Även icke kommersiella organisationer kan anses göra reklam enligt ett nyligen avgjort rättsfall i Högsta Domstolen. Men var går gränserna? När tar de kommersiella reglerna vid? Läs dagens krönika av advokat Cecilia Torelm Tornberg för svar!
Frågan om icke-kommersiella organisationer kan göra reklam har fått nytt ljus i och med Högsta domstolens senaste mål nr Ö 4555–15. I målet hade Umeå kommun använt en bild på en person utan samtycke i marknadsföring för kommunen.
Den rättsliga frågan som prövades var om kommunens kampanj kunde anses som kommersiell eller inte.
Bakgrund till stämning
Umeå kommun använde i en informationskampanj en bild på en privatperson.
Bilden användes i projektet Umeå 2014 för att förmedla att kommunen fått utmärkelsen kulturhuvudstad 2014 och för att väcka intresse för kultur. Bilden användes bland annat i tidningsannonser och i informationsmaterial.
Därutöver hade kommunen använt bilden i annat informationsmaterial till vilket bilden försetts med texter som ”Är du osäker på din sexuella läggning?”och ”Har du testat dig?”.
Privatpersonen stämde därför Umeå kommun och ville ha skadestånd på den grunden att kommunen utan samtycke har utnyttjat bilden vid marknadsföring av kommunen och dess verksamhet.
Skydd för att namn och bild i reklam
Svensk rätt innehåller inte något generellt förbud mot att utan samtycke använda personers namn eller bild. I lagen om namn och bild i reklam ges dock skydd mot användning i marknadsföring.
Enligt 1 § får en näringsidkare inte vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Lagen har alltså ett integritetsskyddande syfte.
Domstolens vägledande uttalande
För att få skydd av lagen om namn och bild i reklam måste avsändaren anses vara en näringsidkare som utnyttjat bilden i marknadsföring. Avgörande i fallet var därför om Umeå kommun kunde anses vara en näringsidkare och om kampanjen därmed kunde anses vara marknadsföring.
Domstolen menade att man ska ta hänsyn till om verksamheten har en affärsmässig prägel. Bedömningen bör också kunna ta intryck av om verksamheten är obligatorisk för det allmänna. Om verksamheten inte är obligatorisk, kan det få betydelse om den ändå syftar till att tillgodose grundläggande mål för offentlig verksamhet.
Det bör också kunna vägas in om verksamheten bedrivs i konkurrens med privata näringsidkare och om verksamheten är offentligt finansierad.
Kommunikationen ingen marknadsföring
Domstolen konstaterade i det aktuella fallet att projektet hade varit offentligt finansierat och att verksamheten hade haft inslag av myndighetsutövning eftersom Umeå kommun allokerat bidrag till kulturevenemang. Därför menade domstolen att de affärsmässiga inslagen måste ha varit begränsade.
Verksamheten hade inte heller bedrivits i konkurrens med privata näringsidkare och inte heller syftat till att generera intäkter. Därmed ansåg domstolen att kommunen inte var att anse som näringsidkare och kommunikationen hade inte främjat avsättningen för varor eller tjänster och var därför inte marknadsföring.
Reklam från kommunala och statliga organ
Kommunikation kan vara marknadsföring eller skyddas av yttrandefriheten beroende på syfte och innehåll. Finns ett avsättningsfrämjande syfte och ett kommersiellt innehåll bedöms kommunikationen utgöra marknadsföring. Men om avsändaren är ett statligt eller kommunalt organ har man tidigare menat att syftet aldrig kan vara kommersiellt.
Detta mål visar emellertid att det inte krävs att verksamheten måste drivas i vinstsyfte för att bolaget ska anses vara näringsidkare. Kommunala och statliga organ på en privatiserad marknad kan mycket väl anses vara näringsidkare. Detta innebär således att kommunikation från sådana organ i vissa fall kan bedömas vara reklam och därmed vara underkastad de kommersiella regler som gäller för sådan kommunikation.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »