Kntnt radio
Kntnt Radio är vår podcast. Varje vecka samtalar Pia Tegborg och Thomas Barregren med en gäst om marknadsföring och försäljning i allmänhet, content marketing och inbound försäljning i synnerhet, och näraliggande ämnen som kommunikation, PR, varumärke, SEO, sociala medier, native advertising, reklam med mera.
Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikeln »Marknadsförare och säljare: Tänk särskilt på detta under 2019!
Nytt år innebär en massa trendspaningar och förutsägelser. 2019 är inget undantag. Men de flesta spaningar känns bekanta. Är det inte samma som ifjol? Jo! Än så länge siktas inget nytt buzzword som likt ”influencer marketing” och ”account based marketing” får marknadsförare och säljare att åldras i förtid och byråägare att gnugga händer. Bra, tycker vi. Då ges andrum att förbättra det vi redan gör. Och mot den bakgrunden spanar Niklas Myhr (”the social media professor”), Pia Tegborg och Thomas Barregren om nio saker som du särskilt ska tänka på under 2019. Lyssna nu!
Läs artikeln »Vad innebär det att jobba agilt?
Fler och fler jobbar agilt och ännu fler planerar att göra det. Men vad innebär det egentligen? För att ta reda på det bjöd vi in en av Sveriges främsta coacher inom området – Michael Göthe. I avsnitt 207 av Kntnt Radio hör du vårt samtal.
Läs artikeln »Så gör du podcast: Handfasta råd och konkreta tips
Vi startade Kntnt Radio för snart fem år sedan, utan några som helst förkunskaper. Mer än 200 avsnitt senare har vi lärt oss massor. I avsnitt 206 delar vi med oss våra bästa tips till dig som driver eller vill starta en podcast. Du får handfasta råd och konkreta tips om att boka och genomföra intervjuer, välja mikrofoner och inspelningsutrustning och hur man undviker dåligt ljud. Missa inte detta avsnitt om du är intresserad av poddradio.
Läs artikeln »Ny studie: 2 av 3 marknadsförare upplever att ledningen inte förstår dem
Ledningen varken förstår eller respekterar marknadsförarens arbete visar ny undersökning. Arbetsbeskrivningar saknas, den snabba utvecklingen inom området leder till stress och förväntningarna upplevs skyhöga. Hur illa är det ställt egentligen? Thomas och Pia har träffat författarna till alldeles färsk studie om marknadsförarnas situation. Lyssna på Kntnt Radio avsnitt 205!
Läs artikeln »Schismen mellan marknad och sälj
Philip Kotler, Neil Rackham och Suj Krishnaswamy skrev 2006 i Harvard Business Review (HBR) om ”the war between sales and marketing”. De beskrev också orsaken till detta ”krig” och hur man ska få slut på det. Trots att det har gått tolv år sedan artikeln publicerade tycks inget ha hänt. Tvärtom visar en studie av Spencer Stuart ”an insane number of chief marketing officers who’ve been fired during 2018” för att citera ur en purfärsk HBR-artikel författad av Keith Ferrazzi. Varför är det så för? Och vad kan en svensk marknadschef lära sig? Det är frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 204 av Kntnt Radio.
Läs artikeln »Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing
Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!
Läs artikeln »Inhousebyrå i ropet. Passar det dig?
Många företag verkar ha fått nog av externa byråer, och satsar istället på att göra mer själva. Drivkraften är behoven att komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”. Stora företag, som Scania, Telenor och Tele2, går så långt att de bygger upp en egen redaktion eller inhousebyrå. Men de flesta företag har inte resurser att göra det, utan måste fortsätta att jobba med byråer. Hur ska de göra för att också komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”? Det är dessa frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 202 av Kntnt Radio.
Läs artikeln »Ny bok om den kreativa revolutionen: Öga mot Öga
Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Nu berättar de tre mästarna om den kreativa revolutionen i svensk reklam i en ny bok: ”Öga mot öga”: Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och kanske viktigast: Vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer. I avsnitt 201 berättar Lars Falk om boken och varför de tre kreatörerna har skapat den. Lyssna nu!
Läs artikeln »Gemensam målgruppsbild ger bättre samarbete mellan sälj och marknad
Kntnt Radio firar 200 avsnitt med ännu en content spaning. Denna gång tar vi avstamp i två skrämmande siffror: Enligt Forresters ”Q1 2018 Marketing Benchmark survey” har sälj och marknad endast hos 24 % av företagen en gemensam målgruppsbild. I mer än 3 av 4 företag så skiljer säljarnas och marknadsförarnas bild åt. Och det visar sig. En studie av LinkedIn visar att överlappet mellan de som marknad når och de som säljarna når är ynka 23 %. Dessa dystra siffror uppmärksammas i en artikel som föreslår att marknad och sälj ska söka en gemensam målgruppsbild. Thomas, Pia och Malin håller med och diskuterar hur det ska gå till.
Läs artikeln »5 trendspaningar om personalisering och personlig integritet
Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.
I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.
Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.
Läs artikeln »Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna
Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!
Läs artikeln »