Alla företag som kommunicerar eller arbetar med varumärkesutveckling står inför en framtid med förändrade spelregler. Förstå hur dagens unga, generation Z, konsumerar media, och utmaningar som följer med detta!
Trampa inte på deras digitala integritet! Respektera att de hatar påtvingad reklam, samtidigt som de kan älska den äkta som de själva söker upp. Varför de skall läsa någonting när det går att titta på youtube är för dem ofta främmande och dyker det upp något nytt och spännande är de inte ett dugg lojala ditt varumärke.
Vi talar om generation Z – personer födda ungefär mellan 1995 och 2010.
Hur unga konsumerar media är temat på mars månads Kntnt frukost med antropolog Katarina Graffman. Kntnt frukost arrangeras i samarbete med Cision, nätverket marknadscheferna och Scandic Ruinen.
Ett exempel på ungas mediavanor
Ja, hur kan en ung persons mediekonsumtion se ut? Det svarar 11-åriga Linnea på när hon tillsammans med Alexander Mason, kommersiell chef Cision Skandinavien, inleder denna morgon.
Många av oss, med generation Z‑barn därhemma, nickar instämmande när Linnea berättar om hur hennes mediavanor ser ut.
Inte otippat är det mobilen som gäller för Linnea. Den är utan jämförelse hennes viktigaste plattform. Där både börjar och slutar hon sitt dygn. Instagram och Snapchat är framförallt de appar som gäller. Tid läggs också på Youtube och spel.
Kontakten med kompisarna sker tveklöst digitalt, via sms eller chatt. Traditionella telefonsamtal är sällsynta och mest till för oss gamlingar. Precis som Facebook. Rörligt är stort. Programmen väljer hon såklart själv genom Netflix, Viaplay eller SVT Play.
Att Linneas beteende är representativt för hennes generation bekräftas av Katarina Graffman i morgonens andra föreläsning. Katarina är doktor i antropologi och en av Sveriges ledande experter i medie- och konsumentbeteenden.
Generation Z förändrar spelreglerna
För en majoritet av dagens unga, liksom för många föräldrar, är digitala medier helt integrerade i vardagslivet. Katarina Graffman går ännu längre och menar att mobilen numera är en del av de ungas existens.
I 15 år har Katarina ”hängt” med ungdomar i syfte att studera deras beteende. Insikterna är många.
Det som upplevs som realistiskt och äkta tycker man om. Det kan vara Volvo Cars reklamfilm Volvo XC70 feat. Zlatan – Made by Sweden eller McDonalds reklamfilm Vi tror på Sveriges ungdomar.
De unga litar mer på communitys än på medievarumärken. Man följer de ”kändisar” som lyckats skapa något. Eller drivs av en viss fråga. Ofta är det YouTubers. De blir generationens så kallade ”fyrtorn” som utgörs av kontakter i ens personliga nätverk som man har förtroende för och lyssnar på.
Ungdomar vill inte bli spårade och väljer därför chatappar där man kan prata ostört med den man väljer att prata med. På Instagram är det vanligt att skaffa ett ”finkonto” och ett ”fulkonto”. På finkontot visar man upp sig från sin bästa sida medan man på fulkontot kan vara sig själv inför sina kompisar.
Att nå ungdomarna i generation Z är en utmaning på många vis. Här följer några råd från Katarina:
- känn dina fyrtorn väl och tänk på att slarvigt använda fyrtorn kan skada ditt varumärke
- släpp åldersfixeringen vid sponsring av influencers då trovärdighet inte har med ålder, klass eller nationalitet att göra
- måna om den digitala integriteten hos målgruppen, klampa inte på och spring inte efter
- glöm inte att livets mening för generation Z är att ha roligt! Perspektivet är kort och man tänker inte så mycket på framtiden.
Fler tips för vad du bör tänka på när du kommunicerar med generation Z får du om du tar del av Katarinas presentation nedan.
Se filmen
Vi har som vanligt spelat in presentationen. Som en tjänst till dig som inte kunde komma. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/160661198
Lyssna på samtalet
Vi passade också på att göra en intervju med Katarina Graffman. Du hör den i avsnitt 54 av Kntnt Radio.
Boka nästa frukost
Varje dag bombarderas vi av drygt 200 kommersiella budskap samtidigt som allt fler installerar reklamblockerare på sina enheter. Hur gör du för att nå alla reklamvägrare? Content marketing genom spel är ett effektivt sätt. Men hur går det till?
Hör Joakim Ekelund från spelstudion Hello There berätta om gamification i content marketing vid nästa Kntnt frukost den 19 april. Ta chansen. Boka din plats här! Snart är det fullt.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »