Nio år har gått sedan jag grundande företaget som blev NodeOne – Supergasell 2011 och Årets Gasellföretag i Västra Götalands Län 2011 och 2012. I januari lämnade jag bolaget och sålde mina aktier. Det känns förstås lite vemodigt att lämna företaget som har upptagit så mycket av min vakna tid. Samtidigt känns det otroligt förmånligt att kunna ge sig i kast med ett nytt spännande projekt: Kntnt.
Nio år har gått sedan jag grundande företaget som blev NodeOne – Supergasell 2011 och Årets Gasellföretag i Västra Götalands Län 2011 och 2012. I januari lämnade jag bolaget och sålde mina aktier. Det känns förstås lite vemodigt att lämna företaget som har upptagit så mycket av min vakna tid. Samtidigt känns det otroligt förmånligt att kunna ge sig i kast med ett nytt spännande projekt: Kntnt.
Kntnt är innehåll
Kntnt är namnet på ett projekt, ett företag och denna blogg. Namnet skall uttalas [ˈkɒntent], som det engelska ordet för innehåll (content). Det är naturligtvis inte oavsiktligt. Planering, produktion och publicering av redaktionellt innehåll och uppföljning i sociala medier står i centrum för alla tre.
Kntnt är ett redaktionellt system för Content Marketing
Kntnt är ett projekt. Målet med projektet är att utveckla ett intutivt och lättanvänt redaktionellt system, som marknadschefer, kommunikationschefer och andra marknadsförare och informatörer enkelt kan använda för content marketing.
Systemet, som tillsvidare går under beteckningen Kntnt Management System (KMS), består av integrerade verktyg som underlättar
- framtagning av innehållsstrategi
- planering av arbete
- publicering på webben
- promotion i sociala medier
- uppföljning av kommentarer och omnämnanden
- analys av besöksstatistik och beteenden
KMS kan samexistera med EPiServer, Drupal, Wordpress och andra CMS. Det är tänkt som ett komplement snarare än en konkurrent.
Programvaran byggs med öppen källkod. Självklart kommer det därför vara gratis att ladda ned och fritt att användas.
Kntnt är rådgivare och specialister
Kntnt är ett företag. Syftet med företaget är att utveckla lösningar som gör det enklare att dela med sig och ta del av information.
Aktiebolaget grundades i januari. Än så länge är det bara jag, men under året kommer ”jag” att att bli ”vi”.
Vi skall arbeta med projektet, skriva på denna blogg, men framför allt tillhandahålla följande tjänster:
- drift och support av Kntnts redaktionella system
- kurser och skräddarsydda utbildningar i att administrera och använda systemet
- hjälp till marknadschefen, kommunaktionschefen och övriga i företagsledningen att utveckla en innehållsstrategi och redaktionell process
- konsulttjänster
Jag tror inte att “ensam är stark”. Därför kommer Kntnt att söka samarbete med andra företag inom branschen för att tillsammans med dem tillföra våra gemensamma kunder största möjliga nytta. (Hör av dig om du känner dig manad.)
Själv tillför jag 17 års erfarenhet av att utveckla IT-lösningar som underlättar för medarbetare ute i verksamheten att att fånga, spara, hitta, hämta och skicka information.
Kntnt är kunskap, erfarenhet, råd och tips
Kntnt är en blogg. Här kommer jag dela med mig av kunskap, erfarenhet, råd och tips rörande marknadskommunikation och content marketing. Jag kommer också berätta lite mer om både projektet och företaget – när vi har kommit en bit på väg.
I nästa inlägg skall jag förklara min syn på vad content marketing är för något och varför det inte är fluga. Följ Kntnt bloggen så missar du inget.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »