Både Nyhetsbyrån Direkt och SIX News skickade igår ut telegram om Cision satsning på content marketing. Mycket roligt! Om man bortser från beskrivningarna som var helt olika men lika uppåt väggarna. Så här, käre nyhetsbyråer och alla andra, följer en förklaring av content marketing.
Både Nyhetsbyrån Direkt och SIX News skickade igår ut telegram om Cisions satsning på content marketing. Mycket roligt! Om man bortser från beskrivningarna som var helt olika men lika uppåt väggarna. Så här, käre nyhetsbyråer och alla andra, följer en förklaring av content marketing.
Content marketing – ”telegram style”
Content marketing är redaktionell marknadskommunikation.
Samma sak fast med några fler ord
Content marketing är en form av värdeskapande marknadskommunikation där värdet ligger i själva det som kommuniceras, det vill säga i innehållet. Den bärande idén är att publicera innehåll som målgruppen finner värdefullt i syfte att generera och upprätthålla kundrelationer inom målgruppen.
Den långa förklaringen
Content marketing är som namnet antyder en form av marknadsföring. En form där innehåll står i fokus. De flesta som hör termen anar att det handlar om att producera innehåll, mycket innehåll, som attraherar kunder. Det är rätt. Men samtidigt väldigt fel.
Idéen går mycket djupare än bara att producera innehåll. Content marketing handlar om att göra marknadskommunikationen i sig värdefull för kunder. Som fördjupande blogginlägg, som gör kunder medvetna om möjligheter, samtidigt som de får ett mervärde i form av kunskap. Som ett program med återkommande frukostseminarium, som etablerar bilden av arrangören som kunnig och engagerad inom området, samtidigt som kunderna får ett mervärde i form av inspiration. Eller som en serie underhållande videoklipp, som bygger varumärket och attraherar nya kunder, samtidigt som kunderna får en stunds förströelse.
Tre principer
Den till synes enkla beskrivningen ovan rymmer tre viktiga principer:
Det är företaget självt som publicerar innehållet. Naturligtvis kan de anlita någon som gör det faktiska arbetet att skapa och publicera innehåll. Och naturligtvis kan de publicera innehållet i kanaler som de själva inte äger. Men det måste tydligt framgå att det är företaget som är avsändare och utgivare av innehållet.
Målgruppen måste uppleva innehållet som värdefullt. Givet den allmänna misstänksamheten mot marknadskommunikation så ställer detta höga krav på innehållet, som måste upplevas lärorikt, informativt eller underhållande, upplevas ärligt eller sakligt och inte får upplevas som ett försök att sälja.
Syftet är att generera eller upprätthålla kundrelationer. Content marketing är inte ett ändamål i sig (som journalistik är). Det är ett medel för att attrahera potentiella kunder, göra dem till betalande kunder och behålla dem som lojala kunder.
En praktisk konsekvens av principerna är att content marketing är långsiktigt, att produktion av innehåll skall ske systematiskt och att publicering måste ske regelbundet. Långsiktigt eftersom det tar tid innan content marketing börjar ge effekt i form av genererade kunder. Regelbundet eftersom ett syfte är att upprätthålla kundrelationer. Och systematiskt eftersom det krävs regelbunden produktion av värdefullt innehåll under en längre tid. Med andra ord, content marketing kräver redaktionellt arbete. Företag bör därför organisera sin PR– och marknadsverksamhet som en redaktion.
Självaste innehållet kan ha många olika former. Det kan komma i form av bildspel, blogg, bok, fallstudier, föreläsningsserie, informationsgrafik, kundtidning, kunskapsbank, nyhetsbrev, podcast, webb-TV och mycket annat.
Vad content marketing inte är
Nyhetsbyrån Direkt skriver i sitt telegram att content marketing är ”sponsrat innehåll”. Det är en vanlig missuppfattning. Både content marketing och sponsrat innehåll går ut på att publicera redaktionell text i marknadsföringssyfte. Men sponsrat innehåll, i tryck också kallad advertorials och på webben benämnt som native advertising, är en ulv i fårakläder.
SIX News beskriver content marketing i sitt telegram som ”marknadsföring genom länkning till en recension eller artikel på en hemsida eller genom sociala medier”. Det som beskrivs är content curation. Det kan ingå i en content marketing strategi – jag använder det själv – men är bara ett sätt bland många andra som står till buds.
Exempel på content marketing
Content marketing är som fenomen nästan lika gammalt som marknadsföring. Ett tidigt exempel på content marketing är kundtidningen The Furrow Magazine som John Deere, tillverkare av jordbruksmaskiner, har givit ut ända sedan 1895. Ett annat tidigt exempel är den välkända Michelinguiden, som 1900, när den första upplagan distribuerades gratis, gav bilförare information om bilunderhåll, boende och andra restips. Ett tredje tidigt exempel, från 1904, är när säljare gick från dörr till dörr och delade ut en gratis kokbok från Jell‑O.
Den hitintills vanligaste formen av content marketing hittar du antagligen hemma i tidningskorgen. Vem har inte bläddrat i ICAs Buffé eller Coops Mersmak. Är du yngre och modeintresserad så har du säkert sett Stayhard Magazine eller Bubbleroom. Som medlem i Svenska turistföreningen får du Turist i brevlådan då och då. Arbetar du på Volvo personvagnar så får du regelbundet Agenda Magazine.
Men nu när vi står på tröskeln till den värdeinriktade marknadsföringseran börjar allt fler varierande exempel på content marketing dyka upp. Några exempel:
- Handelsbanken producerar Ekonomi och finansnyheter som är en mycket ambitiös TV-kanal på webben
- Volvo Trucks har flera YouTube-kanaler som till exempel Drivers World
- Lärarnas riksförbund driver nyhetstidningen Skolvärden på webben
- SKF har kundtidningen Evolution på webben
- Moderskeppet bjuder på sin kunskap i mer än 2 000 blogginlägg
- SBAB driver en podcast med namnet Bostadspsykologen
- Biznode skickar nyhetsbrevet Nyheter om beslutsstöd med epost
- Nordea lägger upp sina bildspel på Sideshare
- Spoon ger ut eboken Spoons guide till email marketing
- Visit Stockholm publicerar tips och nyheter på Facebook
Content marketing i ett större sammanhang
Marknadsföring uppkom under 1860-talet i kölvattnet av den industriella revolutionen och framväxten av marknadsekonomi. Den har under sin 150-åriga historia genomgått några olika eror – från att ha varit produktions- och säljinriktad till att vara marknads- och relationsinriktad. Många tänkare anser nu att vi står på tröskeln till en ny era – den värdeskapande eran – som har möjliggjorts av utvecklingen av internet och mobil kommunikation och drivits fram av sociala medier.
I den nya marknadsföringseran är det viktigt att skapa värde för kunder, klienter, partners och samhället i stort. Detta yttrar sig i form av nya discipliner inom marknadsföring – permission marketing, inbound marketing, societal marketing, green marketing, cause marketing med flera – som alla ytterst handlar om att skapa värde för kunder, klienter, partners och samhället i stort.
Content marketing som fenomen är nästan lika gammalt som marknadsföring, det vill säga en bit över hundra år. Men som begrepp är det relativt nytt. Termen dök upp i svenska marknadsförares vokabulär först i slutet av 2012. Användningen av ordet har sedan dess ökat närmast explosionsartad. Skälet är att den underliggande idéen med content marketing – att marknadskommunikationen i sig skall vara värdefull för mottagaren – ligger helt i linje med den framväxande paradigmen inom marknadsföring. Content marketing är inte en hajp.
Lär dig mer
Vill du veta med om content marketing. Läs några böcker, ta del av någon marknadsundersökning eller följ vår blogg.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »