Lär dig native advertising av SEB, som använder det för att driva trafik till sin företagsblogg Greenroom. I denna presentation hör du Kerstin Weidstam, som är ansvarig för content marketing inom SEB:s division som hanterar privatmarknad och små och medelstora företag i Sverige, berätta hur de jobbar. Se och hör den nu!
För dig som följer Kntnts blogg är det ingen hemlighet att jag har mina dubier om native advertising, eller branded content som en del har börjat att kalla det.
Jag har inget emot självaste idén. Istället för annonser som avbryter läsarens flöde och tränger sig på med ett budskap, använd sponsrat innehåll som smälter in i sammanhanget och ger mottagaren ett mervärde. Det är ett jättebra sätt att komma åt värdmediets publik och bygga en relation med dem.
Native advertising fel utfört
Tyvärr ser det sällan ut så. De flesta pratar glatt om sig själva och sina egna produkter. Precis som vanligt. Den enda skillnaden är att annonsen är förvillande lik en redaktionell text. Effekten blir att läsarna känner sig lurade. Det skadar både annonsören och värdmediet.
Här är ett exempel på hur det inte ska se ut.
Cherry Casino har inte fattat native advertising. Men det har SEB.
Native advertising rätt utfört
SEB har en företagsblogg med det fyndiga namnet Greenroom. Tre gånger per vecka publiceras nya blogginlägg skrivna av bankens experter. Det är content marketing.
Och som alltid med content marketing ska innehållet promotas. Och det gör SEB genom native advertising i Omni, på Svenska Dagbladets webbplats och på Allabolags webbplats. Annonserna anpassas helt efter värdmediet och dess publik. Ett jobb som Spoon sköter åt dem. Och resultatet är makalöst bra.
SEB har fattat native advertising. 🙂
Frukost med innehåll
Den 24 april bjöd vi på frukost med innehåll för 17:e och sista gången denna vår. Fast egentligen bjöd vi vare sig på frukost eller innehåll. Hogia sponsrade frukosten. Och Kerstin Weidstam från SEB stod för innehållet, som handlade om bankens satsning på content marketing och native advertising.
Kerstin Weidstam är ansvarig för content marketing inom SEB:s division som hanterar privatmarknad och små och medelstora företag i Sverige. Vi hade bjudit in henne för att berätta mer om SEB:s satsning på content marketing och native advertising.
Niklas Myhr från Chapman University i USA, Christian Rudolf från Topdog och Pontus Staunstrup från PostNord hade lagt ribban högt. Men det var inget för Kerstin Weidstam, som jag med största respekt för pojkarna måste säga gjorde vårens bästa presentation.
Se och hör Kerstin Weidstams presentation
Vi har som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen på Vimeo eller YouTube. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.
Du kan också se filmen här:
https://vimeo.com/126194090
Missa inte intervjun
Pia och jag passade på att intervjua Kerstin Weidstam. Den kommer i poddavsnittet som vi släpper den 21 maj. Missa inte det! Prenumerera på allt vårt innehåll för att vara på den säkra sidan.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »