödsviktigt för alla. Det skulle jag vilja säga. Alltså det… Söker är lite hur vi navigerar webben idag. Och det är klart att man kan skita i det och bara köra tv. Det är helt okej. Men ja, tv blir också… Som dom sa idag, användningen minskar där också. Så att det är klart att någon dag så kommer dom problemen att vara akuta.
Thomas: Jag tycker mig se redan idag en glidning från många SEO-företag, att man går från att säga att man jobbar med SEO till att man kanske går så långt att man säger att man jobbar med content marketing till och med?
Christian:Ja, men det är en korrekt iakttagelse.
Thomas: Och du skrev ju här 2013 en artikel med den ganska kritiska rubriken Den tråkiga sanningen omcontent marketing. Är du fortfarande…?
Christian:Jag har faktiskt ändrat lite uppfattning sedan dess. Dels om man tänker efter, dom här femton procenten som jag nämnde nyss, att ställa sig i vägen för dom, då behöver man ju content, eller hur?
Pia: Mm.
Thomas: Mm.
Christian:Så ur det perspektivet så… har jag ändrat perspektiv. Men jag tycker också att den grundläggande problematiken är att företagen gör inte analysen vad som är mest värdefullt i vår marknadsföring idag. Och då skulle dom rätt fort komma på att istället för att lägga pengar på content marketing eller någon annan typ av… Det är inte specifikt content marketing, det kan vara vad som helst, sponsring, ”you name it”, print… Det är bara att skifta stora mängder av resurser till AdWords.
Det är nästan… För många, många företag skulle öka sin marknadseffektivitet, sin marknadsbudget vid T lika med noll, direkt. Och efter det, efter ett år eller två, skiftar det till SEO. Och sedan skiftar det tillbaks till vad man gjorde innan, för då har man liksom tömt sin marknadsmöjlighet där liksom.
Det tror jag är den grundläggande problematiken som jag upplever med content marketing, att man bör titta på: Vad ger bäst avkastning? Och givet vad jag vet så är AdWords i Sverige fortfarande en gigantisk marknadsmöjlighet.
Thomas: Så vad du säger egentligen, det är att på kort sikt så skulle man få snabba resultat helt enkelt om man la alla sina resurser på AdWords, för då finns man överallt och syns överallt när man söker?
Christian:Ja.
Thomas: Men på lång sikt så skulle detta då eventuellt urholka även det systemet?
Christian:Absolut.
Thomas: Och då måste man gå tillbaka till ”basic”.
Christian:Ja, och då kommer helt naturligt, om man har det synsättet, om man tittar mycket mer på ROI, mäter mycket hårdare, då kommer content marketing också helt naturligt att komma tillbaks in i detta. För jag tycker att content marketing kan stå på egna ben, det finns nytta.
Och det… Om man bara tittar på det här säljflödet, ska man köpa SEO-tjänster så har jag rätt många steg innan man blir kund hos mig. Men jag måste lägga tid på att flytta kunder dom stegen, jag kan inte bara skita i det, det kommer inte att funka, för då blir det färre kunder i sista delen av sale funnel:n.
Och där har ju content en roll. Desto mer komplex köpeprocess du har, desto mer med content måste du egentligen jobba. Och vid någon tidpunkt så kan jag inte bara jobba med ”attribution of the last click”, jag måste jobba högre upp i min ”sale funnel”. Och då kommer content marketing helt naturligt in där.
Thomas: Ja, vi ser ju gärna att… Vi förespråkar egentligen en approach där man gör reklam för sitt innehåll också.För att ett misstag som vi stöter på ibland det är att man vill komma igång och testa content marketing, och då sätter man upp något nyhetsbrev eller en blogg eller vad det kan vara för någonting, som lever sitt eget lilla liv. Och så fyller man det med innehåll och så efter tre månader så säger man ”Det här gav inget resultat”. Nej, tacka fan för det, du måste ju promota den precis som du promotar någonting annat.
Men skillnaden är att när du promotar någonting som faktiskt folk vill ha – ”Jag vill ha innehåll” – precis som du sa idag, att det är nästan det man alltid söker efter. Så att då kan du köra AdWords-annonser, native-annonser, du kan använda dig av sociala medier och sponsra sociala medier, med mera, och driva trafik till din plattform – till din blogg eller till ditt nyhetsbrev eller vad du har får någonting – där du har ditt innehåll. Och därifrån försöka förädla dom stegvis då, genom e‑postlistor, event och liknande.
Christian:Det är ju också så du får reda på att du har skapat rätt innehåll.
Thomas: Ja, precis. För bara par år sedan så hade inte jag fattat den här idén att förutom att driva trafik så är ju AdWords-annonser också ett ypperligt sätt att få reda på vad folk är intresserade av. Att testa olika ord, köpa dom, se vad som driver trafik, och sedan… ja. Det är ju ett väldigt intressant verktyg ur det perspektivet, att få reda på: Vad kan man tänkas vilja läsa om?
Pia: Mm. Ja, du… om man nu vill hålla på med SEO så får man vara faktiskt duktig på att skriva då på rätt sätt. Du har ju ställt samman en lathund i hur man skriver för sökmotorer, och där du menar att man faktiskt inte ska skriva för sökmotorn utan för människan, och att man ska skriva det som folk vill länka till. Det låter ju som att då måste man ha gjort sin målgruppsanalys ordentligt. För hur kan man annars veta vad folk vill länka till, är det korrekt?
Christian:Helt korrekt.
Pia: Ja, upplever du att företag gör det idag, är dom duktiga på sin analys?
Christian:Nej.
Pia: Nej. 🙂 Ska man inte alls tänka på sökord när man skriver längre, utan…?
Christian:Jo, alltså… ska jag skriva en artikel om Google Analytics så vill jag ju att den ska ankra på Google Analytics och lite relaterat till det. Men om jag skriver en artikel om Google Analytics, då är det helt naturligt att jag har med ordet Google Analytics i titeln av artikeln. Det tycker jag känns inte alls onaturligt. Och det tror jag känns naturligt för användarna också; att man berättar att artikeln handlar om Google Analytics redan på artikelns titelnivå. Och då har man ju redan kommit till ganska hög hygienfaktor på din artikel on site SEO. Förstår du vad jag menar?
Pia: Mm.
Christian:Och då kanske man inte behöver liksom… man behöver inte hundra procent måluppfylla, man behöver kanske bara sextiosex på liksom en sådan grej.
För om man tittar på vad liksom folk gillar att klicka på… Det är ju så att titeln på artikeln är väldigt viktig. Dom här nya clickjacking-sajterna, Upworthy och allt vad dom heter. Det finns väl ett gäng svenska också? Det visar ju hur viktig titeln är att få människor att klicka på det.
Och det är klart, kan du skapa en väldigt bra artikel, ha ett väldigt bra innehåll, som människor gillar och dom känner sig lite känslomässigt utmanade så att dom länkar till den. I det perspektivet, att inte ha en hundraprocentig perfekt SEO-titel är kanske inte det viktigaste. Förstår du hur jag menar?
Pia: Mm.
Christian:Alltså hundraprocent måluppfyllelse är oftast inte bäst, utan man måste titta på liksom hela upplevelsen, inte bara själva titeln. Och min upplevelse är att om du kan skapa en riktigt bra titel, och ”description” och lite intro som säljer, och bild och så, och du kan få snurr på den i sociala medier eller köpannonsering som folk verkligen vill klicka på, då är det mycket, mycket bättre än att ha hundra procentigt perfekt SEO-titel. Det tycker jag i alla fall.
För du skriver ju för användaren, inte för sökmotorn. Och kan du få en massa användare att verkligen uppskatta den, då kommer Google vilka ranka den också.Och man kan vara helt brutal också. Om jag nu skapar den här titeln, och det här innehållet, jag får snurr på den, och folk länkar till den och så.
Och sedan funkar det lite så att folk… Oftast är det så att artiklar eller content inte har så lång tid i rampljuset. Det betyder inte att dom är dåliga, men liksom dom har inte massiva mängder trafik hela tiden. Dom har en tidsperiod initialt. Men då kan man faktiskt i efterhand gå tillbaks och skriva en perfekt SEO-titel i stället. Förstår du?
Om du nu har fått länkarna och allting sådant där, då kan man ju städa till den efteråt. Man har ju alltid den möjligheten. Om man nu tycker att det är viktigt. Så resonerar jag.
Pia: Du gav ju många bra tips på det i föreläsningen, så den kan man ju ta del av. Bland annat det här med ord, som att ”bäst”, och ”hur gör man” (det känner jag ju igen själv, att det söker jag ofta på), det är bra ord att använda. Och så det här med färskheten då som du var inne på.
Thomas: Du pratade också om Übersuggest som ett av dom verktygen du själv använder för att komma på…
Christian:Ja, du använder det också va?
Thomas: Nej, faktiskt inte.
Christian:Jaså?
Thomas: Jag har nämligen följande fråga till dig nu. Nu får jag en perfekt chans att få svar på min fråga. Jag upplever dom här Topsy, Übersuggest och dom här, dom är ju amerikanska produkter, är dom duktiga på att förstå på svenska?
Christian:Über Suggest har en svensk valmöjlighet och jag upplever inte det som… Jag får väldigt mycket information ur det verktyget. Topsy tror jag är lite sämre faktiskt.
Thomas: Och det finns ju andra verktyg för andra saker, som SEMrush, Majestic, Moz OpenSiteExplorer och den här Ahrefs till exempel för att titta på vem länkar och så vidare. Men det är samma sak där, dom bygger väl upp någon form utav… indexerar webben ungefär som Google för att försöka förstå ungefär vad Google har i sitt index. Fast det är inte Googles, utan deras eget.
Finns det inte risk att den också är väldigt centrerad på dom stora marknaderna och lilla Sverige… att det blir liksom en skev bild man får om man använder dom?
Christian:Jag är ju hardcore användare av Ahrefs och Majestic sedan många år tillbaka. Och… det är så klart att deras svar är inte lika bra som Googles svar, men det är oftast väldigt bra svar, fortfarande.
Jag upplever att Majestic är lite vassare i Skandinavien är Ahrefs. Det är ingen vetenskaplig undersökning, det är bara min upplevelse. Jag är dock tung Ahrefs användare nuförtiden för deras innovationsnivå verkar ligga föra Majestic.
Thomas: Ja, och dom är bra på content marketing också.
Christian:Ja. Jag föredrar dom, också av lite subjektiva skäl tror jag.
Thomas: Men där har vi en som du inte nämnde nu som är faktiskt en av mina favoritkällor när det gäller spännande artiklar inom det här området, det är ju Moz. Dom är ju asgrymma, om man får säga så, när det kommer till att skriva blogginlägg som handlar om allt möjligt. Men verktygen dom har är inte lika top notch.
Christian:Nej, dom ligger… Dom är duktiga på marknadsföring och produktutveckling.
Thomas: Ja, verkligen. Har du några förslag på andra sajter som man ska hänga på för att hänga med i utvecklingen, förutom just Moz blogg då till exempel?
Christian:Jag är ju hardcore-läsare av något som heter SEO Book. Men det är lite för komplext för den genomsnittliga användaren. Det är lite problematiskt tror jag. Jag tror det handlar väldigt mycket om att finna individer som man är intresserad av och sedan så följa dom. För mycket av dom här SEO-sajterna drivs av företag med en egen agenda, så det är lite vridet mot deras håll, att man måste hitta individer som intresserar en.
Thomas: Så dom tre källor förutom Moz, SEO Book som jag vänder mig till är just Search Engine Land, Search Engine Watch och Search Engine Journal.
Christian:Ja, det är ju stora nyhetssajter upplever jag det som. Ibland så skriver dom HOWTOs och sådant också, men jag upplever dom mer som nyhetsrelaterade. Och jag läser Search Engine Land också, jag är bekant med Search Engine Journals grundare, så det händer att jag är där också. Men jag är ingen hardcore användare av dom.
Thomas: Och det är kanske lite grand över ordinarie användares…
Christian:Ja, jag tror det också.
Thomas: Utan det är mer i dom företag där det finns folk som verkligen har sökmotor som sin uppgift, då är det här bra källor, och då har dom ju redan koll på det säkert.
Christian:Ja.
Pia: Mm, du var ju inledningsvis här inne på det här att du hjälper företag med processen kring sökoptimering. Kan du lite kortfattat igen bara gå igenom… Är det olika steg? ”Nu vill jag börja sökoptimera på allvar, vad gör jag nu då?” Finns det någon sökoptimeringsprocess?
Christian:Ja, jag tycker den första processen handlar om någon typ av analys och plan. Vad är dom viktigaste frågorna jag har att berätta? Vad är värdet av detta vi ska göra? Vad är värdet av SEO? Alltså i liksom monetära termer.
Det är så klart att kvantifiera det till hundra procent exakt rätt, det går inte, men man kan ha ett väldigt gott hum om vad värdet är. Och sedan så ska man ta reda på, för att uppnå det här värdet, vad är det vi måste göra? Vilka aktiviteter är det som måste till? Är det att uppdatera titeln eller är vår tekniska infrastruktur en katastrof? Så vi måste bygga om all teknisk infrastruktur. Allt sådant här måste upp då.
Och en annan faktor som jag tycker är väldigt viktig; vad är dom här stora riskerna som kan få det här projektet att gå åt skogen? Sedan, eftersom jag har jobbat med lite större företag, min SEO-process måste integreras med deras normala processer då. Så det handlar om det här vi måste göra för att uppnå värdet; vem ska göra det? Vem är ansvarig för den här specifika aktiviteten? Ja, men exempelvis producera innehåll. Sedan kan man egentligen fatta ett väldigt gott beslut om en SEO-investering.
Och efter det, eftersom du har en plan och insikt och så där, så är det egentligen… handlar det om exekvering. Och att hantera den här exekveringsprocessen då. Sedan efter en viss tidsperiod då, det varierar lite mellan bolag och vad som måste göras och så, så ska det här målet man har tittat på initialt nås. Så jobbar vi ungefär.
Pia: Ja, och det måste ju funka även på mindre företag, inte bara stora utan på alla?
Christian:Absolut.
Pia: Mm, ja du, det är väl dags att runda av. Men innan vi avslutar intervjun så kan du väl bara lite kort berätta för våra lyssnare om vad vi pratade om på morgonens seminarium. Kan vi paketera det på något vis? Locka till att…
Thomas: Precis, locka till att se presentationen, för vi spelade ju in den.
Pia: Det var ju väldigt många frågor efteråt, så att det fanns ju ett stort intresse från publiken.
Thomas: Jag tror aldrig jag har sett en sådan lång kö efteråt faktiskt.
Pia: Nej, det var ju jätteskoj, det var intervjuer och grejer, så att…
Christian:Ja, det är ju roligt att höra.
Pia: Det är ju ett hett ämne helt klart, och jag tror att många känner sig ganska vilsna.
Christian:Det tror jag också, det är mitt intryck. Ja, jag pratade i trettiosex minuter tror jag, tog du tiden? (48 minuter, red. anm.)
Pia: Ja, det var någonstans där, eller några minuter till kanske.
Christian:Så klart att det inte är så lätt att packa ihop trettiosex minuter så här, men det som jag ville ge en insikt om, det var att: Vad är SEO egentligen? Vad betyder det för företagen? Vad är SEO i företagens säljprocesser? Vad kommer den in och varför är den viktig precis där? Ge den insikten.
Jag ville också dela insikten om vad jag upplever SEO är; för som jag sa, SEO, det är ingen som går hem och egentligen säger: ”Nu ska jag göra SEO”, för det är liksom… det blir bara konstigt. Så det jag ville visa var ett antal faktorer som jag upplever är SEO. Gör man dom så förbättrar man sin SEO, jobbar man med dom faktorerna eller analyserar sin webbsajt efter dom faktorerna, så kommer SEO:n att bli bättre över tid, oavsett om man har en SEO-konsult eller inte.
Och sedan ville jag ge konkreta handfast tips om hur man kan använda Google för att förstå användaren bättre och genomföra konkreta handlingar på sin webbsida utifrån dom här insikterna kring användandet på olika sätt.
Thomas: Så var man inte där och såg dig live så finns det på Kntnts webbplats, och där kan man ta del av detta.
Pia: Ja, det var väldigt trevligt att ha dig här som gäst, så tack för samtalet, och så hoppas vi att vi hörs och syns snart igen.
Christian:Vi får göra om det om ett år igen.
Pia: Ja. Hejdå!
Thomas: Hej.
Pia: Ja, nu har vi lyssnat på Christian Rudolf här. Vår intervju med honom. Väldigt spännande tycker jag.
Thomas: Jättespännande. Som vi sa till honom efteråt så var det här ett fantastiskt innehåll, tror vi verkligen att det är för er kära lyssnare. Vi tyckte att det var väldigt spännande att prata med honom.
Pia: Ja, och mycket av det här tog han också upp i den frukostföreläsning som vi hade här i förra veckan.
Thomas: Och den var lika uppskattad den. Vi har fått flera mejl från folk som bara liksom sagt tack helt enkelt, och det är ju jätteroligt. Och jag förmodar att Christian har fått många sådana kommentarer direkt till honom också.
Pia: Ja, det hoppas jag, för det var väldigt bra. Och jag vet inte om det är någon koppling, men det var så kul för sedan så helt plötsligt så rasslade det till på anmälningarna på vår content marketingkurs.
Thomas: Ja, det gick ju grymt, det tog ju bara en timme så var hela den kursen utsåld, fullsatt.
Pia: Precis. Vi har en kurs här nu den 10 och 11 mars, och den är som sagt fullsatt. Och då bestämde vi här att vi sätter in en ny kurs…
Thomas: I all hast.
Pia: …i alla hast, den 31 mars och 1 april. Och den, bara ett par timmar så var den i stort sett full den också.
Thomas: Ja, vi har väl någon som ligger där fortfarande och inte har bestämt sig, men säger han ja så är den fullsatt den med.
Pia: Så är den fullsatt den med. Så nu har vi ju satt till ännu en kurs då, den 21–22 april, så där finns fortfarande plaster kvar för dig som vill gå.
Thomas: Och om man vill gå så går man in till: www.kntnt.se/magasinet/utbildning.
Pia: Precis, och anmäler sig där. Så gör det, ett tips.
Thomas: 5900 kronor för två dagar, och ni får lära er det praktiska hantverket hur man kommer igång med content marketing.
Pia: Precis.
Thomas: Och nästa talare då, efter Christian Rudolf?
Pia: Ja, precis, nästa talare, det blir ju då Pontus Staunsrup från PostNord som kommer här den 20 mars. Så vill man gå på detta, vilket man borde kanske, då ska man gå in och anmäla sig med en gång, för att precis som dom två förra tillfällena, där vi då har fyllt salen, så tror jag nog att det lutar åt att det kommer att bli så denna gången också.
Thomas: Jag kan ju tro det. Man får lite ångest så här, hundra…?
Pia: Hundraåttio drygt var det.
Thomas: Ja, hundraåttio platser drygt har vi möjlighet att ta emot, kommer vi att klara av detta? Och sedan bara ”poff!”, smockfullt, hundraåttiofem första gången och nu hade vi hundraåttio den här gången, och folk på väntelistan och… ja.
Pia: Ja, det är jättekul att intresset är så stort.
Thomas: Ja, verkligen.
Pia: Men innan Pontus så har man ju också möjlighet att lyssna på Alex Beauchamp från Airbnb.
Thomas: Global Head of Content Marketing and Social Media.
Pia: Yes.
Thomas: Kommer från San Fransisco till Göteborg.
Pia: Bara för det här tillfället. Det känns ju smickrande.
Thomas: Och det är du som har fixat hit…
Pia: Det är jag som har fixat det, ja, det är smickrande. Så att hon kommer att tala på eventet på Marknadschefsdagarna som går av stapeln här den 5–6 mars på Svenska Mässan.
Thomas: Och det är en…
Pia: En del av…
Thomas: … del av MEG då. Så dom som antingen går på MEG, alltså Mediadagarna i Göteborg, eller dom som går på Marknadschefsdagarna, dom två sitter ju ihop då, kan lyssna på henne.
Pia: Kan lyssna på henne, precis.
Thomas: Om man har både inträdesbiljett till mässan och sedan inträdesbiljett till någon utav föreläsningsserierna.
Pia: Ja, precis, om man har en biljett till Marknadschefsdagarna så kommer man ju in, eller om man har en biljett till MEG.
Thomas: Ja, om man inte har det då?
Pia: Ja, då kan vi hjälpa till!
Thomas: Ledande fråga. 🙂
Pia: Vi har nämligen hundra entrébiljetter till mässan helt enkelt, så du kommer in på mässan, du kan mingla runt, du kan kika och prata med alla utställare och ta för dig av dom öppna seminarierna. Men du kommer in per automatik in på dom stängda seminarierna. Så hundra sådana här biljetter finns det. Och…
Thomas: Och där ska vi säga, att i mån av plats så ska vi försöka få in er just på Alex föreläsning. Så du kommer till vår monter en kvart före utsatt tid…
Pia: Och den börjar klockan tre, torsdagen den 5 mars och håller på i fyrtio minuter.
Thomas: Så senast 14.45 med andra ord ska du komma till vår monter, så ska vi se hur många platser det finns över. Det har vi snackat med PeO Axelsson om att lösa. Och så kan ni få komma in och lyssna på hennes föreläsning förutsatt att det finns plats, så klart.
Pia: Mm, precis.
Thomas: Men, vi har ytterligare en grej där. Dom fyra absolut första… För grejen är att du måste skicka ett mail till oss, till info@kntnt.se och säga att du vill komma in på det här, så ska du få en sådan biljett. Och dom fyra allra första, dom får även en biljett som ger access till alla föreläsningar den dagen.
Pia: Hela den dagen som alltså är den 5 mars. Ja, så släng dig på tangenterna och skicka in nu till oss så kanske du blir en av dessa fyra lyckliga.
Thomas: Annars så är det 96 som förhoppningsvis också är ganska lyckliga.
Pia: Ja, och så hoppas vi naturligtvis att du kommer och hälsar på oss i vår monter.
Thomas: Och det är ju först till kvarn naturligtvis att… så att, ja. Så att man inte blir besviken och kommer in som nummer 101 och inte får någon biljett.
Pia: Nej, precis, så är det. Ja, det var väl dagens program?
Thomas: Det var inte så dåligt det heller.
Och nu ska vi lyssna på någon ytterligare musik, jag har inte bestämt riktigt vad. Jag leker musikproducent, som ni kommer ihåg så har vi börjat spela lite musik på sluttampen här. Och då får vi hålla oss till sådant som ligger under Creative Commons lisens. Så det brukar vara det sista jag gör innan jag klipper ihop alltihop och lägger upp det på Libsyn då, det är att hitta den här rätta musiken. Någonting blir det. Varsågod!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0) och Sunrise (unplugged) © Admiral Bob (CC BY-NC 3.0).
Vill du höra mer av Christian Rudolf? Lyssna på Kntnt Radio avsnitt 86.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »