B2B-kunders köpbeslut bygger inte på rationella övervägande och kall fakta. Med hygienfaktorerna på plats – specen uppfylld och priset rimligt – så är det de individuella beslutsfattarnas känslor som styr köpbeslutet. Det visar en omfattande studie som presenteras i senaste numret av Harvard Business Review. Om detta kretsar content spanarnas samtal i veckans avsnitt av Kntnt Radio.
B2B-köp är rationella och bygger på fakta. Det var länge den vedertagna sanningen. Men senare undersökningar visar något annat: Nämligen att emotionella värden driver efterfrågan och bygger kundlojalitet. Ny stor studie visar vilka värden köparen prioriterar högst i B2B-affären och hur du som leverantör bör satsa dina resurser. Lyssna på content-spanarnas analys i dagens avsnitt av Kntnt Radio!
Ifrågasatt sanning
Att B2B-köp görs på rationella beslut baserade på faktamässiga grunder har länge varit den vedertagna ”sanningen”. Som grund för affären hittar vi elementära saker som pris, kvalitet och uppfyllda specifikationer. Check på dessa och affären är i hamn!
Men, detta är inte sanningen visar senare tids studier. Ett acceptabelt pris, en godkänd produktkvalitet och uppnådda specifikationer utgör snarare hygienfaktorer i affären. Istället är det emotionella värden som driver köpet och bygger kundlojaliteten.
I dagens samtal går content-spanarna på djupet i en stor studie om just detta. Resultatet publicerades i senaste numret av Harvard Business Review.
Värdepyramiden
Konsultfirman Bain & Company har under lång tid undersökt drivkrafterna och beslutsprocessen för B2B-köp, där de kikat på vilka saker som är viktiga för oss vid köp av produkter och tjänster för ett företages räkning.
I en nyligen genomförd studie intervjuade de 2 300 beslutsfattare i branscherna IT-infrastruktur och företagsförsäkringar som fick svara på just detta.
Med inspiration från Abraham Marslows behovshierarki har resultatet sammanställts i en värdepyramid. Lyssna på vårt samtal för en analys av resultatet och svar på varför detta är intressant för dig!
Länkar
- Artikeln The B2B Elements of Value som vi pratar om idag
- Studien From Promotion to Emotion – Connecting B2B Customers to Brands
- Artikeln The Elements of Value som handlar om värdepyramiden för B2C-köp
- Boken The Challenger Customer som vi refererar till i podden
- Kntnt Radio 166 där vi pratar om total produkt
- TED Talk-presentationen Simon Sinek – Start With Why
- Total produkt förklarad: Content marketing – del av hela produkten
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Empty Streets © Omonoko (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »