Kan man lyckas med content marketing utan att gå 100% in för det?

Joe Pulizzi sa i sitt inledningsanförande vid Content Marketing World 2016: "If you’re not all in with your content marketing program, you should stop." Hoppsan! Låt bli content marketing om du inte går hundra procent in för det. Det är ett tufft budskap. Håller sveriges främsta content marketing experter med? Lyssna på det andra avsnittet av Pontus vs Thomas så får du höra.

Pia Tegborg
13 oktober 2016

Joe Puliz­zi sa i sitt inled­nings­an­fö­ran­de vid Con­tent Mar­ke­ting World 2016:

If you’re not all in with your con­tent mar­ke­ting pro­gram, you should stop.

Hopp­san! Låt bli con­tent mar­ke­ting om du inte går hund­ra pro­cent in för det. Det är ett tufft bud­skap. Hål­ler sve­ri­ges främs­ta con­tent mar­ke­ting exper­ter med? Lyss­na på det and­ra avsnit­tet av Pon­tus vs Tho­mas så får du höra.

Du hör det i vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio, som ock­så inne­hål­ler en kort upp­da­te­ring om hur det går med pla­ne­rings- och rap­por­te­rings­verk­ty­get Kon­zi­lo. Vi har med oss i stu­di­on Fabi­an Sörqvist, som är ansva­rig utveck­la­re, (Visst låter det coolt med ”i stu­di­on”. I själ­va ver­ket är det ett van­ligt kon­fe­rens­rum. Men säg inte det till någon. 😉 )

Som du för­står vill du inte mis­sa vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio. Så lyss­na nu!

Konsten att prata om sina egna produkter utan att det alls låter placerat

Som du kanske för­står av rubri­ken är jag på det själ­vi­ro­nis­ka humö­ret idag. Med bara någ­ra vec­kor kvar till lan­se­ring­en av vårt pla­ne­rings- och rap­por­te­rings­verk­tyg Kon­zi­lo vill vi för­stås smy­ga in det på ett snyggt sätt i pro­gram­met. Men hur? Det grubb­la­de vi på när vi pla­ne­ra­de för vec­kans program.

Men hjälp kom från ovan. När­ma­re bestämt Umeå. För i fre­dags dök en live­sänd­ning från Punkt PR upp på Face­book. Det var deras digi­ta­la stra­teg Jakob Mjö­bring som inter­vju­a­de byråns senas­te stjärn­re­kry­te­ring Johan­na Stenmark.

Vår Johan­na, vill jag säga, för i slu­tet av sina stu­di­er på JMG så för­gyll­de hon Knt­nt Maga­sin med sina krö­ni­kor. (Läs dem gär­na!) Johan­na näm­ner det­ta under sam­ta­let. Efter lite inle­dan­de för­vir­ring (Jakob blan­dar ihop Knt­nt och Con­tent­by­rån, som är en annan för­träff­lig byrå i Umeå), så bör­jar de pra­ta både länge och gott om oss. Vi blev jät­te­gla­da – trots piken om verk­ty­get som skul­le vara klart redan för ett år sedan.

Och där var det… Det per­fek­ta svep­skä­let att dra in Fabi­an i stu­di­on (nu sa jag det igen) och pra­ta om Kon­zi­lo. Mis­sa inte det. Och glöm inte att skri­va upp dig på epost­lis­tan för dig som vill lad­da ned Kon­zi­lo gra­tis sam­ma dag som det släpps.

Umeå ver­kar för­res­ten vara en rik­tig spän­nan­de con­tent mar­ke­ting-stad, med både Jakob Mjö­bring på Punkt PR och Jakob Ryd­berg på Con­tent­by­rån. Tho­mas hop­pas de ska fixa ett bra event och bju­da in honom som talare. 🙂

Krävs det ett 100-procentigt engagemang?

Du mås­te sat­sa hela ditt enga­ge­mang för att lyc­kas med din con­tent mar­ke­ting, för annars kan du lika gär­na köpa annon­ser, dund­rar Joe Puliz­zi i sitt inled­nings­an­fö­ran­de på kon­fe­ren­sen Con­tent Mar­ke­ting World 2016. Eller tja… Dund­ra­de gjor­de han kanske inte. Han är ju är en glad och posi­tiv män­ni­ska. Men bud­ska­pet gick inte att ta fel på.

Con­tent mar­ke­ting comes down to com­mit­ment. There’s no hal­fway. You’re eit­her in or you’re out.

Men har han rätt? Finns ing­et mel­lan­lä­ge? Är man ute om man inte sat­sar helhjärtat?

Joe stöd­jer sig på Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te’s och Mar­ke­tings Profs’ årli­ga under­sök­ning om till­stån­det för con­tet mar­ke­ting. Den förs­ta del­rap­por­ten har kom­mit. Den som hand­lar om b2b-före­tag i Nor­da­me­ri­ka. Där fram­går att mer än 9 av 10 till­frå­ga­de före­tag gör con­tent mar­ke­ting. Men bara lite mer än 20% anser sig vara myc­ket fram­gångs­ri­ka eller extremt fram­gångs­ri­ka i det arbe­tet. Och sam­ma andel säger sig ock­så vara extremt enga­ge­rad i arbe­tet. Bry­ter man ned siff­ror­na och jäm­för med genom­snit­tet och de sämst pre­ste­ran­de så tycks det fin­nas fog i Joes påstående.

cmi-2017-b2_research-page-4
Sida ur B2B Con­tent Mar­ke­ting 2017 – Bench­marks, Bud­gets & Trends – North Ame­ri­ca från Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te och Mar­ke­ting Profs. (Klic­ka på bil­den för stör­re version.)

Här tycks fin­nas en kor­re­la­tion mel­lan att gå in för att göra con­tent mar­ke­ting och bli fram­gångs­rik. Men räc­ker det för att säga som Joe Puliz­zi? Det är ämnet för den and­ra ron­den i Pon­tus vs Tho­mas.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Dreams © Manhat10 (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »