Joe Pulizzi sa i sitt inledningsanförande vid Content Marketing World 2016: "If you’re not all in with your content marketing program, you should stop." Hoppsan! Låt bli content marketing om du inte går hundra procent in för det. Det är ett tufft budskap. Håller sveriges främsta content marketing experter med? Lyssna på det andra avsnittet av Pontus vs Thomas så får du höra.
Joe Pulizzi sa i sitt inledningsanförande vid Content Marketing World 2016:
If you’re not all in with your content marketing program, you should stop.
Hoppsan! Låt bli content marketing om du inte går hundra procent in för det. Det är ett tufft budskap. Håller sveriges främsta content marketing experter med? Lyssna på det andra avsnittet av Pontus vs Thomas så får du höra.
Du hör det i veckans avsnitt av Kntnt Radio, som också innehåller en kort uppdatering om hur det går med planerings- och rapporteringsverktyget Konzilo. Vi har med oss i studion Fabian Sörqvist, som är ansvarig utvecklare, (Visst låter det coolt med ”i studion”. I själva verket är det ett vanligt konferensrum. Men säg inte det till någon. 😉 )
Som du förstår vill du inte missa veckans avsnitt av Kntnt Radio. Så lyssna nu!
Konsten att prata om sina egna produkter utan att det alls låter placerat
Som du kanske förstår av rubriken är jag på det självironiska humöret idag. Med bara några veckor kvar till lanseringen av vårt planerings- och rapporteringsverktyg Konzilo vill vi förstås smyga in det på ett snyggt sätt i programmet. Men hur? Det grubblade vi på när vi planerade för veckans program.
Men hjälp kom från ovan. Närmare bestämt Umeå. För i fredags dök en livesändning från Punkt PR upp på Facebook. Det var deras digitala strateg Jakob Mjöbring som intervjuade byråns senaste stjärnrekrytering Johanna Stenmark.
Vår Johanna, vill jag säga, för i slutet av sina studier på JMG så förgyllde hon Kntnt Magasin med sina krönikor. (Läs dem gärna!) Johanna nämner detta under samtalet. Efter lite inledande förvirring (Jakob blandar ihop Kntnt och Contentbyrån, som är en annan förträfflig byrå i Umeå), så börjar de prata både länge och gott om oss. Vi blev jätteglada – trots piken om verktyget som skulle vara klart redan för ett år sedan.
Och där var det… Det perfekta svepskälet att dra in Fabian i studion (nu sa jag det igen) och prata om Konzilo. Missa inte det. Och glöm inte att skriva upp dig på epostlistan för dig som vill ladda ned Konzilo gratis samma dag som det släpps.
Umeå verkar förresten vara en riktig spännande content marketing-stad, med både Jakob Mjöbring på Punkt PR och Jakob Rydberg på Contentbyrån. Thomas hoppas de ska fixa ett bra event och bjuda in honom som talare. 🙂
Krävs det ett 100-procentigt engagemang?
Du måste satsa hela ditt engagemang för att lyckas med din content marketing, för annars kan du lika gärna köpa annonser, dundrar Joe Pulizzi i sitt inledningsanförande på konferensen Content Marketing World 2016. Eller tja… Dundrade gjorde han kanske inte. Han är ju är en glad och positiv människa. Men budskapet gick inte att ta fel på.
Content marketing comes down to commitment. There’s no halfway. You’re either in or you’re out.
Men har han rätt? Finns inget mellanläge? Är man ute om man inte satsar helhjärtat?
Joe stödjer sig på Content Marketing Institute’s och Marketings Profs’ årliga undersökning om tillståndet för contet marketing. Den första delrapporten har kommit. Den som handlar om b2b-företag i Nordamerika. Där framgår att mer än 9 av 10 tillfrågade företag gör content marketing. Men bara lite mer än 20% anser sig vara mycket framgångsrika eller extremt framgångsrika i det arbetet. Och samma andel säger sig också vara extremt engagerad i arbetet. Bryter man ned siffrorna och jämför med genomsnittet och de sämst presterande så tycks det finnas fog i Joes påstående.
Här tycks finnas en korrelation mellan att gå in för att göra content marketing och bli framgångsrik. Men räcker det för att säga som Joe Pulizzi? Det är ämnet för den andra ronden i Pontus vs Thomas.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Dreams © Manhat10 (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »