Mer neuromarketing. Det visste du inte om avtal. Niklas Myhr från världens största konferens om sociala medier. (Och liten lektion i Göteborgska)
Hallå eller!
Den konstiga hälsningsfrasen kan man ibland höra i Göteborg. Inte så ofta nu som för tio år sedan. Men alltjämt då och då – företrädesvis bland oss som ungdomar runt femtio.
”Hallå eller” är inte bara ett hej. Det är också en inbjudan till samtal. Som om man sa: ”Hej! Vad roligt att se dig. Låt oss stanna upp och prata en stund.” Fast uttryckt i två ord. Ekonomiskt och bra.
Det är viktigt att uttala ordet med den rätta schvungen. Det går inte att säga ”hallå!”, som när en expedit ropar på en kund som glömde ta med sig växeln, eller ”hallå?” som om man svarar i telefon (och inte vet att det är ofint att svara ”hallå”). Och gör för guds skull inget uppehåll mellan ”hallå” och ”eller”; det skulle låta besynnerligt tvehågset, nästan osäkert.
Nej, ”hallå eller” ska uttalas i ett enda svep, med ett göteborgskt långt a, ett ännu längre å, och ett ”eller” som får Sten-Åke Cederhök att lyfta på hatten i sin himmel: ”Haalåååäller”.
⁂
Apropå Sten-Åke Cederhök: Albert & Herbert måste jämte Killinggänget vara det roligaste som har visats på svensk tv. Jämför själv! Du hittar flera avsnitt av Albert & Herbert och Killinggängets Nile City 105.6 på SVT:s öppna arkiv.
⁂
I förra veckan kunde du lyssna på en intervju med Erik Modig. Han pratade om sin forskning i gränslandet mellan neurovetenskap och marknadskommunikation. Om du tyckte det var intressant och vill lära dig mer ska du kolla in det här föredraget:
https://vimeo.com/210289989
Föredraget var det 32:a i vår föredragsserie Kntnt Frukost. Trettiotvå! Ja, så många frukostföredrag har vi hunnit arrangera sedan starten 2013. Här ser du alla och kan anmäla dig till kommande: www.kntnt.se/magasinet/frukost.
⁂
Du ingår avtal för din eller din arbetsgivares räkning nästan varje dag. Ofta tänker du inte på det, som till exempel när du laddar ned bilder från en bildbank. Andra gånger tänker du på det, men nöjer dig med en muntlig överenskommelse. Och någon gång då och då sitter du med ett skriftligt avtal framför dig.
Oavsett om du ingår avtalet medvetet eller inte, eller om det är skriftligt eller ej, så är det en lag med mer än hundra år på nacken som bestämmer vad som gäller.
Men vet du vad lagen säger? Och vad som gäller när du medvetet eller inte, skriftligt eller ej, kommer överens med en innehållsleverantör, en byrå, en influencers?
Känner du dig osäker? Läs då advokat Cecilia Torelm Tornbergs artikel med den prosaiska rubriken: Glöm inte bort avtalet.
⁂
En prosaisk, på gränsen till tråkig, rubrik har också förärats avsnitt 92 av Kntnt Radio. Men låt inte det bleka skenet bedra. Avsnittet är ett färgstarkt, nästan grällt, potpurri av insikter, åsikter och utsikter. Allt levererat av Niklas Myhr (The Social Media Professor) och mig förklätt till en rapport från världens största konferens helt fokuserad på sociala medier: Social Media Marketing World i San Diego.
Efter lite inledande snack om vad som händer i baren efter konferensen, så spårar vi ur fullständigt. Vi pratar om content marketing, bushmen, den gutenbergska parentesen, Per Torberger, webbdesign,… Ja, säg det vi inte pratar om. Men till slut hittar hittar vi tillbaka till Social Media Marketing World, och Niklas avslutar med att ge några takeaways därifrån.
Du hör Rapport från världens största konferens om sociala medier här:
Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor
P.S. Om du hittade det i social medier och inte vill missa nästa nyhetsbrev ska du fylla i din epostadress här. Då får du veckans alla artiklar i din inkorg på fredag morgon. Gör som 2300+ av dina kollegor. Prenumerera på Kntnts veckosammanfattning. D.S.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »