Tänk dig att få sitta ned i en timme och prata om sociala medier och content marketing med The Social Media Professor. Inte en självutnämnd expert. Utan en riktig. En som undervisar MBA-studenter i hela världen i sociala medier och digital marknadsföring. En som har intervjuats av BBC, ABC, CBS, NBC, FOX News, The Washington Post och många fler medier. Och en som toppar Googles sökresultat.
Thomas och jag fick möjligheten i förra veckan när Niklas Myhr besökte Göteborg och talade inför 185 åhörare på Kntnt Frukost. Vi spelade in samtalet för att du ska få möjligheten att ta del av det. Så plugga in hörlurarna och lyssna på avsnitt 22 av Kntnt Radio!
Tänk dig att få sitta ned i en timme och prata om sociala medier och content marketing med The Social Media Professor. Inte en självutnämnd expert. Utan en riktig. En som undervisar MBA-studenter i hela världen i sociala medier och digital marknadsföring. En som har intervjuats av BBC, ABC, CBS, NBC, FOX News, The Washington Post och många fler medier. Och en som toppar Googles sökresultat.
Thomas och jag fick möjligheten i förra veckan när Niklas Myhr besökte Göteborg och talade inför 185 åhörare på Kntnt Frukost. Vi spelade in samtalet för att du ska få möjligheten att ta del av det. Så plugga in hörlurarna och lyssna på avsnitt 22 av Kntnt Radio!
Niklas Myhr
Niklas Myhr är pitegrabben som pluggade till civilingenjör i Linköping, fick stipendium ur Hans Werthén Fonden vid Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, drog till USA för att doktorera och blev kvar. Idag är han Assistant Professor of Marketing vid Chapman University i södra Kalifornien.
The Social Media Professor
Men i medier är han känd som The Social Media Professor. Sociala medier är ett av hans områden. Och naturligtvis pratade vi mycket om det under vårt samtal.
Men vi kom också in på hans andra specialiteter: digital marknadsföring i stort samt global marknadsföring.
Då och då gör vi avstickare långt utanför vår gemensamma ”comfort zone”, som till exempel när Niklas och Thomas funderar högt på varför så många marknadsförare och kommunikatörer är civilingenjörer.
Lite ur innehållet
Samtalet böljar fram och tillbaka mellan olika ämnen. Många fascinerande idéer, intressanta personer och spännande källor dyker upp i samtalet. Nedan listar jag några höjdpunkter.
- Marknadsföring har utvecklats enormt från Drucker, som sa att ”selling focuses on the needs of the seller, marketing on the needs of the buyer”, till Seth Godin, som pratar om permission marketing. Och nu mer än någonsin. Vad är drivkrafter?
- Ser vi slutet på den gutenbergska parantesen som Jeff Jarvis pratade om på Webbdagarna?
- Niklas har frågat Seth Godin om han fortfarande tycker att företag ska sparka 70% av sina kunder.
- Sociala medier ger mingelmöjlighet – både online men framför allt i verkliga livet.
- Företagsledare som ännu inte förstår att lättsamt innehåll har en plats ska läsa boken Det goda tramset som Åsa Stenström skrev tillsammans med Niklas.
- Kan teorin om high- and low-context cultures förklara den tråkiga tonen i svenska kommentarsfält?
- Hur ska företag nå ut i de privata sociala medierna som Snapchat och Instagram?
- Företag måste tänka långsiktigt, som Mitch Jackson – trial lawyer of the year, för att nå ut i privata sociala medierna som Snapchat och Instagram.
- Måste man finnas i alla sociala medier eller räcker det med en?
- Kan reverse mentoring få 45+ att hänga med i utvecklingen?
- Mobilanpassning – inte bara responsive design utan på alla sätt, till exempel SMS-lista istället för epostlista – är en av de viktiga trenderna.
- Företag måste etablera en content supply chain för att undvika content friction.
- Trots påstådd content chock så har de flesta svår innehållsförstoppning. Hur ska de få igång regelbunden publicering av innehåll?
- Är det viktigt med egen plattform vid content marketing?
- Niklas om adaptive marketing, market automation och retargeting.
- Alla behöver en personligt varumärkesstrategi
Allt detta och mycket mer får den som lyssnar på avsnitt 22 av Kntnt Radio. Och så väntar en liten nyhet i formatet…
Call to action
Ett bra blogginlägg ska avslutas med ett ”call to action” – eller handlingsuppmaning som det lite torrare heter på svenska. Och självklart har jag en sådan: Snälla dela länken till detta inlägg i dina sociala medier och tipsa vänner och bekanta. Tack!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »